Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

A tranzakciós illeték áthárítása után tavasszal 3,7 százalékkal emelkedhetnek a banki díjak. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint lehetnek bankok, akik üzletpolitikai okokból bizonyos szegmensekben nem élnek a jogszabály által adott díjemelési lehetőséggel, ám lehetnek olyan esetek is, amikor a pénzintézetek – törvényesen - megkerülik a számladíjak emelésére vonatkozó szabályozást.

Az elmúlt évben az átlagos éves infláció 3,7 százalék volt – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Mindez azt jelenti, hogy idén tavasszal ilyen mértékben emelhetik meg a bankszámlákhoz, de még a hitelekhez kapcsolt szolgáltatási díjaikat és jutalékaikat a lakossági ügyfelek felé a kereskedelmi bankok – hívta fel a figyelmet Gergely Péter.

A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztet, hogy a 2022-es 14,5 és a 2023-as 17,6 százalékos emelést szinte minden pénzintézet teljes mértékben beépítette díjaiba, és szerinte idén is hasonló lépés várható.

Már a második drágulás idén

A tavaszi díjemelési hullám a tranzakciós illeték emelését követő drágulást követi: a bankok fél év elteltével terhelhették tovább ügyfeleik felé az átutalások és készpénzfelvételek után felszámított, a költségvetésbe fizetendő illeték 50 százalékos emelkedést – emlékeztet a szakértő.

Gergely Péter épp ezért nem zárja ki, hogy lesznek olyan pénzintézetek, akik marketing célból a mostani díjemelést nem a teljes szolgáltatási palettán érvényesítik, az üzletpolitikailag fontos területeken így egyes bankoknál elmaradhat a banki díjak indexálása.

A szakértő szerint ilyenek lehetnek a hitelezéshez kapcsolt költségek, ahol a teljes hiteldíj mutatóba (thm) a hitelezéshez kapcsolódó díjak (hitelbírálati és/vagy folyósítási díj, zárlati díj) beleszámít.

A jegybanki kamatcsökkentés lassulása és ezzel párhuzamosan a pénzpiaci (referencia)kamatok visszafogott csökkenése miatt az egymással versengő pénzintézetek számára fontos lehet, hogy a hitelek thm-szinje ne emelkedjen. (Persze, az is igaz, hogy a hitelek döntő részénél a kezdeti díjakat a bankok évek óta lényegében teljesen elengedik.)

Április-májusban jön a drágulás

A jogszabályok értelmében a díjemelésekről az ügyfeleket 60 nappal azok bevezetése előtt tájékoztatni kell, ezért a fogyasztói árak emelkedése miatt történő díjemelésekre március végétől, de inkább április elejétől kell majd számítani. A díjemelési szezon májusig tart – a BiztosDöntés.hu szakértője szerint a bankok eltérő időben jelentik majd be lépéseiket.

Az eddigi tapasztalatok szerint emelkedhetnek a számlavezetési díjak, de az egyes tranzakciókhoz kapcsolt megbízások - átutalás, készpénzfelvétel –, vagy épp banki kapcsolattartás (sms, push üzenetek) díjainak egyedi költségének emelésére is lehetőséget ad a jogszabály.

Megkerülhető a díjemelési plafon

A korábbi évek jelentős díjemelései nyomán nem volt fontos figyelmeztetni az ügyfeleket, ám a mostani – az előző évekhez képest valóban visszafogottabb – drágítási lehetőség mellett nem árt nyomatékosítani, hogy a bankok a szerződést egyoldalúan nem módosíthatják új díj vagy költség bevezetésével.

Az egyes kamat, díj vagy költségelemek szerződésben meghatározott számítási módja sem módosítható egyoldalúan, az ügyfél számára kedvezőtlenül, ám a pénzintézeteknek van módja arra, hogy az engedélyezettnél jelentősebben drágítsák a szolgáltatásaikat – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu szakértője.

Gergely Péter szerint ennek módja az, hogy a bank a megítélése szerint számára nem megfelelő szintű bevételt hozó szolgáltatást a jövőben már nem értékesíti, és így az új ügyfelek az adott terméket már nem vehetik igénybe.

A meglévő ügyfelek számára a nem értékesített termékek esetében módja van a szolgáltatónak a szerződés továbbvitelére – ebben az esetben a díjakat a fogyasztói árak emelkedésével emelheti – de 60 napra a meglévő ügyfelek esetében is felmondhatja a szerződést.

Jellemzően a nem értékesített termékek esetében a bank valamelyik másik szolgáltatását ajánlja az ügyfelek figyelmébe – ezt azonban az ügyfél nem köteles elfogadni. Ha a szerződést ebben az esetben az ügyfél kérésére szüntetik meg, a bank 30 napon belül köteles elszámolni az ügyféllel – emlékeztet Gergely Péter.

A díjkimutatás segíthet a legmegfelelőbb szolgáltatás kiválasztásában

A szakértő szerint a BiztosDöntés.hu bankszámla kalkulátora nagy segítséget jelenthet az ügyfél számára optimális számlaszolgáltatás megtalálására. Azt, hogy milyen banki szolgáltatásokat veszünk ténylegesen igénybe és ennek milyen költségei vannak, arról a január végéig a bankok által kötelezően megküldendő díjkimutatásból tudhatják meg az ügyfelek.

Gergely Péter
Gergely Péter pénzügyi szakértő
Linkedin
Gergely Péter pénzügyi szakértő

Hiszek abban, hogy stresszmentesebb és jobb életünk lehetne, ha átgondolt pénzügyi döntéseket hoznánk. Ebben szeretnék segíteni. Folyamatosan keresem a megoldást azokra a problémákra, amiket a legtöbben nehezen tudnak maguktól megoldani, és ahol egy jó döntésnek komoly hatása van. Úgy gondolom, hogy a pénzügyek világa az, amiben a legtöbbet tudok segíteni. 2010 óta azon dolgozom, hogy segítsek tudatos és biztos döntéseket hozni a BiztosDöntés.hu-n. Előtte a BankRáció.hu alapítója és ügyvezetője voltam. 15 éve foglalkozom lakáshitel, személyi kölcsön, bankszámla, banki betét, állampapír termékcsoportok összehasonlításával. 2006-ban végeztem közgazdászként az International Business School (IBS) főiskolán.

Legfrissebb útmutatóink bankszámla témában