Cikkek  

A ChatGPT nevű Mesterséges Intelligenciával működő chatbot pár nap alatt felforgatta a világot, lediplomázott az orvosi egyetemen, milliók beszélgetnek vele, és használják már rendszeresen munkájukban is. Azóta a csapból is a Mesterséges Intelligencia forradalmi erejéről szóló történetek folynak. Megjelentek a techno optimisták, akik a világ megváltását várják tőle, és a géprombolók, akik az emberiség végét, illetve tömeges munkanélküliséget vizionálnak. Az MI valójában, sok területét forradalmasítja az életünknek, de ez egy sokkal finomabb folyamat

Egy innovatív kezdeményezés

Magyarországon már elérhető az MI alapú digitális, online bőrklinika, az AIP Derm, ami jó példa arra, hogyan kerülhet az elsődleges ellátás az okostelefonokra, hogyan tudja az MI fokozni a klinikusok hatékonyságát. Az orvosok azonban nem kerülnek ki a rendszerből, sőt, az egész rendszer lényege, hogy az ő munkájuk könnyebb és gyorsabb legyen. Ráadásul az MI alapú egészségügy hatékonyabb, de több közreműködést vár el a páciensektől.

A 2022 tavaszán indult AIP Derm lényegében egy mesterséges intelligenciával koordinált, egyablakos digitális kórház, amely Európában elsőként nálunk integráltak széles lakossági szinten az egészségügyi ellátásba. Az MI-t közel 2,5 millió képen tanították be és jelenleg több mint 700 bőrbetegséget képes diagnosztizálni.

Azért is érdemes közelebbről megvizsgálni az AIP Derm digitális kórház mechanizmusát, mert a közeljövőben szinte minden egészségügyi szakterület hasonló elveken működhet. Amikor valamilyen bőrgyógyászati problémánk van, egyszerűen befotózzuk és feltöltjük a képet okostelefonon vagy számítógépen keresztül a digitális klinika applikációjába.

Az egészségügy így elérhető az év 365 napján, 0-24, a kanapénk kényelméből - tehát nem kell a munkaórák körül táncolni, sem hosszasan utazni és várakozni. A program a kép klasszifikációja alapján feldob egy adag kérdést a lehetséges tünetek kapcsán - van-e lázunk, viszket-e, mióta áll fenn. Miután ezt megválaszoltuk, a mi munkánk véget is ért! Az applikáció egyébként nagyon felhasználóbarát - a diagnózis mellé elmagyarázza, milyen betegségünk van, általában milyen lefolyású, milyen veszélyes, stb.

Talán a legfontosabb, ami ezután az orvosi oldalon történik

Az orvos ugyanis megkapja a feltöltött képeket és betegadatokat úgy, hogy a Mesterséges Intelligencia javaslatot tesz arra, milyen betegsége lehet a páciensnek. Az orvosok az esetek több mint 80%-ban el is fogadják az MI javaslatát, így gyorsabbak és pontosabbak, de persze felül is bírálhatják az MI-t, és adhatnak külön diagnózist.

Így pár kattintással tudnak egy esetet diagnosztizálni és kezelést felírni, tehát lényegében nincsenek adminisztratív terheik és átlagosan akár 40 esetet is el tudnak látni óránként, míg ez a szám személyes vizsgálat/konzultáció esetében maximum 4 lenne.

A fentiek miatt az AIP Derm olcsóbb is, mint más magánellátás, 9 990 forintért egy teljes értékű bőrgyógyászati vizsgálathoz jutunk, ami magánrendelőben akár a 25 000 - 30 000 forintot is elérheti.

Ráadásul az is bizonyított, hogy amikor három esetet, (1) az orvos, (2) a Mesterséges Intelligencia, illetve (3) az orvos és az MI együttes hatékonyságát vizsgáljuk: a legjobb döntés akkor születik, amikor az orvos és az MI együtt dolgoznak és diagnosztizálnak. Tehát, a gép és az orvos közösen mindig okosabbak, mint külön-külön.

Orvos kiértékeli egy beteg adatait tablet segítségével

Mindezek mellett azt kell látnunk, hogy az új egészségügyi szemlélet, a Személyre szabott, Interaktív, Pontos, és Preventív egészségügy, azaz a 4P elkerülhetetlenül át fogja venni az orvoslás ma élő, hagyományos modelljét. Ehhez sok dolgot magunkban is át kell alakítani.

Ebben a modellben jobban uraljuk saját egészségügyi sorsunkat, mi tudjuk a kezelést elindítani otthonról, több információt kapunk az applikációból, és kevésbé lesz hierarchikus a páciens és az orvos viszonya. Ezek pozitív dolgok, de jobban igénylik a kezdeményező készségünket és technológiai tudásunkat is. Mégis megéri fáradozni, hiszen ez az új egészségügy a prevención, és a saját biológiai adottságaihoz szabott kezeléseken keresztül hosszabb, és minőségileg jobb életet tudnak adni nekünk.

Gergely Péter
Gergely Péter pénzügyi szakértő
Linkedin
Gergely Péter pénzügyi szakértő

Hiszek abban, hogy stresszmentesebb és jobb életünk lehetne, ha átgondolt pénzügyi döntéseket hoznánk. Ebben szeretnék segíteni. Folyamatosan keresem a megoldást azokra a problémákra, amiket a legtöbben nehezen tudnak maguktól megoldani, és ahol egy jó döntésnek komoly hatása van. Úgy gondolom, hogy a pénzügyek világa az, amiben a legtöbbet tudok segíteni. 2010 óta azon dolgozom, hogy segítsek tudatos és biztos döntéseket hozni a BiztosDöntés.hu-n. Előtte a BankRáció.hu alapítója és ügyvezetője voltam. 15 éve foglalkozom lakáshitel, személyi kölcsön, bankszámla, banki betét, állampapír termékcsoportok összehasonlításával. 2006-ban végeztem közgazdászként az International Business School (IBS) főiskolán.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink hírek témában

  • „Minden vállalkozás egy történet”

    „Minden vállalkozás egy történet”

    Az UniCredit Bank – a nemzetközi bankcsoporttal összhangban – kiemelt figyelmet fordít a kis- és középvállalkozásokra – és ezt most az „UniCredit a vállalkozásokért” kezdeményezés és kampány teszi még láthatóbbá.

    frissítve: 2024. augusztus 29.
  • A bankszövetség és a felügyeletek sosem kommunikálnak ügyfelekkel. Ők a bankokat felügyelik.

    A bankfelügyelettől, bankszövetségtől hívnak? Valószínűleg csalással állsz szemben!

    Mint arra a MagNet Bank felhívja a figyelmet, új pénzügyi csalás terjed. Banki belső érintettségre (tehát csalásra), adatszivárgásra hivatkoznak a csalók, miközben érzékeny adatokat kérnek az ügyféltől. Ne dőlj be, a bankfelügyelet, bankszövetség nevében sosem hívnak fel ügyfeleket!

    frissítve: 2024. augusztus 8.
  • A vásárlók többsége szívesebben fizet mobiltelefonnal vagy kártyával.

    Egyre inkább ciki készpénzzel fizetni

    Azok a cégek, amelyek nem veszik figyelembe, hogy az ügyfelek közel fele kártyával fizetne hátrányba kerülhetnek: egyharmadukkal fordult már elő, hogy valaki nem tudott náluk vásárolni, mert nem volt nála elég készpénz. Hasonló arányban vannak azok, akiknél azért hiúsult meg vásárlás, mert nem tudtak nagyobb címletből visszaadni.

    frissítve: 2024. augusztus 8.