Egyszerűen is lehet védekezni a kártyás csalások ellen

Támogatott tartalom

Egyszerűen is lehet védekezni a kártyás csalások ellen Egyszerűen is lehet védekezni a kártyás csalások ellen
Egyszerűen is lehet védekezni a kártyás csalások ellen Egyszerűen is lehet védekezni a kártyás csalások ellen

Az adathalászati támadások nagyon népszerűvé váltak a bűnözők körében, ennek megfelelően a másik oldalon sok ügyfél pénze bánja ezt a változást. Ami jó hír azonban mindezzel kapcsolatban, hogy viszonylag könnyű védekezni ellene: elég, ha egészségesen gyanakvó és éber vagy.

Reálisnak látod, hogy önként odaadd a pénztárcádat egy ismeretlennek csak azért, mert valami fizetnivalóra hivatkozik? Ha nem, akkor ne tedd ezt meg a bankkártyaadataiddal sem az interneten!

A pénzügyi visszaélések fő tere ma már ugyanis az internet. Ide terelődött át az összes korábbi próbálkozás és ijesztő mértékben fejlődik. Mivel a bankkártyás csalások egyre gyakoribbá válnak, ezért fontos, hogy tisztában légy a veszélyekkel és védekezz is ellenük.

Melyek a leggyakoribb kártyacsalások, adathalászat?

A kártyacsalás során a csalók megpróbálnak érzékeny személyes adatokat megszerezni az áldozatoktól, például bankkártyaszámokat, jelszavakat vagy más bizalmas információkat. Az így megszerzett adatokat később arra használhatják, hogy pénzt lopjanak tőlük.

A csalók megtévesztő e-maileket, SMS-eket vagy weboldal linkeket küldenek, amelyek úgy néznek ki, mintha egy megbízható cégtől vagy szervezettől származnának. Ezek az üzenetek általában valamilyen sürgősséget vagy veszélyt is sugallnak, amivel arra ösztönzik az áldozatokat, hogy gyorsan, gondolkodás nélkül cselekedjenek, kattintsanak egy linkre vagy gyorsan adják meg a személyes adataikat.

Férfi olvas a csalásokról

Ezek a csalások az interneten történnek, és csak ritkábban telefonhívással. A visszaélésekben sajnos az ember, az áldozat a leggyengébb láncszem. Ezt bizonyítja, hogy a bankkártyákkal elkövetett csalások száma markánsan nőtt az elmúlt 1-2 éves időszakban. Így kiemelten fontossá vált az időben történő felismerés és a megfelelő védekezés.

A leggyakoribb adathalász kártyacsalások közé tartozik minden olyan kísérlet, ahol a csalók az áldozatok érzékeny információit, mint például bankkártyaszámokat vagy jelszavakat próbálják megszerezni. Az adathalászat egyre elterjedtebb, így ma már bárki könnyen az áldozatává válhat, ha rendelkezik egy e-mail címmel. A csalók e-mailek vagy SMS-ek útján, megtévesztő üzenetekkel kezdeményezik a kapcsolatfelvételt.

Bár létezik ellenpélda, a csalók elsősorban a megtévesztett áldozat közreműködésével érik el céljukat. Vagyis az áldozatok maguk járulnak hozzá a csaláshoz!

Minden olyan eset csalás, ahol egy pénzügyi cselekvésre buzdító e-mail, ritkábban SMS érkezik, az e-mail feladója vagy válaszcíme viszont nem a hirdetett banké vagy kereskedőé, weboldal esetén pedig nem az eredeti, ismert webcím.

Az adathalászat a közösségi média területén is előfordul, és ott is megtévesztéssel, csalárd hirdetésekkel érik el céljukat a csalók. Ezenkívül az áldozatok profiljainak megfigyelésével is meg tudnak szerezni személyes, érzékeny információkat, melyeket aztán felhasználhatnak egy későbbi csalás során.

Hogyan lehet védekezni ellenük?

A legfontosabb az óvatosság. Légy gyanakvó a gyanús hirdetésekkel, üzenetekkel szemben! Ne kattints olyan hirdetésekre, amelyek túl jónak tűnnek ahhoz, hogy igazak legyenek.

Ha egy e-mail vagy SMS úgy néz ki, mintha egy megbízható cégtől származna, érdemes bármiféle fizetés vagy adat megadása előtt meggyőződni arról, hogy valóban az küldte-e, akinek mondja magát a feladó.

Mindig figyelmesen olvasd el a bank által küldött SMS-t és ha nem egyértelmű, miért kaptad, hívd a banki ügyfélszolgálatot.

Mindenképpen javasolt az SMS vagy push üzenetek bekapcsolása, hogy időben észlelhesd a csalók próbálkozását.

Légy azzal tisztában, hogy a bankok nem kérnek banki adatokat – bankkártyaszám, CVC2-kód, lejárat, netbanki azonosítók –, és nem kapcsolnak más bankot, illetve nem kérnek limitemelést egy állítólagos támadás elhárításához.

A közösségi médiában ne oszd meg nyilvánosan a születési dátumodat, a lakhelyedet vagy a munkádat.

Az interneten, mobilalkalmazásokban érdemes legalább 8-12 karakter hosszú jelszavakat használnod, amelyben speciális karakterek is vannak.

A szoftverfrissítések is fontosak, hiszen gyakran tartalmaznak biztonsági javításokat.

Kihasználhatod a mobilalkalmazásod biztonsági funkcióit is! Ilyen például a bankkártyalimit csökkentése, mellyel jelentősen mérsékelhető az egy nap elkölthető összeg. Ez a limit rugalmasan változtatható, így nagyobb összegű használat előtt meg lehet emelni, utána pedig vissza lehet csökkenteni. Kicsit macerás, de rengeteg pénz ellopásától képes megvédeni!

Átvert ügyfél fogja a fejét

A bankok kínálnak másféle védelmi lehetőségeket is. Ilyen például az UniCredit Bank szolgáltatása, mellyel a bankkártya használhatósága ideiglenesen felfüggeszthető vagy újra élesíthető. A vásárlás előtti élesítéssel és a vásárlás utáni lezárással nagyon könnyen meg lehet akadályozni az ismeretlen terheléseket, hiszen a bankkártya lezárt állapotban nem terhelhető.

Ez nem azonos a letiltással, mert az mindig végleges.

A felfüggesztés csak arra az időre teszi használhatatlanná a bankkártyát, amíg a felhasználó nem aktiválja azt újra a mobilalkalmazásban.

A mobilbank felhasználóinak érdemes ezt az opciót kihasználnia, hogy ezzel is csökkenthessék a csalók okozta kockázatokat.

Vigyázz a nyilvános wifielérésekkel is! A nyilvános wifihálózatok gyakran nem biztonságosak, mivel az adathalászok könnyen hozzáférhetnek az oda felcsatlakozott felhasználók adataihoz. Ezért itt ne adj meg érzékeny adatokat!

Mit tegyünk, ha megtörtént a baj?

Ha mégis bekövetkezik a baj, az első lépés a bankkártya azonnali letiltása kell, hogy legyen, majd ezt kövesse a rendőrségi feljelentés. Nem pedig fordítva! A bankok a bejelentést követően nemcsak letiltják a bankkártyát, de el is indítják a vizsgálatot.

A legjobb kulcs a kibertérben való biztonságod megőrzéséhez azonban elsősorban a megfelelő védelmi intézkedések és az óvatosság. Sok hasznos tanácsot közöl a https://kiberpajzs.hu/ oldal.

A cikk megjelenését az UniCredit Bank támogatta.

Gergely Péter
Gergely Péter pénzügyi szakértő
Linkedin
Gergely Péter pénzügyi szakértő

Hiszek abban, hogy stresszmentesebb és jobb életünk lehetne, ha átgondolt pénzügyi döntéseket hoznánk. Ebben szeretnék segíteni. Folyamatosan keresem a megoldást azokra a problémákra, amiket a legtöbben nehezen tudnak maguktól megoldani, és ahol egy jó döntésnek komoly hatása van. Úgy gondolom, hogy a pénzügyek világa az, amiben a legtöbbet tudok segíteni. 2010 óta azon dolgozom, hogy segítsek tudatos és biztos döntéseket hozni a BiztosDöntés.hu-n. Előtte a BankRáció.hu alapítója és ügyvezetője voltam.