Cikkek  

„Én mindig tudatosan döntök, engem nem lehet meghekkelni, hogy többet költsek vagy olyat válasszak, amit nem én akartam.” Te is így gondolod magadról? Én is így voltam vele, de aztán rájöttem, hogy sajnos nem vagyok annyira tudatos, mint szeretnék és a döntéseimet sok minden befolyásolja. Ezeket persze a legtöbbször észre sem veszem. Van néhány olyan trükk, amivel az éttermek megpróbálnak minél több bevételhez jutni, és ezáltal egy-egy ilyen étkezés alkalmával észrevétlenül többet költesz, mint szeretnél. Vajon mik ezek, amire érdemes figyelni, ha jól szeretnél járni?

7 klasszikus trükk, amit talán eddig észre sem vettél

1. A történet és a csábító jelzők

A megfelelően megválasztott szavakkal lehet a legjobban befolyásolni, hogy valamit értékesebbnek érezzünk, mint amilyen valójában. A rendelésnél a leírások alapján döntünk sokszor, nem pedig az alapján, hogy mit akartunk enni, amikor az étterembe megyünk.

Persze a szavak nem változtatják meg az ételeket, de a kapcsolatodat velük, és hogy hogyan éled meg az élményt, azt igen.

Ezért van az, hogy a drága éttermekben cifrán fogalmaznak, felsorolják, hogy honnan van a sajt és a citromot is Szicíliából hozzák.

Az étlapokon gyakran láthatsz olyan ígéretes szavakat, mint a „kézzel készült”, „házias”, „helyi alapanyagokból” vagy az „aranybarna”. Ezekkel a kifejezésekkel az éttermek az otthonosság érzését keltik benned, a gyermekkorra emlékeztetnek vagy a régmúlt ízeinek ígéretét hordozzák.

Az olyan jelzők is kedveltek, amik a családhoz kötődnek. A „nagymama házi húslevese” sokkal finomabbnak hangzik, mint a sima tyúkhúsleves, és az ilyen hangzatos jelzőkkel leírt ételeket sokkal szívesebben választod a nosztalgia érzése miatt. Lehet, hogy közepes minőségű ételeket és italokat kapsz, de a tálalás és a sok történet miatt sokkal jobbnak érzed.

Meleg bögrét fog a lány az étteremben

Például nem mindegy, hogy egy hamburgernél azt mondják, hogy 80 százalékos zsírszegény marhahúsból készült, vagy azt, hogy 20 százalékos zsíros marhából. Utóbbinál azt gondolhatnád, hogy ez biztos zsíros és egészségtelen lesz.

Jó eséllyel a legdrágább bor is csak kicsivel jobb a legtöbbünknek, mint egy közepes, de mégis, amikor arról olvasunk, hogy milyen földből jött, honnan hozták, hogyan érlelték, hajlandóak leszünk érte többet fizetni.

Nemcsak a borral csinálják ezt, hanem a kávéval, a szivarokkal és a csokoládéval is – rájöttek ugyanis, hogy ha jó a történet, amit melléraknak, akkor drágábban el lehet adni a terméket. Sokszor a történetet akarjuk, és ettől érezzük magukat különlegesnek.

2. A csaliételek

A menün gyakran szerepelnek olyan túlárazott fogások is, aminek a hatására jobb lelkiismerettel adsz ki pénzt egy szintén drága, de a csaliételnél olcsóbb ételre. Klasszikus példái ezeknek a lazacos ételek vagy a steakek, amiknek az árát látva sokkal szívesebben választod az elfogadhatóbb árú rántott húst.

Ugyanezt a borokkal vagy az alkoholos italokkal is el tudják játszani. A trükk itt is az, hogy legyen az itallapon pár nagyon drága bor, mondjuk, aminek 30 000 forint palackja. Ebből akár nincs is készleten, vagy csak egy üveg, és nem is azért tartják őket, mert azt hinnék, hogy mindennap eladnak majd belőle.

Ez inkább csak azért van, hogy amikor a 8 000 forintos bort választod ki, akkor jó érzésed legyen, hogy milyen olcsón megúsztad, mert van, aki 30 000 forintot költ el ugyanarra. Ha nem lett volna a borlapon ez a nagyon drága bor és ugyanúgy a 8 000 forintost választottad volna, akkor kevésbé lennél megelégedve a döntéseddel, illetve jó eséllyel olcsóbb bort rendeltél volna.

3. Az elrendezés

Az étlaptervezésnél egyáltalán nem mindegy, hogy melyik étel hova kerül, hiszen nem minden ajánlatot nézel meg. Az étlap elején a drágább ételek szoktak lenni (van amikor ezt a séf ajánlásával, vagy napi különlegességek megnevezésekkel kínálják), és ezekhez képest a többi már olcsónak tűnik.

A jobb felső rész a legfontosabb, mert ez az a hely, ahova a legtöbb ember először pillant. Az előételeket a bal felső részre szokták elhelyezni, a salátákat pedig ez alatt.

A menü közepe is nagyon fontos, ide is gyakran helyezik el a nagy profitot hozó ételeket, mert a vendégek hajlamosak innen választani.

Az üres terek jól használhatók arra, hogy kiemeljék azokat az ételeket, amelyeket a leginkább el akarnak adni. Ezekhez használhatnak színes szöveget, nagyobb betűket vagy akár keretezést.

Ma már léteznek érintőképernyős étlapok is, amikre nem vonatkoznak a klasszikus elrendezés szabályai. Itt nagyon sokszor a korábbi rendelések alapján személyes ajánlatot kapsz.

4. Hiányzó pénznem

Nagyon sok étlapon megfigyelheted, hogy az árhoz nem rendelnek pénznemet. Ez a trükk igazából azért fontos az éttermeknek, mert a pénznem láttán a vendégekben erősödik az érzés, hogy pénzt költenek valamire.

A Cornell University School of Hotel Administration által vezetett kutatás eredményei azt mutatják, hogy az emberek lényegesen többet költenek, amikor hiányzik a pénznem. A kutatásban a dollárjel elhagyása 8 százalékos bevételnövekedést eredményezett, ami elég jelentős.

Menüz nézi egy lány étteremben és rendelni készül

5. Trükkök a számokkal

Szinte mindenhol megfigyelhető ez a jelenség, ahol eladni próbálnak valamit, de az éttermekben is megéri egy kicsit odafigyelni. A 3 900 forint első látásra olcsóbbnak tűnik egy tál ételért, mint a 4 000 forint.

Valójában nincs jelentős különbség, mégis sokkal könnyebb szívvel adod ki a 100 forinttal kisebb összeget csak azért, mert az hármassal kezdődik. Ebben az az érdekes, hogy ez egy ősrégi trükk, amit biztosan hallottál már sokszor és azt hiszed, hogy immunis vagy rá, de a hatását nem lehet teljesen kiszűrni.

6. Nehezebb ár-összehasonlítás

Egyes étlapokon meg lehet figyelni, hogy az árak úgy vannak elrendezve, hogy ne egymás alá kerüljenek, hanem össze-vissza helyezkednek el a lapon, ezzel nehezebbé téve az ár-összehasonlítást. Az ilyen étlapok esetében végig kell olvasnod az egyes fogások leírását ahhoz, hogy megtaláld az árat, ami elég zavaró és elvonja a figyelmedet.

Ezek mind arra szolgálnak, hogy hamarabb elfáradj és ne is nézd az árat, hiszen sokat dolgozol, megengedheted magadnak, csak nem lesz olyan drága. Nem szakmabelieknek ez elsőre hihetetlennek tűnhet, de akik étlapot vagy akár weboldalakat terveznek, azok nagyon jól tudják, hogy 1-1 plusz kattintás vagy mini erőfeszítés milyen hatással van az emberi agyra.

Nem szeretjük túráztatni az agyunkat és ezt a cégek kihasználják az élet számos területén.

7. Titkos adagméretek

Sok menün egyáltalán nincs információ arról, hogy mekkora adagot is takar a rendelésed, ami megnehezíti a választást. Ha szeretnéd tudni, hogy általánosan mire számíthatsz az étteremtől, akkor a körülötted lévők adagjaiból egyszerűen következtethetsz a sajátodra is.

Persze nem véletlenül vannak hatalmas tányérok és magas trendi poharak az éttermekben. Mind az érzelmekre akarnak hatni és kikapcsolni azt a kevés racionalitást amivel valójában megközelítik a legtöbben az ilyen döntéseket.

Ezért esik jobban ugyanaz az étel az étteremben, mint otthon

Ahogy a boltok is számos praktikát bevetnek annak érdekében, hogy minél jobban érezd magad az üzlet belsejében, úgy az éttermek is törekednek arra, hogy megteremtsék azt a hangulatot, ahol szívesen töltöd az idődet. Egy kicsit olyan, mint a kaszinóban - minél tovább vagy ott, annál többet fogsz költeni.

A zene

Az egyik alapvető trükk a zene, amit szinte mindenki használ. Az University of Leicester kutatása alapján a klasszikus zenének hatása van a pénzköltési szokásokra. Ha ilyen zene szól a vendéglátóhelyen, akkor a bent lévők tehetősebbnek érzik magukat, így könnyebben adnak ki nagyobb összeget.

Meglepő viszont, hogy a popzene körülbelül 10 százalékkal csökkenti a fogyasztás mennyiségét a kutatás eredményei szerint.

Ennek ellenére elég sok helyen játszanak popzenét és rockzenét az éttermekben, úgyhogy valószínűleg nem minden helyzetben csökkenti a fogyasztást.

Ha a zene túl halk, akkor áthallhatod mások beszélgetéseit, illetve te sem tudsz majd nyugodtan beszélni, mert félsz, hogy mások meghallják amiket mondasz a partnerednek. Ha viszont túl hangos a zene, akkor az zavaró és fárasztó és jó eséllyel hamarabb eljössz az étteremből.

Elegáns étteremben megterített asztal

A fények

Azokban az éttermekben, ahol a világítás lágyabb, hajlamosabb vagy otthon érezni magad és több időt eltölteni a vacsorával.

A több bent töltött idő miatt sokkal nagyobb az esély rá, hogy rendelsz még valamit, így az étterem bevétele is növekedni fog.

Meleg víz

Magyarországon nem lehet olyan gyakran találkozni ezzel a trükkel, de külföldön sokszor alkalmazzák azt, hogy a mosdóban csak meleg vagy langyos csapvíz van. Így még a legspórolósabb vendég is kénytelen lesz megrendelni a behűtött, de gyakran túlárazott üdítőket vagy vizet az étterem kínálatából.

Ezenkívül az is gyakori, hogy ha arra a kérdésre, hogy mit kérsz inni, csak annyit válaszolsz, hogy vizet, de nem mondod meg, hogy pontosan melyikre gondoltál, akkor nem a legolcsóbb ásványvizet fogod kapni.

Kihelyezett desszertlap

A desszertlap sokszor abban az esetben is kikerül az asztalra, ha nem szeretnél élni a lehetőséggel. Ez az éttermek számára azért fontos, hogy legalább az esélyed meglegyen arra, hogy elcsábulj valami finomságra, még ha nem is terveztél ilyesmit.

Ha diétázol, akkor érdemes már az elején megkérni a pincért, hogy vigye el és ne is hozza vissza, és ne is kérdezze, hogy kérsz-e desszertet. Már az is sokat segít, ha nem emlékeztetnek rá, hogy rendelhetsz valami édeset.

A tányérméret

Kávézókban, büfékben és hamburgerezőkben megfigyelhető, hogy az ételt kis tányérban szolgálják fel, hogy többnek tűnjön.

Ezzel szemben az éttermek a főételt hajlamosak nagy tányérban felszolgálni, hogy kevesebbnek tűnjön és éhesebb maradj a vacsora végére. Így könnyebben tudnak rávenni arra, hogy desszertet is kérj, mielőtt távoznál.

A berendezés

Az is nagyon fontos, hogy milyen a hely hangulata, kényelmes és hívogató-e a látvány.

Ennek a jelenségnek egészen furcsa elegyét alkotják a modern gyorséttermek elrendezései, ahol a berendezés figyelemfelkeltő és hívogató egyszerre, ugyanakkor a túlságosan erős fények és kemény székek ösztönözhetnek arra, hogy minél gyorsabban edd meg, amit rendeltél és távozz.

A pincérek ezt a 3 trükköt vetik be, hogy úgy érezd, több borravalót kell adnod

A pincéreknek és a teljes kiszolgáló személyzetnek az az érdeke, hogy minél tovább maradj az étteremben és minél többet költs. Ezért ha bármit ajánlanak, vagy különös módon kérdeznek, vagy folyamatosan utántöltenek, az a figyelmesség mellett ezt a célt szolgálja.

Az is hatással van rád, ha előtted készítik az ételt, vagy a konyhát csak egy üvegfal választja el és látod, hogy mennyien dolgoznak ott szorgosan, hogy te egy finomat ehess. Ha a pincérek sokat mászkálnak, jól öltözöttek, akkor ez is arra ösztönöz, hogy akár többet is kifizess az ételekért.

Minél több pénzt hagysz ott a fogyasztásaidra, jó eséllyel annál nagyobb borravalóra számíthatnak a pincérek.

Na de mik azok az apróságok, amikre érdemes figyelned rendelés közben?

Baráti társaság étteremben teázik és süteményezik

1. A Sullivan módszer

A pincérek úgy alkalmazzák azt a trükköt, hogy amikor ételt ajánlanak, akkor mosolyogva előrehajolnak egy lassú bólintás kísérletében.

Ezzel a gesztussal arra ösztönöznek, hogy egyezz bele az általuk ajánlott ételbe, és ez a módszer sok esetben eredményesen működik. Ki ne vágyna a másik ember jóváhagyására?

2. A figyelmesség

Gyakran kerülhetsz abba szituációba, hogy már az italod elfogyasztása előtt rákérdez a pincér, hogy hozhat-e még egy ugyanilyet. Ez egyrészt kellemes, mert gondoskodnak rólad és így tovább maradsz az étteremben.

Az is átalános gyakorlat, hogy a pincérek a koszos tányérokat hamar elviszik előled, ösztönözve téged egy újabb rendelésre.

3. A viszonzás

Amikor a kiszolgáló személyzet nagyon kedves vagy figyelmes veled, akkor érezheted azt, hogy neked is viszonozni kell a nagylelkűséget valamivel. Persze megteheted ezt úgy is, hogy többet költesz vagy olyasmit rendelsz, amit eredetileg nem is szerettél volna, de az udvarias és kedves viselkedés is tökéletes alternatíva az odafigyelés viszonzására.

Hogyan járhatok jól?

A legfontosabb, ha a pénzügyeidet nézed, hogy ne engedd magad rábeszélni olyasmire, amit nem szeretnél. Légy tudatában a fent említett apróságoknak, és amikor választasz, akkor próbálj elvonatkoztatni ezektől.

Ez persze nem azt jelenti, hogy ha a menü közepén lévő ételre esik a választásod, akkor biztosan rosszul döntöttél, hiszen lehet, hogy éppen azt kívántad meg.

A szavakkal, kifejezésekkel az étterem minőséget sugall és azt érezteti veled, hogy megéri az adott termék az aránytalanul sok pénzt.

Ha a vendéglátóhelynek sikerül elérnie, hogy a nyugalmat és a minőséget asszociáld az étellel, akkor nyert ügye van. Nincs is ezzel semmi baj, érezd jól magad az étteremben és ne azért menj, hogy spórolj, de azért figyelj oda, hogy ne költs dupla annyit, mint ami komfortos lenne.

Nagyon sokat számít tehát a történet, amit egy-egy fogás köré kanyarítanak, de ne felejts el mögé gondolni a sztorinak. Ez persze nem azt jelenti, hogy rosszul kell érezned magad, ha a kedvencedre nyugodt szívvel áldozol egy kicsit több pénzt, a lényeg inkább, hogy elégedett legyél a döntéseddel.

Attól is függ, hogy kikkel mész

Egyáltalán nem elhanyagolható, hogy hányan és kik fognak részt venni az adott eseményen.

Ha például családi összejövetelről van szó, akkor jóval körültekintőbbnek kell lenned, mint egy baráti találkozónál, mert itt különböző korosztályok találkoznak egymással, és emiatt valószínűleg különbözőek az igények is. Arra is figyelj, hogy legyen elég hely a számotokra, és hogy mindenki tudjon olyasmit választani a menüből, amit kedvel.

Mennyit szánsz a vacsorára?

Saját magadnak is fontos, hogy ne hagyd el a helyet keserű szájízzel a túlköltekezés miatt, ezért különösen figyelj arra, hogy jól eltaláld az árkategóriát, ha többen mentek el vacsorázni.

Nagyon kellemetlenül jönne ki, ha valaki nem tudna rendesen étkezni, vagy rosszul érezné magát az árak miatt.

Vendég étteremben fizet bankkártyával

Mit kaphatsz a választott vendéglátóhelyen?

Sokféle vendéglátóhely létezik különböző szolgáltatásokkal és funkciókkal. Akkor fogod igazán jól érezni magad, ha az igényeidnek megfelelő helyet választod.

Egy büfében például gyors lesz a kiszolgálás, alacsonyak az árak, de nem várhatsz meghitt hangulatot és lágy zenét.

Hogyan érdemes kritizálni?

Ha valami problémád volt az étterem szolgáltatásaival, akkor azt mindenképpen azonnal jelezd, és figyeld meg, hogy hogyan tudják korrigálni a hibát. Utólag lepontozni az éttermet a Google-ben nem túl korrekt dolog, főleg, ha nem is adsz magyarázatot a véleményedre és az étteremben nem mondtad el az észrevételedet.

Azt se felejtsd el, hogy ha elégedett voltál a szolgáltatással, akkor azt fejezd ki a vendéglátó számára egy dicsérettel, mert nagyon jól fog neki esni.

Összefoglalva

Étterembe menni a legtöbb ember számára különleges alkalom, mindenki szeretne a lehető legjobban választani helyet és ételt is. Nem könnyű egyensúlyban tartani a pénzügyi szempontokat és a gasztronómiai élvezetet, főleg, ha csak képről látsz egy-egy fogást, és fogalmad sincs arról, hogy mekkora adag is lesz a rendelésed, az ízről és a minőségről nem is beszélve.

Ne felejtsd el, hogy ha egyszer-kétszer nem sikerül tökéletesen a választás, akkor legalább egy tapasztalattal gazdagabb leszel, és legközelebb ügyesebben választasz majd.

Azt is tartsd észben, hogy ellen szeretnél állni a különféle meggyőzési kísérleteknek és a saját kezedben szeretnéd tudni az irányítást. A befolyásolás technikáival szemben már az is megfelelő védekezési módszer lehet, ha tudatában vagy a helyzetnek, és ragaszkodsz a saját elképzeléseidhez.

Érdemes megfigyelni magad, hogy mi mennyire van befolyással rád, de túl sokat nem érdemes ezen gondolkodni, mert az elronthatja az egész étkezés élményét.

Maradtak kérdéseid?

  • Az alkohol befolyásolja a fogyasztási hajlandóságot?

    Igen! Az itallapot részben azért kapod meg nagyon gyorsan, hogy az étterem ösztönözze az alkohol fogyasztásodat. Egy ellazult, alkohol által befolyásolt állapotban (akár csak nagyon enyhén is) hajlamosabb leszel arra, hogy több ételt rendelj. Erre a jelenségre kísérleti bizonyítékot is szolgáltatott az Indiana University's School of Medicine 2015-ben. Két csoportot hasonlítottak össze és azt találták, hogy azok a női résztvevők akik valóban fogyasztottak alkoholt több ételt rendeltek mint az a csoport ahol csak azt hitték a tagok, hogy ittak alkoholt.
  • Hogyan vesznek rá az éttermek a gyorsabb evésre?

    Vannak olyan éttermek, amelyek a maradásra próbálnak ösztökélni, hiszen egy hosszabb időtartam alatt valószínűleg többet fogsz fogyasztani. Más vendéglátó egységek arra fókuszálnak, hogy a fogyasztók minél gyorsabban távozzanak és felszabaduljon az asztaluk. Ehhez például egy élesebb világítás, egy pörgősebb zene vagy a pultnál történő fizetés és rendelés nagyban hozzájárulhat, de olyan hely is van, ahol kényelmetlenebb székeket is bevetnek a cél érdekében.
  • A drága éttermekben miért kicsik az adagok?

    A drága éttermek kis adagjainak egyik legfőbb oka az összetevők beszerzési költségeinek csökkentése. Ez azt jelenti, hogy a vendéglátó egységnek kevesebb pénzébe kerül egy-egy étel, és az étterem magasabb nyereségrátával számolhat.
Bodor Anna
Bodor Anna Pénzügyi szakértő
Bodor Anna Pénzügyi szakértő

Egyetemi hallgató vagyok, aki ha nem ír, akkor olvas. Cikkeket, novellákat, verseket. Fontosnak tartom a pénzügyi tudatosságot és úgy gondolom, hogy a gazdasági kérdések nem is olyan ijesztőek, ha hétköznapi nyelven, akár egy kis humorral fűszerezve beszélünk róluk. Szeretem az őszt, a forró tejeskávét és a hosszú sétákat. Amiben leginkább jártas vagyok az az egészségbiztosítás, nyugdíjbiztosítás és a nyugdíjmegtakarítás területe.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink mindennapi pénzügyek témában