2026-tól külterületi ingatlanokra is felvehető lesz az Otthon Start. Vannak azonban buktatók!
Megjelent a Magyar Közlönyben az a rendeletmódosítás, miszerint 2026. január 1-től külterületi lakóingatlanok megvásárlására és építésére is felvehető lesz a legfeljebb 3 százalékos kamatú Otthon Start hitel.
Mindössze annyi módosítás történt az Otthon Start program keretében biztosított FIX 3%-os lakáshitelről szóló 227/2025. (VII.31.) Korm. rendeleten, hogy kikerült a szövegből az a rész, miszerint a konstrukcióval kizárólag belterületi lakóingatlan finanszírozható.
Fontos ugyanakkor kihangsúlyozni, hogy továbbra is kizárólag lakóingatlanokra fordítható a kölcsön, így például a vegyes funkciójú ingatlanok nem lesznek feltétlenül hitelezhetők.
A módosítás nem jelenti azt sem, hogy a külterületi lakóingatlanra automatikusan felvehető lesz minden banknál az Otthon Start, az egyes bankok hitelbírálati gyakorlata ugyanis nagyon eltérő. Így előfordulhat, hogy miközben az egyik hitelintézet elutasít valakit, a másik rábólint az igénylésre.
Nem elegendő azonban a "lakóingatlan" funkció, az ingatlannak magának is lakhatónak kell lennie, ami azért kardinális kérdés ebben az esetben, mert a külterületi ingatlanoknál magasabb a rossz, leromlott állapotúak aránya. Ezen kívül az infrastrukturális ellátottságuk - iskola, üzletek, közlekedés - is gyengébb, ami pedig csökkentheti a becsült forgalmi értéket.
A BiztosDöntés.hu szakértői szerint ezért a külterületi ingatlanoknál különösen fontos lesz az óvatosság és a gondos bankválasztás. Nem szabad például úgy foglalót kifizetni vagy adásvételi szerződést aláírni, hogy előzetesen nem történt meg a finanszírozó megtalálása, ahol az ingatlant hitelcélként és fedezetként elfogadják.
A kormány célja azonban nem is annyira a már meglévő, használt külterületi ingatlanok felé való nyitás volt, inkább az új, külterületi lakópark építések támogatása. Ezek előnye lehet a kedvezőbb ár, hiszen az Otthon Start esetében a bruttó négyzetméterár nem haladhatja meg az 1,5 millió forintot, ami Budapesten és néhány nagyvárosban komoly akadályt jelenthet.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.



