Ez a 10 legnépszerűbb trükk, hogy többet költs

Lerántjuk a leplet azokról a taktikákról, amikkel talán téged is meghekkeltek már.

PROMÓCIÓ
Sztár számlacsomag
  • Nem kell a bankhoz utald a fizetésed
  • 0 Ft számlavezetési díj
  • Szelfis számlanyitásnál 10 000 Ft jóváírást kapsz
  • Apple Pay, Google Pay mobilfizetéssel
Részletek

Te is az a típus vagy aki listával megy el vásárolni és olyat nem veszel, amit előre nem terveztél el? Nos a boltoknak és a webshopoknak más terve van. Őket csak az érdekli, hogy minél több pénzt költs el náluk. Ebben nagyrészt sikeresek, mert ők irányítják a környezetet és hosszú évek tapasztalatai és kísérletei vannak mögöttük és persze pontosan tudják, hogy mi az, ami működik. Hogy kicsit kiegyenlítsük a pályát, összeszedtük a legnépszerűbb taktikákat, amikkel rávesznek, hogy minél több pénzt költs.

Nem csak az online térben járhatnak túl az eszeden: egy ruhaüzletnek, vagy egy szupermarketnek ugyanúgy megvannak a maga trükkjei arra, hogy többet költs, mint amennyit terveztél, és ezt gyakran észre se veszed. Itt nem arról van szó, hogy a pénztárban még veszel egy szelet csokit, ennél továbbjutottak már a boltok.

Abból kell kiindulni, hogy amikor meglátogatsz egy webshopot vagy boltot, akkor a környezet hatással van rád. Ezt pedig tudatosan így alakítják ki, hogy minél többet költs és lehetőleg arra, amit ők akarnak. Mondhatod erre, hogy ez hülyeség, engem nem hekkelnek meg, listával megyek és semmi másra nem költök.

Ez pár embernél igaz lehet, de általánosságban minél inkább ezt gondolod, annál kevésbé leszel tudatában, hogy mennyi kis dologgal befolyásolni tudnak.

Nézzük meg a legnépszerűbbeket!

Bolti bevásárlás telefonnal

1. Nem véletlenül van a legtávolabbi sarokban a pékáru

A legtöbb üzlet tudatosan úgy rendezi el a belső teret, hogy minél többet vásárolj. Gyakran már a bejáratnál a zöldség-gyümölcs részleg fogad téged. Ennek oka, hogy a friss árucikkek nyugtató hatásúak, így máris lelkesebben folytatódik a bevásárlás.

A pékáru és a tejtermékek viszont sok esetben épp a bejárattól legtávolabbi részen találhatóak. Ezt leginkább azért rendezik be így az áruházak, mert sokan csak ezért mennek el a boltba.

Ha viszont az üzlet legtávolabbi sarkába teszik ezeket, könnyen lehet, hogy útközben mást is megkívánsz és beraksz a kosaradba.

Újabban már ebben is van egy csavar: gyakran a bejáratnál is van egy minimális kínálat például a péksüteményekből. Ez kevésbé mesterkéltté teszi a stratégiát, ám talán így működik igazán: a nagyobb kínálat még mindig hátul van, ezért inkább hátramész a nagyobb választékhoz.

A tejtermékek és a péksütemények bár egy kategóriát képeznek, ritkán kerülnek egymás mellé. Amíg egyiktől a másikig sétálsz, még többet látsz, és még többet vásárolhatsz.

Gyakran olyan sorok közt kell így áthaladnod, melyeken semmi olyat nem találsz, amit egyébként magadtól is megvennél, és épp ez a lényeg. Minél több inger ér, minél több lehetőségük van akciókkal vagy sorvégi kihelyezésekkel megfogni a tekinteted, a nagy számok törvénye alapján annál többet fogsz költeni.

2. Te is mindig a legszélesebb folyosón mész?

Az üzletek megfigyelték, hogy a vásárlók többsége a középső, szélesebb folyosón halad, és onnan tér ki az egyes folyosókra, ha onnan éppen szüksége van valamire.

Éppen ezért az elrendezés ezt a gondolkodásmódot követi: azok az árucikkek, melyek több nyereséget hoznak a boltnak, a szélesebb folyosóhoz közeli részen vannak, hiszen ezeket nagyobb eséllyel veszed észre.

3. A boltok azt is tudják, hol mennyi időt töltesz

Vannak olyan árucikkek is, mint például a babaápolási termékek, a kávé vagy a ruházati cikkek, melyeknél több idő kell ahhoz, hogy meghozd az ideális döntést.

A ruházati osztálynál észreveheted, hogy többnyire a lakberendezés, a könyvek, a tisztálkodási cikkek közelében találod őket, mindig olyan helyen, ahol nincs nyüzsgés, tehát például az élelmiszerektől távolabb.

Az üzletek ezeket rendszerint nyugodtabb, csendesebb helyekre teszik, hogy ne érezd magadat sürgetve, és még több időt tölts az üzletben.

4. A többi érzékszervedet is befolyásolják

Az eddigi stratégiáknál azt vehetted észre, hogy legtöbbször azt akarják manipulálni, amit meglátsz, azonban itt nem merülnek ki a praktikák.

Olyan, egyszerű stratégiákat is bevetnek a boltok, mint a kellemes illat, például a vaníliáé, mely szintén nyugodtságot áraszt, ráérésre sarkall.

Vagy amikor az IKEA-ban sétálsz, akkor nem szoktál egy percre megállni annál a résznél ahol az illatos gyertyák vannak és a kezedbe fogni párat? Itt is hasonló az elv, csak kevésbé erős illatokat használnak az áruházak és újabban már a hotelek is.

Hasonlóképpen a zene is manipuláló hatású. Gyakran kellemes, alig észrevehető zene szól a háttérben, ami szinte észrevétlenül a gyanútlan vásárló füléhez simul. Ezek a dalok az illatokhoz hasonló hatással bírnak.

Akciós termékeket vásárló nő

5. Hogyan játszik még a bolt az időérzékeddel?

Észrevetted már, hogy a pontos időt többnyire legfeljebb a rádióból tudhatod meg? Ez sem véletlen: a legtöbb üzletben és plázában (meg persze a kaszinókban is) azért nincs óra, hogy ne érezd az idő sürgetését.

Az illatokkal, a kellemes zenével és a gyakran nyugalmat sugárzó dizájnnal így el lehet érni, hogy a vásárláskor sohase siess.

6. A vonalkódokkal is lehet, hogy meggyűlik a bajod

Nem ritka az sem, hogy egy árucikknek megváltozik az ára, és ezt a változást az újonnan felragasztott vonalkód is követi, viszont a régi ár marad a polcon kiírva.

Ha azt veszed észre, hogy gyanúsan alacsony a polcon található ár, vagy mást mutat a vonalkód-olvasó, érdemes lefényképezni az ott található árat, így az esetleges félreértést akár már a pénztárnál tudod tisztázni.

Ha ott ez nem sikerül, és csak a blokkot végigfutva veszed észre a tévedést, a vevőszolgálatnál tudsz még reklamálni.

7. Az akciós termék sincs mindig a helyén

Bizonyára veled is megtörtént már, hogy az akciós újságban, plakáton, vagy online hirdetésben megláttál egy neked tetsző akciót, azonban a boltba érve már egyet sem találtál belőle. A válasz rendszerint az, hogy az ajánlat korlátozott volt, és már el is fogyott.

Gyakran valóban nagyon kevés érkezik az ilyen jól hangzó, féláras árucikkekből, így elmondhatjuk, hogy az akció van is és nincs is.

Gyakorlatilag pillanatok alatt elkel a néhány darab, a hatása viszont még napokig megmarad: többen annak keresésére indulnak, és ha már ott vannak, venni fognak valami mást (vagy akár hirtelen felindulásból és csalódottságból megveszik az akciósnak hitt cikket eredeti áron).

A nagy akciók amúgy is gyanúsak lehetnek, sokszor előtte felvitt árakról van szó, melyek valójában eredetileg ugyanannyiba kerültek, mint az állítólagos kedvezmények idején. Ezt a Gazdasági Versenyhivatal egyébként árgus szemekkel figyeli.

Időnként a leselejtezett vagy kifutó termékek kaphatóak még feltűnően alacsony árakon, ezekből akár jó vétel is születhet, viszont, ha neked fontos, hogy kifogástalan állapotban legyen, amit hazaviszel, mindenképp nézd meg alaposabban a cikket, mielőtt megveszed.

8. Tudják merre nézel

Az üzletek azt is megfigyelték, hova nézel amikor vásárolsz, így nem véletlen, hogy ezekre a „zónákra” helyezik el azokat az árucikkeket, amelyeket a leginkább el akarnak adni.

Az úgynevezett „forró pontok” az olyan helyeket jelentik, ahol tízből akár kilenc vásárló is megfordulhat. Az ilyen kiváltságos részekre jellemzően a nagy bevételt hozó cikkek kerülnek, mint például az alkoholos italok, az édességek, de akár az elektronikai osztályt is ilyen helyekre tehetik.

Ilyen például a bejárat, ahol a nagyobb áruházakban gyakran az utóbbival találkozunk, a kisebb boltok pedig legtöbbször a zöldség-gyümölcs osztályt helyezik ide.

Webshopos vásárlás

9. A manipuláció persze a webshopoktól sem idegen

Amikor egy webáruházban rendelsz, jellemző, hogy az éppen megnézett termék alatt további javaslatokat, hasonló cikkeket találsz, „Mások ezeket tekintették meg” címmel.

A vásárlás során szintén felkínálja a hírlevelet, amely hasznos is lehet, viszont, ha csak egyszeri alkalommal vásárolsz, nem érdemes feliratkozni. A gombot viszont gyakran a felhasználási feltételek elfogadása alá teszik, így, ha nem figyelsz, gépiesen kipipálod (hiszen az előbbit kötelező elfogadni).

Az egyes kuponok is manipulálhatnak - kedvezményeket kínálnak olyan dolgokra, melyeket egyébként nem terveztél megvenni, így bár olcsóbban, de még mindig többet költesz, mint amennyit eredetileg terveztél.

A kilences számjegyek trükkje sem ritka, ez a boltokra is jellemző. Ha például 100 000 forint helyett „csak” 99 900 forintba kerül az okostelefon, az sokkal vonzóbb, hiszen így már csak 90 000-nek tűnik a tudatalattidban, ráadásul az ár egy számjeggyel - egy helyiértékkel - rövidebb.

10. Legyél résen a szezonális akcióknál!

Mint azt talán te is észrevetted, a karácsony vagy a húsvét közeledtével sok webáruház vonzó, vagy legalábbis annak tűnő akciókkal halmozza el weboldalát, a hirdetéseket és a hírleveleidet. Azonban a helyzet nem mindig ilyen egyszerű. Ha valamit reklámozni kell, az már önmagában gyanús lehet.

Gyakori trükk, hogy az adott termék árát az akció kezdete előtt néhány nappal megemelik, majd a kedvezményes időszakra az eredeti, vagy annál minimálisan alacsonyabb ár lép életbe. Értelemszerűen sokkal vonzóbb a 90 000 forintos ár a 120 000-hez képest, mintha kiderülne, hogy az egy hete 100 000 forintba került.

Hasonló jelenséget tapasztalhatsz a Black Friday során is, de itt még az is bekavarhat, hogy tudod, hogy rajtad kívül sokan akarnak még kedvezményesen vásárolni, és nincs idő átgondolni, hogy megéri-e, vagy hogy valóban le van-e árazva, amit kinéztél.

Jó taktika lehet ilyenkor, ha előre kinézed azokat a termékeket, amiket meg szeretnél venni, ismered a pontos típust és a normál árakat is. Ha pont ezek közül adnak valamit olcsóbban, akkor jól járhatsz, de feleslegesen ne vegyél meg mindenfélét.

A legjobb stratégia ennek kiszűrésére, ha rákeresel az adott árucikkre, más áruházaknál, vagy akár más országokban mennyibe kerül. Gyakran kiderül így, hogy az akciósnak hirdetett termék valójában amúgy is ennyibe került, így nem érdemes az első hangzatos ajánlatba beleszaladni.

A webshopok milliókat költenek arra, hogy kiismerjék a látogatókat, mérik, hogy ki mire kattintott, mit vásárolt még mellé, és itt is százféleképpen tudnak manipulálni, hiszen online sokkal több és más minden mérhető, mint a sarki boltban.

Netes csalók átverték ezt a lányt online vásárlásnál

Így húzhatnak be a netes csalók

Probléma lehet online fizetés esetében a biztonsági kockázat. Sajnos könnyen megeshet, hogy adataid megbízhatatlan kezekbe kerülnek, akár egy megbízhatatlan webshopnak köszönhetően, akár egy hekker munkájának eredményeképpen.

Vannak persze különböző törekvések arra, hogy minél kisebb eséllyel történjen velünk ilyesmi. Ilyen például a CVC kód megléte: a bankkártyádon az aláírásod mellett található háromjegyű kód nem menthető el a vásárlás során a többi adattal együtt, minden alkalommal újra meg kell adni.

Ezért, ha egy hekker megszerzi az adataidat, a kód akkor sem lesz nála, ami nélkül nagyon megnehezedik a dolga, hogy visszaéljen a bankkártyaadataiddal és vásároljon vele.

A CVC kódot sok webshop kéri, azonban nem mindegyik. Egyes weboldalak – így például a Booking.com – csak a többi adataidat (például kártyaszám, lejárati dátum és név) kérik.

Ilyen helyzetekre is van megoldás: kérhetsz például kettős hitelesítést, amikor egy SMS-ben kapott kódot kell beírnod a belépéshez vagy a vásárláshoz. Így egy tolvajnak lényegesen nehezebb dolga lesz, ha a te adataiddal szeretne vásárolni.

Hogyan érdemes vásárolnom?

Természetesen az, hogy személyesen, vagy online vásárolsz, a te döntésed kell, hogy legyen, hiszen mint láthattad, mindkettő mellett és ellen is lehet érvelni.

Mindenképpen járj utána, hogy amit szeretnél, rendelhető-e a lakóhelyedre (például ruházati vagy elektronikai cikkeket általában több helyre szállítanak ki, mint élelmiszert), valamint, hogy a szállítási költségekkel is megéri-e.

Az is fontos szempont, hogy milyen reklamációs lehetőségeid vannak, vagyis lehetséges-e az áru cserélése. Elképzelhető, hogy egyes helyzetekben online, máskor személyesen éri meg bevásárolni.

Így hozd ki a legtöbbet az online és a személyes vásárlásból

Egyre népszerűbb két olyan alternatíva is, mely az online és a személyes vásárlás keveréke, egy kicsit mindkettő, ám teljesen egyik sem.

Az egyik, hogy elmész egy üzletbe, megnézed személyesen az adott cikket (például mobiltelefont, tévét, cipőt), majd otthon a legalacsonyabb árat kínáló üzletből megrendeled.

Így már nem a beállított képek döntenek majd, hanem saját szemeddel is meggyőződhetsz arról, hogy tetszik-e egyáltalán a termék.

A másik módszer, hogy az online vásárlás során a bolti átvételt választod. Ezzel egyszerre spórolhatsz pénzt és időt is, hiszen a szállítási költségekért ez esetben nem kell fizetned, és a boltban sem kell sokáig keresgélned. A készlethiány miatt sem kell aggódnod, a webáruházban egyértelműen láthatod, mi kapható és mi nem.

Ez akkor hasznos, ha például munkád vagy tanulmányaid miatt gyakran jársz az adott üzlet közelében, így semmilyen kitérőt nem teszel, ha be kell oda térned, időben pedig gyakorlatilag nem jelent extra terhet.

Ide fordulhatsz, ha úgy gondolod, hogy becsaptak a boltban

Ha már csak otthon veszed észre, hogy baj történt, vagy a boltban elutasították az utólagos reklamációt, még nem veszett semmi. Több szervezet is létezik, hogy a vásárlót segítsék az ilyen helyzetekben:

Bodor Anna
Bodor Anna

Egyetemi hallgató vagyok, aki ha nem ír, akkor olvas. Cikkeket, novellákat, verseket. Fontosnak tartom a pénzügyi tudatosságot és úgy gondolom, hogy a gazdasági kérdések nem is olyan ijesztőek, ha hétköznapi nyelven, akár egy kis humorral fűszerezve beszélünk róluk. Szeretem az őszt, a forró tejeskávét és a hosszú sétákat.