Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

Magyarországon már ma is ingyenesen elérhető az AVDH hitelesítés, mellyel megkönnyítheted a pénzügyi szerződéskötéseidet. Nem kell elmenned a bankba, biztosítóhoz, pénztárhoz, hanem otthonról, kényelmesen is szerződhetsz velük. Elmondjuk, amit tudnod kell róla és képekkel is lépésről lépésre bemutatjuk, hogy csináld.

Ki ne szeretne otthonról pénzügyi szerződést kötni ahelyett, hogy bemegy egy távoli irodába, fiókba vagy kirendeltségbe mindezért? A világban – és Magyarországon is - elérhető már a teljesen online szerződéskötés. Igaz, nem mindenhol és még nem minden szerződéstípusra, de egyre terjed, a fehér foltokat pedig hamarosan lefedi a jogszabály.

Mi az az AVDH hitelesítés?

A pénzügyekben egy kicsit bonyolultabb távolról szerződni, mint általában, de nem megoldhatatlan. Az AVDH, vagyis az Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés ezt segíti papírmentes, online úton elintézni.

Segítségével önállóan aláírhatod a szerződéses dokumentumaidat, a túloldali fél pedig látni fogja, hogy azt valóban te írtad alá elektronikusan, nem pedig a nevedben valaki más.

Online is lehet szerződést aláírni az avdh hitelesítés segítségével laptopról kávézás közben

Mire használható az AVDH hitelesítés?

Az AVDH hitelesítés kiváltja a személyes találkozást, a sorban állást és a nyomtatást azzal, hogy például egy szerződést tisztán elektronikusan kitölthetsz és benyújthatsz egy távoli félnek az interneten keresztül.

Helyettesíti a tanúkat is, akik azt tanúsítják, hogy a dokumentumot te írtad alá.

Az AVDH igénybevételével a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 325. paragrafus 1-es bekezdésének g) pontja szerint teljes bizonyító erejű magánokirat hozható létre.

Ilyen eset lehet például egy egészségpénztári belépési nyilatkozat kitöltése, vagy egy személyi igazolványkép hitelesített benyújtása az interneten keresztül.

A lakáshitel-igénylés is egyszerűbb lehet így

Arra is van lehetőség, hogy akár egy lakáshitel-szerződést előkészíts teljesen elektronikusan és csak egyszer, az aláíráskor menj be a bankba. A menet közben aláírandó dokumentumokat AVDH-val tudod hitelesíteni.

Erről tudni fogja a bank, hogy azt valóban te nyilatkoztad. Az adatlapokat kitölthető PDF formátumban kapod meg, és a bank elfogadja a benyújtandó papírokat szkennelve vagy befotózva is, ha azt AVDH-val hitelesítetted. Az e-mailben kapott és a banknak küldött dokumentumokat azonban eredetiben is be kell majd nyújtanod, amikor a szerződést személyesen aláírod.

A lakáshitel kalkulátor segítségével kiválaszhatod a neked leginkább tetsző lakáshitel ajánlatokat, a bankok honlapján pedig találsz információt az elektronikus ügyintézés lehetőségéről.

A pénzügyi területen kívül – melynek szabályozása sokkal szigorúbb, mint más területeké – természetesen sok más területen is használhatod az AVDH-t, így például diákként a képzési intézményeddel történő levelezés során kért szolgáltatásokhoz, vagy a munkahelyed által kért hiteles dokumentumok távolról történő beküldése esetében.

Az állam is számos közigazgatási eljárásban elfogadja az AVDH-t, ilyenkor nem kell elmenned a kormányhivatalba személyesen aláírni.

Mire nem alkalmas az AVDH hitelesítés?

Az üzleti életben, ahol nem magánszemélyként, hanem egy vállalkozás képviseletében nyilatkozol, az AVDH nem használható. Az AVDH-s hitelesítés esetében a jogszabály nem szabályozza, hogy mi minősül a cégjegyzésre jogosult cégszerű aláírásának.

Nagyobb összegű kötelezettségvállalások aláírására sem javasolt az AVDH használata, helyette saját minősített elektronikus aláírási tanúsítvány használata célszerű.

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos veszélyhelyzetben átmenetileg elfogadták az AVDH cégképviseleti célú használatát, de az ezt megengedő 102/2020. (IV. 10.) Korm. rendelet azonban már nincs hatályban, a veszélyhelyzet elmúltával hatályon kívül helyezték. A jogalkotó pedig nem gondoskodott róla hogy ez a szabályozás megmaradjon, tehát az AVDH-t cégképviseletre használhasd.

Lépésről lépésre bemutatjuk az AVDH hitelesítést

Az AVDH használata nagyon egyszerű.

1. Ezen az oldalon tudod elkezdeni. Itt nyomd meg a Bejelentkezés gombot!

avdh hitelesítés indítás képernyő

2. Itt nyomd meg az Ügyfélkapu gombot, majd jelentkezz be a szokott módon.

avdh hitelesítés bejelentkezési képernyő

3. Húzd a PDF fájlt a mezőbe vagy nyomd meg a tallózás gombot és válaszd ki a PDF fájlt.

avdh hitelesítés feltöltési képernyő

4. Fogadd el az ÁSZF-et bal oldalt alul, majd nyomd meg a FELTÖLTÉS gombot jobb oldalt alul.

avdh hitelesítés feltöltés után

5. Az aláírási folyamat közben több képernyőváltás is történik.

avdh hitelesítés aláírás nézet

6. Végül megérkezel a letöltési oldalra. A hitelesített dokumentum a szerverről egy adott webcímről is letölthető. Ehhez add meg az e-mail címedet lejjebb és elküldik a linket a Küldés e-mailben gomb megnyomása után. A link csak 24 órán át él.

avdh hitelesítés letöltés képernyő

Ha valamely hivatal vagy szervezet részére továbbítanád a dokumentumot, akkor ne használd ezt a funkciót, hanem előbb töltsd le a hitelesített fájlt és saját e-mail fiókodból küldd el a hitelesített dokumentumot.

avdh hitelesítés igazolás letöltés képernyő

A te, mint hitelesítő magánszemély személyes adatai a dokumentum csatolmányában érhetők el. Ezek a neved, születési neved, édesanyád neve, születési helyed és születési időd.

Az AVDH bélyegző helye

AVDH hitelesítés utáni pdf képe
A hitelesített PDF képe

A hitelesített PDF-ben a megnyitás után a jobb felső sarokban látszik a hitelesítés ténye. Rákattintva láthatók a hitelesítés részletei is.

AVDH elintézése az ügyfélkapun keresztül

Az AVDH kizárólag az Ügyfélkapun keresztül intézhető el, ezért kell legyen ügyfélkapus regisztrációd.

Ha be vagy lépve az Ügyfélkapura, akkor a rendszer egyből a feltöltő képernyőre ugrik a webcím beírását követően.

Ha nem vagy belépve, akkor a fenti képernyők szerint először be kell lépned az Ügyfélkapun és utána tudod feltölteni a hitelesíteni kívánt dokumentumot.

A NISZ szerepe az AVDH hitelesítésben

Az AVDH során a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) írja alá – azaz látja el elektronikus bélyegzővel -, nem pedig a felhasználó.

Tehát a NISZ hitelesíti, hogy az ügyfélkapus bejelentkezésedet követően valóban te kezdeményezted a hitelesítést.

Ebből következőleg nem teljesül a cégszerű aláírásoknál előírt „saját kezűség” követelménye, ezért nem alkalmas az AVDH céghitelesítésre. Akkor sem, ha te vagy az egyedüli aláíró személy a cégben.

Mennyibe kerül az AVDH hitelesítés?

Az AVDH egy teljesen ingyenes szolgáltatás, nem kell fizetned érte.

Mire figyeljek az AVDH hitelesítés használatakor?

Az AVDH hitelesítéshez Ügyfélkapu szükséges. Ez azt is jelenti, hogy ha be vagy lépve az Ügyfélkapudba és otthagyod a gépet 10 percig, vagy másnak megadod az ügyfélkapus elérhetőségedet, akkor más a te nevedben fog tudni szerződni valamire vagy eljárni a nevedben.

Ezért nagyon fontos, hogy a számítógéped, mobiltelefonod használata során mindig lépj ki az Ügyfélkapuból, ha már nem használod és soha senkinek ne add meg az ügyfélkapus azonosítóidat!

Hitelesített és minősített hitelesített szolgáltatások

A céges hitelesítési ügyekhez, nagyobb összegű kötelezettségvállalások aláírásakor AVDH helyett használj ún. szervezeti aláíró tanúsítványt, vagy – ha ilyet kérnek – minősített szervezeti aláíró tanúsítványt.

Ezek kibocsátása előtt a bizalmi szolgáltató köteles meggyőződni arról, hogy az aláíró tanúsítvány alanya jogosult az adott cég vonatkozásában például az „ügyvezető” titulus használatára.

Ezekről például az alábbi szolgáltatóktól érdeklődhetsz: NISZ Zrt., Microsec Zrt., Netlock Kft.

Összefoglaló az AVDH hitelesítésről

Az AVDH szolgáltatás lehetővé teszi, hogy egy dokumentumot elektronikusan megírj, kitölts vagy elkészíts és utána elektronikusan hitelesíts. Így nem lesz szükséged sem nyomtatóra, sem pedig tanúkra, akik tanúsítják, hogy te írtad alá a dokumentumot.

A hitelesítés ingyenes és sokféle állami eljárásban fel tudod használni.

Ugyanakkor fontos arra ügyelned, hogy az ügyfélkapus azonosítódat ne add ki senkinek, mert akkor más is eljárhat a te nevedben.

AVDH hitelesítés előnyei és hátrányai

  • a kormányzat elfogadja a közigazgatási eljárások során, de bankok, pénztárak, cégek is elfogadják
  • ingyenes, egyszerű és gyors
  • semmilyen külön hardvert nem igényel, így elegendő hozzá egy számítógép, laptop, tablet vagy okostelefon
  • az AVDH Ügyfélkapun keresztül, egy felhasználónév-jelszó párossal elérhető
  • nem alkalmas hitelesítésre cégregisztrációs eljárásokban
  • nem célszerű a használata nagy összegű kötelezettségvállalásoknál

Maradtak kérdéseid?

  • Van valamilyen limit az ingyenes hitelesítésre vonatkozóan?

    Nem, nincs. Bármennyi dokumentumot hitelesíthetsz, akár ugyanazt a dokumentumot többször is.

  • Az Ügyfélkapun kívül kell más is az AVDH használatához?

    Nem. Az AVDH használatához sem chipkártya, sem chipkártya olvasó, sem mobiltelefonos hitelesítés nem szükséges. Egy sima böngészővel tudod használni.

  • Milyen adatokat rendelnek hozzá rólam a dokumentumhoz?

    A neved, a születési neved, az édesanyád neve, a születési helyed és végül a születési időd.

Legfrissebb útmutatóink lakáshitel témában