
Így spórolhatsz a megemelt közjegyzői díjon lakáshitel igényléskor
2025. szeptember 1-jétől emelkedtek a közjegyzői díjak, ami a lakáshiteleknél is megjelenik. Miként érinthet ez téged, és hogyan spórolhatsz jelentős összeget a közjegyzői díjakon?
2025. szeptember 1-jétől jelentős változások léptek életbe a lakáshitelek közjegyzői díjaiban. A díjak emelkedése miatt fontos tisztában lenni a lehetőségekkel, és hogy hogyan csökkentheted ezeket a költségeket.
Hogyan változott a közjegyzői díj 2025-ben?
A közjegyzői díj 2025 szeptemberétől a 10/2025. (VIII. 28.) IM rendelet által módosított, a közjegyzői díjszabásról szóló 22/2018. (VIII. 23.) IM rendelet értelmében emelkedett. A díjmódosítás elsősorban a közjegyzői irodák működési költségeinek emelkedésére reagál, ugyanakkor deklarált célként az állami támogatással élő hitelfelvevőket is védik.
A rendelet szerint a közjegyzői munkadíj továbbra is sávosan, az ügyérték (hitelösszeg) arányában kerül meghatározásra, de egy nagy összegű lakáshitel közjegyzői díja esetében nem számottevő a drágulás:
- 0 − 500 000 forint ügyértékig: 20 000 forint. (Itt megszűnt több sáv, melyeknél díj + százalékérték volt meghatározva).
- 500 000 – 5 millió forint ügyértékig: 20 000 forint alapdíj + az 500 000 forint feletti rész 1 százaléka. (Korábban: 16 200 forint volt az alapdíj).
- 5 millió – 10 millió forint ügyértékig: 65 000 forint alapdíj + az 5 millió forint feletti rész 0,5 százaléka. (Korábban: 61 200 forint volt az alapdíj).
- 10 millió − 200 millió forint között: 90 000 forint alapdíj + a 10 millió forint feletti rész 0,25 százaléka. (Korábban: 86 200 forint volt az alapdíj).
- 200 millió – 500 millió forint között: 565 000 forint alapdíj + a 200 millió forint feletti rész 0,2 százaléka. (Korábban: 561 200 forint volt az alapdíj).
- 500 millió forint felett: 1 165 000 forint alapdíj + az 500 millió forint feletti ügyértékrész 0,1 százaléka. Legfeljebb 1 milliárd forint ügyérték alapján járó munkadíjat lehet felszámítani. (Korábban: 1 161 200 forint volt az alapdíj).
Ha az ügyérték nem állapítható meg, a munkadíjat az ügyre fordított idő alapján állapítják meg, ami óránként a kirendelt ügyvédi óradíj összegének, azaz 2025-ben 7 000 forintnak felel meg. Bizonyos ügyekben ennek másfélszeresével vagy kétszeresével kell számolni.
Emellett a közjegyző költségként számítja fel azokat a készkiadásait (pl. utazási, szállás-, étkezési, postaköltség, leírási díj, fordítás, tanú, tolmács költségtérítése), amelyek az adott ügyben a közjegyzői eljárás lefolytatásával kapcsolatban igazoltan merülnek fel.
Végül pedig az eddig említett költségeken felül a közjegyző részére a munkadíj 40 százalékának megfelelő összeget költségátalányként kell megfizetni.
Ugyanakkor fontos, hogy az államilag támogatott hitelek (pl. Otthon Start vagy CSOK Plusz) esetében az általános díjtételek mindössze 15 százalékát kell fizetni.
A díjak emelkedése ugyanakkor az állami támogatású lakáscélú hiteleknél is jelentkezett, mivel korábban ezeknél a közjegyzői díj 28 500 forintban volt maximálva. Ez magában foglalta a közjegyzői okiratba foglalás díját, a munkadíjat, a költségátalányt és a hivatalos másolat díját is. Ez a limit a szeptember 1-jei változással megszűnt, ami magasabb összegeket eredményezhet a korábbi fix maximumhoz képest.
Miért fontos a közjegyzői díj figyelembevétele?
A közjegyzői díj egy lakáshitel induló költségei között az egyik legnagyobb kötelező tétel lehet. A több 10 millió forintos piaci hitelek esetében általában százezer forintot meghaladó - akár több százezer forintos - kiadást jelent (munkadíj + költségátalány + készkiadás). Így mindenképpen figyelembe kell venni a hitel teljes költségének számításakor.
Hogyan érintik az új közjegyzői díjak az Otthon Start hitelt igénylőket?
Mivel az Otthon Start hitel esetében is jelzáloghitelről van szó, így a hitelszerződést ebben az esetben is közjegyzői okiratba kell foglalni. Emiatt a közjegyzői díj az Otthon Start hiteligénylőket is érinti.
Ugyanakkor az államilag támogatott lakáscélú hitelek, így az Otthon Start közjegyzői díja esetén a jogszabály 85 százalékos kedvezményt határoz meg a piaci hiteleknél érvényes közjegyzői munkadíjhoz képest. Ehhez azonban még költségátalány és készkiadás is hozzáadódhat.
Hogyan spórolhatsz legálisan a lakáshitel közjegyzői díjon?
Az akár közjegyzői díj kiskapunak is tekinthető, hogy az állami támogatású lakáscélú hiteleknél a közjegyzői munkadíjnak csak 15 százalékát kell megfizetnie az igénylőnek. Ez lényegesen alacsonyabb összeg, mint a piaci alapú hiteleknél megfizetendő közjegyzői díj.
Emellett a bankok időnként akciós jelleggel kedvezményeket vagy visszatérítéseket kínálnak a lakáshitelt igénylő ügyfeleknek, ami lehet a közjegyzői díj teljes összegének vagy egy részének visszatérítése is.
Maradtak kérdéseid?
-
Mennyivel emelkedtek a közjegyzői díjak 2025 szeptemberétől?
2025 szeptemberétől a korábbi sávok alapdíjai emelkedtek néhány ezer forinttal, ugyanakkor a támogatott hitelek esetében közjegyzői munkadíj 15 százalékát kell csak megfizetni.
-
Melyik hiteltípusok kínálnak kedvezőbb közjegyzői díjat?
85 százalékkal alacsonyabb közjegyzői munkadíjat azok az állami támogatású lakáscélú hitelek kínálnak, amelyeket a közjegyzői díjszabásról szóló 22/2018. (VIII. 23.) IM rendelet tételesen felsorol.
-
Milyen kedvezmény kapható a közjegyzői díjra Otthon Start igényléskor?
A közjegyzői munkadíj az Otthon Start hitel igénylése esetében 15 százaléka a piaci alapú jelzáloghiteleknél elszámolható díjnak. Ehhez ugyanakkor hozzáadódnak egyéb közjegyzői költségek, mint például a költségátalány.
-
Milyen egyéb költségekkel kell számolni lakáshitel igényléskor?
A közjegyzői díjon kívül lakáshitel igénylésekor számolni kell az értékbecslés, a földhivatali eljárások, a hitelbírálat, a folyósítás és a kötelező lakásbiztosítás díjával.
-
Hogyan befolyásolja a közjegyzői díj a THM-et?
Mivel a közjegyzői díj nem a banknak fizetendő, így a THM nem tartalmazza azt.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.