Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

A hiteligénylés kényelmesebb és gyorsabb, ha a szükséges dokumentumokat be tudod szerezni elektronikusan. Az online jövedelemigazolás a legtöbb banknál elfogadható, így elkerülheted, hogy a munkahelyedről kelljen papír alapú munkáltatói igazolást kérned. Mutatjuk hogyan működik.

Mi az Online jövedelemigazolás?

Az online jövedelemigazolás egyszerűsíti és gyorsítja a hiteligénylési folyamatot. Ez egy elektronikusan lekérhető kimutatás az előző egy évre vonatkozó jövedelmedről, havi bontásban. A munkáltatói igazolást váltja ki, és a legtöbb bank elfogadja. Ezáltal a hiteligénylés gyorsabb és egyszerűbb lehet.

Különösen hasznos online személyi kölcsön igénylés esetén, ahol egyébként is elektronikusan kell feltöltened a dokumentumokat, de több bank lakáshitel igénylésekor is lehetővé teszi, hogy a szükséges dokumentumokat elektronikus formában nyújtsd be.

Hogyan működik az online jövedelemigazolás?

Az online jövedelemigazoláshoz, vagy hivatalos nevén elektronikus keresetkimutatáshoz Ügyfélkapu regisztrációra van szükséged.

A jövedelemigazolás ebben a formában hivatalos, és további teendőd nincs vele. A bank ennek alapján meg tudja vizsgálni a jövedelmi helyzetedet.

Miért fontos a jövedelemigazolás hitel igénylésekor?

A jövedelemvizsgálat a hiteligénylési folyamat egyik legfontosabb része, a hitelt ugyanis a fizetésedből fogod törleszteni. A jövedelmed a hitel elsődleges biztosítéka még akkor is, ha ingatlanfedezet is van mögötte. Fedezetlen hiteleknél, mint amilyen a személyi kölcsön, pedig az egyetlen garancia a bank számára, hogy a hitelt rendben vissza tudod fizetni.

Feltétel, hogy legyen legalább 3 hónap munkaviszonyod, ahol nem vagy már próbaidős és nem állsz felmondás alatt sem. A munkáltató nem ad ki jövedelemigazolást, ha már a felmondási idődet töltöd.

Tételes kimutatás a jövedelmedről

A jövedelmet munkáltatói igazolás és bankszámlakivonat benyújtásával kéri a bank igazolni. Ezeket váltja ki a NAV-os igazolás, amely egy tételes kimutatás a havi jövedelmedről. Részletesebb, és hosszabb időszakra szól, mint a munkáltatói igazolás.

A NAV elektronikus keresetkimutatásában nem szerepelnek a lekérdezést közvetlenül megelőző 2 hónap jövedelmi adatai. A bank számára ez kockázatot jelent, hiszen ez alatt el is veszíthetted a munkádat, vagy jelentősen változhatott a fizetésed.

A legtöbb bank azonban ettől függetlenül is elfogadja a NAV online jövedelemigazolását, de a jövedelemvizsgálat során a bankszámlakivonatodat kérheti, amelyen látszik a megelőző két hónap jövedelem utalása is.

Hogyan igényelhető az online jövedelemigazolás?

A folyamat így néz ki:

  1. A NAV Ügyfélportálon keresztül tudsz belépni a rendszerbe.
  2. A lap alján találod az Elektronikus keresetkimutatás menüpontot. A dokumentumot le tudod kérdezni magadnak pdf formátumban, illetve kérheted az Ügyfélkapus tárhelyedre. Kattints a Lekérdezés indítása pontra.
  3. A képernyőn megjelenik a lekérdezés eredménye. Itt látod a jövedelemigazolást pdf formátumban. Kattints az Elfogadás és továbbküldés gombra.
  4. Megnyílik egy lista, ahol kiválaszthatod, hogy melyik banknak szeretnéd elküldeni a dokumentumot. Végül kattints a Továbbküldés gombra.

Az online jövedelemigazolás korábban az eBEV portálon keresztül is lekérhető volt, de most már csak a NAV ügyfélportálon van rá lehetőség.

A kérelmet te magad töltöd le és küldöd el a banknak, amelyet a bank így a te jóváhagyásoddal tud megnézni.

Az online jövedelemigazolás lekérdezésének menete

Itt lépésről lépésre megmutatjuk, hogy hogyan tudod lekérni az online jövedelemigazolásodat a NAV rendszeréből, és elküldeni az általad választott banknak.

1. lépés

A lap alján kattints a keresetkimutatás lekérdezése gombra.

2. lépés

Az új lekérdezés paramétereinek beállítása után kattints a lekérdezés indítása gombra.

3. lépés

A kapott kimutatást letöltheted, majd ellenőrzés után elküldheted a bankokhoz.

4. lépés

Pipáld be a nyilatkozat tartalmát elfogadó négyzetet, válaszd ki a megfelelő bankot, végül kattints a továbbküldés gombra.

Milyen előnyökkel jár az online jövedelemigazolás?

Ha online jövedelemigazolást kérsz, akkor a munkáltatódtól semmilyen, a jövedelmedet igazoló dokumentumot nem kell kérned. A jövedelemigazolást a bank le tudja kérni, így a hiteligénylésnél már nem kell ezzel foglalkoznod.

A legtöbb bank egyébként is igyekszik egyszerűsíteni a hiteligénylés folyamatát az ügyfelei számára, így ha a bankszámla-kivonatodon - egyértelműen azonosítható módon - látszik a havi rendszeres jövedelem utalás, akkor megelégszik ezzel a dokumentummal.

Különösen igaz ez, ha nála vezeted a számládat. Személyi kölcsön igénylésekor ilyenkor gyakran a számlakivonat sem kell, és a kölcsönt akár dokumentumok benyújtása nélkül is igényelheted a mobilbankon vagy a netbankon keresztül.

Új ügyfélként tehát még nagyobb segítségedre lehet az elektronikus jövedelemigazolás.

Online jövedelemigazolást akkor is kérhetsz, ha még nem döntötted el, hogy melyik banknál veszed fel a hitelt. Az előzetes hitelbírálat arra szolgál, hogy megtudd, mekkora összegű hitelt kaphatsz a jövedelmedre. Az elektronikus jövedelemigazolás ehhez is használható.

Az igazolást többször is lekérheted, és több banknak is elküldheted.

A hagyományos jövedelemigazolás hátrányai

A papír alapú jövedelemigazolás kiadásával a munkáltatódat is dolgoztatnod kell. Ez időigényes lehet, ráadásul be kell avatnod a céget a hitelfelvételi szándékodba.

Online hiteligénylésnél a papír alapú dokumentumot lefotózva általában fel tudod tölteni a bank rendszerébe, de előfordul, hogy ezt később személyesen be kell vinned a bankba.

A bank automatikusan hozzáfér az online jövedelemigazolásomhoz?

Az online jövedelemigazolást a NAV rendszeréből te irányítod egy adott bankhoz. Nem fér hozzá akárki, és a kiválasztott bank is csak a te meghatalmazásoddal, egy meghatározott ideig.

A jövedelemigazolás nem közvetlenül a bank rendszerébe érkezik. A NAV azt a KHR-en keresztül teszi elérhetővé a bank számára, amely onnan lekérdezheti.

Melyik bankoknál elérhető az online jövedelemigazolás?

Az online jövedelemigazolást elfogadó bankok listája:

  • UniCredit Bank
  • Cetelem Bank
  • Cofidis
  • MagNet Bank
  • MBH Bank
  • Erste Bank
  • K&H Bank
  • Raiffeisen Bank
  • OTP Bank

Az online jövedelemigazolás miatt bekerülnek az adataim a KHR-be?

A KHR rendszert a BISZ Zrt. üzemelteti. Minden Magyarországon folyósított hitel illetve ezek adósainak adatai bekerülnek a rendszerbe, ahonnan a bankok le tudják azokat kérdezni. Ehhez az ügyfél hozzájárulása szükséges.

A KHR tehát a szerződés szerint, időben törlesztett hitelek, és azok adósainak adatait is tartalmazza. Itt vannak továbbá a hitelmulasztások és a visszaélések is, utóbbiakat nevezik negatív KHR listának.

A banknak ezekre az adatokra is szüksége van, a meglévő hiteltörlesztőidet ugyanis bele kell számolnia a JTM-korlátba, és ez alapján határozza meg, hogy mekkora összegű kölcsönre vagy jogosult.

A visszafizetett hitel futamidejének lejárta után az adatok automatikusan törlődnek a rendszerből, de kérheted, hogy azok további 5 éven át maradjanak a KHR-ben. Ha a KHR-ben az látszik, hogy korábban rendben visszafizettél egy hitelt, az a következő hitel igénylésekor előnyödre válik, hiszen a bank látja, hogy megbízható vagy.

Probléma csupán akkor van, ha a KHR-ben negatív státusszal szerepelsz, ekkor nem vagy hitelképes, és hitelt nem kaphatsz.

Ha tehát a NAV oldalán keresztül kérsz online jövedelemigazolást, attól még nem kerülsz fel a KHR adóslistájára, a KHR csupán felületet biztosít a bankok számára a lekérdezéshez.

Simondán Eszter
Simondán Eszter Pénzügyi szakértő
Linkedin
Simondán Eszter Pénzügyi szakértő

Szerintem a pénzügyek ismerete nem szükséges rossz, hanem alapvetően fontos dolog. Célom, hogy megmutassam, hogy pénzügyi témákról érthetően és érdekesen is lehet beszélni. Cikkeimmel igyekszem segíteni, hogy a legtöbbet hozhasd ki egy támogatásból vagy hitelből. Szabadidőmben szívesen olvasok és szeretem a reneszánsz táncokat.

Kapcsolódó címkék