Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

Kis túlzással akár óránként is változhatnak a márciusi lakásbiztosítási kampányban a biztosítók díjai – véli Gergely Péter. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a kampány indulásakor (és február végén már látható változások alapján) nagybiztosító is van a legalacsonyabb díjat kínáló társaságok között.

Péntek reggeltől van lehetősége felmondani a mintegy 3,3 millió lakásbiztosítással rendelkező ügyfélnek a meglévő szerződését attól függetlenül, hogy az adott szerződésnek mikor van a biztosítási évfordulója.

Egy éves forgalom egy hónap alatt

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője az Insura.hu biztosításközvetítő felmérésének eredményét idézi, amely szerint a mostani kampányban biztosítást váltók száma elérheti a háromszázezret. Évente 350-450 ezer új lakásbiztosítási szerződés köttetik a piacon, ám ebből a szakértő szerint le kell vonni azt a 130-160 ezer új szerződést, amelyet akkor kötnek a lakástulajdonosok, amikor új lakásba költöznek. Vagyis a mostani kampányban lényegében egyetlen hónap alatt annyian válthatnak új biztosítót, mint amennyien az elmúlt években szerződéseik átvizsgálása és át- vagy újrakötése mellett döntöttek – hangsúlyozza Gergely Péter.

Ez nem kgfb-kampány

Sokan párhuzamba állítják a mostani kampányt a 2013-ig megszokott kötelező felelősségbiztosítási kampánnyal, ám az összehasonlítás több ponton is sántít. Az ügyfelek szempontjából a legfontosabb különbség a szakértő szerint az, hogy míg a korábbi kgfb-kampányokban évi egyszeri díjhirdetésre volt csak lehetőség, így valóban a díjak október végi meghirdetésekor dördült el a startpisztoly – addig nem volt ismert, milyen díjak mellett lehet majd a következő év januárjától biztosítást kötni a kocsikra -, addig most a lakásbiztosítások esetében alapvetően más a helyzet.

Gergely Péter szerint azok az ügyfelek, akik az elmúlt napokban tarifáltak valamelyik biztosító oldalán vagy egy-egy díjösszehasonlító alkuszi portálon, azok jó eséllyel már megérezhették, valóban 10-30 százalékkal is kisebb díjakon lehet szerződni a biztosítókkal a kampány idején.

Ennek oka a BiztosDöntés.hu szakértője szerint összetett.

- Egyrészt a fennálló szabályok szerint a lakásbiztosítások mintegy 5,2 százalékát kitevő Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások (MFO) Magyar Nemzeti Bank (MNB) által támasztott feltételrendszere szerint a biztosítóknak 60 nappal előre meg kell hirdetniük a következő negyedévre érvényes MFO díjaikat akkor is, ha az új díjak a korábbiaknál kedvezőbbek. Ez pedig azt jelenti, hogy a piaci ajánlatok között a kampány idején érvényes MFO díjak már jó ideje elérhetőek.

- A másik fontos különbség, hogy a „sima” lakásbiztosítások esetében nincs egyidejű díjhirdetési kötelezettség, a biztosítók saját üzleti döntése az, mikor, mennyiszer hirdetnek díjat.

A fentieknek köszönhetően Gergely Péter szerint az internetes biztosítási portálokon, így az Insura.hu oldalon is az elmúlt napokban elvégzett kalkulációk díjai már közel álltak a kampánydíjakhoz.

Férfi lakásbiztosítást keres online

„Percenként” változó sorrend

Ám a kampány egy hónapja tartogathat még meglepetéseket. A BiztosDöntés.hu szakértője arra figyelmeztet, hogy a biztosítók esetleges díjváltozásai percek alatt megjelennek a biztosítók saját kalkulációiban és a díjösszehasonlító biztosításközvetítői portálokon is.

Ennek oka az, hogy a díjakat minden esetben már a biztosítók saját rendszere számolja a beadott feltételek alapján és a díj webservice szolgáltatás segítségével jelenik meg az ügyfél által nézett honlapon. Gergely Péter szerint ugyanarra a budapesti ikerházra február 29-én délután 3-kor és este 9 órakor elvégzett kalkuláció 2 biztosítónál mutatott díjeltérést. A kampány tényleges indulásának reggelén, 6 órára pedig újabb változás történt, aminek köszönhetően a legjobb ajánlatot adó biztosító változott, és az érintett ingatlan éves díja a csütörtöki 55,2 ezer forintról közel 10 százalékkal 50 ezer forint alá csökkent.

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint a díjhirdetés az alapbiztosítások esetében nincs feltételekhez kötve. Épp ezért könnyen előfordulhat az, hogy az előttünk álló hónapban akár naponta más rangsort mutat majd a díjak összehasonlítása. Azok a biztosítók, akik úgy érzik, hogy kiajánlott díjaik nem versenyképesek, pillanatok alatt csökkenthetik a díjaikat, hogy ne legyenek vesztesei a kampányidőszaknak.

A megfelelő díj megtalálásakor viszont nem érdemes várni, mert a folyamat fordítva is működik – figyelmeztet Gergely Péter: azok a biztosítók, akik a kampány első időszakában túl sok új ügyfelet tudnak akvirálni, március második felére megemelhetik a díjaikat azért, hogy ne nyerjék túl magukat. A hirtelen érkező komoly ügyféltömeg ugyanis rövid távon nagyon komoly adminisztrációs terhet rak egy-egy biztosítóra, később pedig a megugró ügyfélkörnek köszönhetően akár többszörösére növekvő kárügyintézés követel meg olyan mértékű pénzügyi tartalékot és szervezetfejlesztést, ami rövid távon aránytalanul megnyomja a biztosítói költségoldalt.

Az indulás nyertesei KÖBE, K&H, Signal, Genertel, Groupama, Gránit

A kampány elindulásáig megismert díjak alapján a BiztosDöntés.hu szakértője igazolva látja azt a vélekedést, hogy a lakásbiztosítási piac minden tagja komolyan készült a kampányra. Hiába összpontosul az élő lakásbiztosítási szerződések 82 százaléka 4 nagy biztosítónál – Alfa (korábbi Aegon), Allianz, Generali, Groupama -, az érintett nagyok is komolyan beszálltak a díjversenybe. Ezt mindennél jobban bizonyítja, hogy a legattraktívabb árazással induló biztosítók listáján a péntek reggel érvényes díjak alapján nagybiztosító is ott van.

Az első tapasztalatok szerint szegmensenként eltérő mértékben a kampány nyertesei között lehet a KÖBE, a K&H, a Signal, a Genertel, a Groupama és a Gránit Biztosító, de – ismétli Gergely Péter – a lakásbiztosítások idei kampányában ezek a nyertes/vesztes összehasonlítások valóban csak az adott pillanatra szólnak. Kicsit olyan lesz ez a hónap, mintha a tőzsdén lennénk – érdemesebb lesz napi, heti győzteseket hirdetni. Tényleges képet a piac változásáról majd csak a kampány április 2-i lezárulta után lehet majd látni.

A díj nem minden

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint ráadásul az ügyfeleknek nem szabad csak a díjak alapján dönteniük. Míg a kgfb-kampányban a szerződők arra keresnek partnert, aki az általuk okozott kárt 3. személynek (egy másik autósnak) megtéríti, addig a lakásbiztosításoknál azt keressük, ki biztosít nagyobb védelmet arra, amikor minket ér kár.

A fentiek miatt a díjnál fontosabb, hogy olyan szerződésünk legyen, amelyik a háztartásban előforduló veszélyek, károk mindegyikére fedezet ad és a kártérítési összeg valóban fedezni tudja a kár összegét – tanácsolja Gergely Péter. Fontos lehet az is – múltbeli tapasztalat alapján -, hogy az adott biztosító kártérítési gyakorlata, gyorsasága milyen. Végül pedig a biztosítás mellé kínált szolgáltatások – asszisztencia, szerelő küldés stb. – is olyan elem lehet, amely a díjmérték mellett komoly értékkel bírhat a biztosító választásban.

Gergely Péter
Gergely Péter pénzügyi szakértő
Linkedin
Gergely Péter pénzügyi szakértő

Hiszek abban, hogy stresszmentesebb és jobb életünk lehetne, ha átgondolt pénzügyi döntéseket hoznánk. Ebben szeretnék segíteni. Folyamatosan keresem a megoldást azokra a problémákra, amiket a legtöbben nehezen tudnak maguktól megoldani, és ahol egy jó döntésnek komoly hatása van. Úgy gondolom, hogy a pénzügyek világa az, amiben a legtöbbet tudok segíteni. 2010 óta azon dolgozom, hogy segítsek tudatos és biztos döntéseket hozni a BiztosDöntés.hu-n. Előtte a BankRáció.hu alapítója és ügyvezetője voltam. 15 éve foglalkozom lakáshitel, személyi kölcsön, bankszámla, banki betét, állampapír termékcsoportok összehasonlításával. 2006-ban végeztem közgazdászként az International Business School (IBS) főiskolán.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink hírek témában