Cikkek  

Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott szervizdíj megegyezik-e a borravaló fogalmával, illetve felszámítása esetén kell-e, illik-e további borravalót is adni. Ha pedig eldöntötted, hogy fizetsz ilyet, akkor egyiket a másik mellett is érdemes-e fizetni, illetve mindkettőt fizetheted-e bankkártyával? Íme a válaszok a kérdéseidre a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összeállításának segítségével.

Egyre gyakrabban találkozni az éttermek étlapjain feltüntetett szervizdíjakkal. A fogyasztóban számos kérdés felmerülhet az extra tétel kapcsán. Megegyezik-e borravalóval? Kötelező-e kifizetni? Ha a szervizdíjat már felszámították, akkor adott esetben szükséges-e még borravalót is adni?

A szervizdíj, avagy ritkábban alkalmazott nevén a felszolgálási díj, a vendéglátóhely egy jogszabályban meghatározott bevételi típusa, melyet kizárólag a dolgozók bérére fordíthat. Ez az extra díj nem csak az adott felszolgálót illeti meg, hanem valamennyi ott dolgozó személy részesül belőle előre meghatározott mértékben. A szervizdíj mértékét a vendéglátóhely szabadon határozhatja meg, azonban köteles feltüntetni az étlapon, és egyéb tájékoztatási felületeken. A szervizdíj megfizetése nem opcionális, a fogyasztónak azt meg kell fizetnie. Előnye, hogy kedvezményes adózásából fakadóan nagy mértékben hozzájárulhat a dolgozók méltányos bérezéséhez.

A borravaló ezzel szemben egy önkéntesen adható juttatás, melynek mértékét a fogyasztó határozza meg. A vendég így kifejezheti elismerését és köszönetét a felszolgáló munkája iránt. Nagyon fontos azonban, hogy a borravaló milyen módon kerül kifizetésre, mivel ez annak adózására is kihat, és akár ahhoz is vezethet, hogy abból a felszolgáló nem részesül.

A kártyás fizetéssel adott borravalóról mindig a munkáltató dönt!

Az alábbi esetek fordulhatnak elő:

  • A szervízdíjat minden esetben kötelező kifizetni. Kifizetése készpénzzel vagy - a számla többi tételével együtt - bankkártyával is lehetséges. Szétosztásáról a munkáltató dönt, adó- és járulékfizetési kötelezettség terheli. A felszolgáló nem biztos, hogy kap belőle.
  • Borravalót készpénzben a számlától külön a felszolgálónak adod. Ekkor a felszolgáló biztosan megkapja azt, adózása adó- és járulékmentes.
  • A borravalót készpénzben az erre a célra kijelölt borravaló tárolóba helyezed, aminek tartalmát a helyi szabályok szerint a dolgozók osztják szét egymás között, tehát abból nem csak a felszolgáló, hanem a vendéglátóhely mindegyik dolgozója részesül, adózása adó- és járulékmentes. Célszerű rákérdezni a helyi szabályra, lásd a következő pontot.
  • A borravalót készpénzben az erre a célra kijelölt borravaló tárolóba helyezed, aminek tartalmát a helyi szabályok szerint a munkáltató osztja szét a dolgozók között, abból tehát a felszolgáló nem biztos, hogy részesül, pluszban adó- és járulékfizetési kötelezettség vonatkozik rá.
  • A borravalót bankkártyás fizetéssel, a számla végösszegével együtt fizeted. Azt a munkáltató osztja szét a dolgozók között, tehát abból a felszolgáló nem biztos, hogy részesül, pluszban adó- és járulékfizetési kötelezettség vonatkozik rá.

Lényeges hangsúlyozni, hogy a borravaló - a kötelezően fizetendő szervízdíjjal ellentétben - minden esetben csak egy lehetőség. Jogod van belátásod és anyagi helyzeted szerint dönteni arról, hogy kívánod-e ilyen formában kifejezni az elégedettségedet.

Homa Péter
Homa Péter bankszámlaszakértő
Linkedin
Homa Péter bankszámlaszakértő

Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben. 20 éves tapasztalatom van a bankszámla, banki betét, hitelkártya, állampapír és nyugdíjmegtakarítások területén. 2003-ban végeztem a Corvinus Egyetemen közgazdászként.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink hírek témában

  • „Minden vállalkozás egy történet”

    „Minden vállalkozás egy történet”

    Az UniCredit Bank – a nemzetközi bankcsoporttal összhangban – kiemelt figyelmet fordít a kis- és középvállalkozásokra – és ezt most az „UniCredit a vállalkozásokért” kezdeményezés és kampány teszi még láthatóbbá.

    frissítve: 2024. augusztus 29.
  • A bankszövetség és a felügyeletek sosem kommunikálnak ügyfelekkel. Ők a bankokat felügyelik.

    A bankfelügyelettől, bankszövetségtől hívnak? Valószínűleg csalással állsz szemben!

    Mint arra a MagNet Bank felhívja a figyelmet, új pénzügyi csalás terjed. Banki belső érintettségre (tehát csalásra), adatszivárgásra hivatkoznak a csalók, miközben érzékeny adatokat kérnek az ügyféltől. Ne dőlj be, a bankfelügyelet, bankszövetség nevében sosem hívnak fel ügyfeleket!

    frissítve: 2024. augusztus 8.
  • A vásárlók többsége szívesebben fizet mobiltelefonnal vagy kártyával.

    Egyre inkább ciki készpénzzel fizetni

    Azok a cégek, amelyek nem veszik figyelembe, hogy az ügyfelek közel fele kártyával fizetne hátrányba kerülhetnek: egyharmadukkal fordult már elő, hogy valaki nem tudott náluk vásárolni, mert nem volt nála elég készpénz. Hasonló arányban vannak azok, akiknél azért hiúsult meg vásárlás, mert nem tudtak nagyobb címletből visszaadni.

    frissítve: 2024. augusztus 8.