Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

Már több mint 200 aktív fintech vállalkozás van hazánkban. A hazai bankok digitális fejlettsége a tavalyi évhez képest gyorsuló ütemben tovább javult. A pénzügyi szolgáltatások digitalizációja és az ezt támogató innovatív technológiai megoldások térnyerése töretlen, melyeket a közeljövőben az Európai Unió, így hazánk is átfogó szabályozási keretek között fog ellenőrizni.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ötödik alkalommal tetti közzé a globális és a magyar FinTech ökoszisztémáról, valamint a hazai banki, biztosítói és újdonságként a befektetési szektor aktuális digitalizációs szintjéről szóló FinTech és Digitalizációs jelentését.

Hazai fintech társadalom: már több mint 200-an vannak

A jelentés megállapításai szerint a FinTech befektetések értéke globálisan ugyan csökkent, de a kis összegű befektetések és a technológiai megoldások iránti érdeklődés erős maradt. A FinTech szektor szegmensei közül továbbra is a digitális fizetési és a hitelezési szolgáltatások a legígéretesebbek, azonban az elmúlt évek magas inflációs környezete érdemi hatást gyakorolt bizonyos FinTech üzleti modellek terjedésére.

2023-ban a kiberbiztonsági kihívások is erősödtek; nőtt a csalási kísérletek száma, valamint a megszerzett adatok és pénzösszegek volumene is, melyben döntő szereppel bír a technológiai fejlődés, kiemelten a mesterséges intelligenciáraalapuló megoldások révén. A Z generáció digitális pénzügyi megoldásokra való nyitottsága jelentős, a pénzügyi piac szereplőinek érdemes figyelmet szentelniük ennek a korosztálynak.

A hazai FinTech ökoszisztéma fejlődése töretlen, hat év alatt megduplázódott a Magyarországon tevékenykedő cégek száma és már több, mint 200 FinTech tevékenységgel foglalkozó, aktívan működő vállalat van Magyarországon. Vállalatméret alapján a FinTech cégek négyötöde mikro- és kisvállalat, részarányuk lassan és folyamatosan emelkedik. A vállalkozások száma különösen az adatelemzés és üzleti intelligencia, illetve a blokklánc és virtuális fizetőeszközök szegmensben körében növekedett.

Jön a mesterséges intelligencia szabályozása az unióban

A technológiai és FinTech szektor szabályozása terén 2024 jelentős évnek bizonyul az Európai Unióban. Az elmúlt időszakban számos úttörő jogalkotási kezdeményezés indult vagy éppen lép hamarosan hatályba, irányt szabva az innováció-vezérelte fejlődésnek.

E téren kiemelt szerepet kap a világ első átfogó mesterséges intelligencia (MI) szabályozási keretrendszerének kidolgozása, melynek célja a MI transzformatív erejének felelős és biztonságos kiaknázása. A szabályozás arra is koncentrál, hogy az uniós keretrendszer egységes felelősségi szabályokat rendeljen a MI rendszerek által okozott potenciális károk forrásaihoz is.

Az idei évtől kell alkalmazni az Európai Unió új, szabályozott kriptoeszköz-piacának keretrendszerét, amellyel kapcsolatos felügyeleti feladatokat magyar felügyeleti hatóságként az MNB látja el. Emellett az uniós pénzforgalmi szabályozás felülvizsgálata és a pénzügyi adatokhoz való hozzáférés új keretrendszerének kidolgozása is zajlik, támogatva a nyílt bankolás fejlődését és a nyílt pénzügyek irányába történő elmozdulást, ezzel biztosítva az európai uniós állampolgárok számára a modern pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést.

Még van hová fejlődniük a bankoknak a digitalizáció terén

A hazai bankok digitális fejlettsége jelentősen javult a tavalyi évhez képest, azonban összességében továbbra is közepesen fejlett digitalizáltsági szintet mutat. Érdemi növekedés volt tapasztalható a termék, ügyfél és partner pillérek esetében is, ami bizonyítja, hogy a hazai bankok digitális átállása széleskörű.

Az alkalmazott megoldások közül egyre népszerűbbnek mondható a mobileszközön keresztüli, szelfis számlanyitás. Ennek ellenére a termékek és szolgáltatások digitalizációja tekintetében még van lehetőség a fejlődésre. Ki kell ugyanakkor emelni, hogy a bankok által bejelentett incidensek miatti szolgáltatáskiesések száma három éve folyamatos csökken.

Az MNB digitalizációs felmérése első alkalommal terjedt ki a befektetési szolgáltatói szektorra. A felmérés eredményei szerint a hazai lakossági befektetési szolgáltatók digitális fejlettsége közepes szintű. A szektor digitális érettsége az ügyfelekkel való kapcsolattartás terén a legfejlettebb, míg a belső folyamatok digitalizáltsága kevésbé előrehaladott. Az ügyfelekkel folytatott kapcsolattartás legnépszerűbb formája a mobilalkalmazás. A szektor szereplői vezetői szinten kiemelten kezelik a digitalizáció kérdéskörét, azonban nem minden intézmény rendelkezik átfogó digitalizációs stratégiával. Összességében elmondható, hogy a hazai befektetési szolgáltatói szektor digitalizációjában jelentős tér van a fejlődésre, a lemaradó intézmények esetében pedig a felzárkózásra.

Homa Péter
Homa Péter bankszámlaszakértő
Linkedin
Homa Péter bankszámlaszakértő

Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben. 20 éves tapasztalatom van a bankszámla, banki betét, hitelkártya, állampapír és nyugdíjmegtakarítások területén. 2003-ban végeztem a Corvinus Egyetemen közgazdászként.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink hírek témában