Cikkek  

Már több mint 200 aktív fintech vállalkozás van hazánkban. A hazai bankok digitális fejlettsége a tavalyi évhez képest gyorsuló ütemben tovább javult. A pénzügyi szolgáltatások digitalizációja és az ezt támogató innovatív technológiai megoldások térnyerése töretlen, melyeket a közeljövőben az Európai Unió, így hazánk is átfogó szabályozási keretek között fog ellenőrizni.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ötödik alkalommal tetti közzé a globális és a magyar FinTech ökoszisztémáról, valamint a hazai banki, biztosítói és újdonságként a befektetési szektor aktuális digitalizációs szintjéről szóló FinTech és Digitalizációs jelentését.

Hazai fintech társadalom: már több mint 200-an vannak

A jelentés megállapításai szerint a FinTech befektetések értéke globálisan ugyan csökkent, de a kis összegű befektetések és a technológiai megoldások iránti érdeklődés erős maradt. A FinTech szektor szegmensei közül továbbra is a digitális fizetési és a hitelezési szolgáltatások a legígéretesebbek, azonban az elmúlt évek magas inflációs környezete érdemi hatást gyakorolt bizonyos FinTech üzleti modellek terjedésére.

2023-ban a kiberbiztonsági kihívások is erősödtek; nőtt a csalási kísérletek száma, valamint a megszerzett adatok és pénzösszegek volumene is, melyben döntő szereppel bír a technológiai fejlődés, kiemelten a mesterséges intelligenciáraalapuló megoldások révén. A Z generáció digitális pénzügyi megoldásokra való nyitottsága jelentős, a pénzügyi piac szereplőinek érdemes figyelmet szentelniük ennek a korosztálynak.

A hazai FinTech ökoszisztéma fejlődése töretlen, hat év alatt megduplázódott a Magyarországon tevékenykedő cégek száma és már több, mint 200 FinTech tevékenységgel foglalkozó, aktívan működő vállalat van Magyarországon. Vállalatméret alapján a FinTech cégek négyötöde mikro- és kisvállalat, részarányuk lassan és folyamatosan emelkedik. A vállalkozások száma különösen az adatelemzés és üzleti intelligencia, illetve a blokklánc és virtuális fizetőeszközök szegmensben körében növekedett.

Jön a mesterséges intelligencia szabályozása az unióban

A technológiai és FinTech szektor szabályozása terén 2024 jelentős évnek bizonyul az Európai Unióban. Az elmúlt időszakban számos úttörő jogalkotási kezdeményezés indult vagy éppen lép hamarosan hatályba, irányt szabva az innováció-vezérelte fejlődésnek.

E téren kiemelt szerepet kap a világ első átfogó mesterséges intelligencia (MI) szabályozási keretrendszerének kidolgozása, melynek célja a MI transzformatív erejének felelős és biztonságos kiaknázása. A szabályozás arra is koncentrál, hogy az uniós keretrendszer egységes felelősségi szabályokat rendeljen a MI rendszerek által okozott potenciális károk forrásaihoz is.

Az idei évtől kell alkalmazni az Európai Unió új, szabályozott kriptoeszköz-piacának keretrendszerét, amellyel kapcsolatos felügyeleti feladatokat magyar felügyeleti hatóságként az MNB látja el. Emellett az uniós pénzforgalmi szabályozás felülvizsgálata és a pénzügyi adatokhoz való hozzáférés új keretrendszerének kidolgozása is zajlik, támogatva a nyílt bankolás fejlődését és a nyílt pénzügyek irányába történő elmozdulást, ezzel biztosítva az európai uniós állampolgárok számára a modern pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést.

Még van hová fejlődniük a bankoknak a digitalizáció terén

A hazai bankok digitális fejlettsége jelentősen javult a tavalyi évhez képest, azonban összességében továbbra is közepesen fejlett digitalizáltsági szintet mutat. Érdemi növekedés volt tapasztalható a termék, ügyfél és partner pillérek esetében is, ami bizonyítja, hogy a hazai bankok digitális átállása széleskörű.

Az alkalmazott megoldások közül egyre népszerűbbnek mondható a mobileszközön keresztüli, szelfis számlanyitás. Ennek ellenére a termékek és szolgáltatások digitalizációja tekintetében még van lehetőség a fejlődésre. Ki kell ugyanakkor emelni, hogy a bankok által bejelentett incidensek miatti szolgáltatáskiesések száma három éve folyamatos csökken.

Az MNB digitalizációs felmérése első alkalommal terjedt ki a befektetési szolgáltatói szektorra. A felmérés eredményei szerint a hazai lakossági befektetési szolgáltatók digitális fejlettsége közepes szintű. A szektor digitális érettsége az ügyfelekkel való kapcsolattartás terén a legfejlettebb, míg a belső folyamatok digitalizáltsága kevésbé előrehaladott. Az ügyfelekkel folytatott kapcsolattartás legnépszerűbb formája a mobilalkalmazás. A szektor szereplői vezetői szinten kiemelten kezelik a digitalizáció kérdéskörét, azonban nem minden intézmény rendelkezik átfogó digitalizációs stratégiával. Összességében elmondható, hogy a hazai befektetési szolgáltatói szektor digitalizációjában jelentős tér van a fejlődésre, a lemaradó intézmények esetében pedig a felzárkózásra.

Homa Péter
Homa Péter bankszámlaszakértő
Linkedin
Homa Péter bankszámlaszakértő

Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben. 20 éves tapasztalatom van a bankszámla, banki betét, hitelkártya, állampapír és nyugdíjmegtakarítások területén. 2003-ban végeztem a Corvinus Egyetemen közgazdászként.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink hírek témában

  • „Minden vállalkozás egy történet”

    „Minden vállalkozás egy történet”

    Az UniCredit Bank – a nemzetközi bankcsoporttal összhangban – kiemelt figyelmet fordít a kis- és középvállalkozásokra – és ezt most az „UniCredit a vállalkozásokért” kezdeményezés és kampány teszi még láthatóbbá.

    frissítve: 2024. augusztus 29.
  • A bankszövetség és a felügyeletek sosem kommunikálnak ügyfelekkel. Ők a bankokat felügyelik.

    A bankfelügyelettől, bankszövetségtől hívnak? Valószínűleg csalással állsz szemben!

    Mint arra a MagNet Bank felhívja a figyelmet, új pénzügyi csalás terjed. Banki belső érintettségre (tehát csalásra), adatszivárgásra hivatkoznak a csalók, miközben érzékeny adatokat kérnek az ügyféltől. Ne dőlj be, a bankfelügyelet, bankszövetség nevében sosem hívnak fel ügyfeleket!

    frissítve: 2024. augusztus 8.
  • A vásárlók többsége szívesebben fizet mobiltelefonnal vagy kártyával.

    Egyre inkább ciki készpénzzel fizetni

    Azok a cégek, amelyek nem veszik figyelembe, hogy az ügyfelek közel fele kártyával fizetne hátrányba kerülhetnek: egyharmadukkal fordult már elő, hogy valaki nem tudott náluk vásárolni, mert nem volt nála elég készpénz. Hasonló arányban vannak azok, akiknél azért hiúsult meg vásárlás, mert nem tudtak nagyobb címletből visszaadni.

    frissítve: 2024. augusztus 8.