Telefonszámra vagy e-mail címre utalnál pénzt? Megmutatjuk, hogyan segít a másodlagos azonosító!

PROMÓCIÓ
Digitális számlacsomag
  • Nem kell a bankhoz utald a fizetésed
  • 0 Ft számlavezetési díj
  • Szelfis számlanyitásnál 10 000 Ft jóváírást kapsz
  • Apple Pay, Google Pay mobilfizetéssel
Részletek

2020. március 2-án elindult az azonnali fizetési rendszer, vagyis bármely magyarországi banknál is vagy, ha az utalásod megfelel a kritériumoknak (10 millió forintnál alacsonyabb összeget küldesz, illetve nem rendszeres, havonta, hetente ismétlődő utalásról van szó), akkor az pár másodpercen belül a címzetthez kerül. Ha te sem szoktad megjegyezni a bankszámlaszámokat, akkor jó hír, hogy mostantól már e-mail cím vagy akár telefonszámra is utalhatsz. Megmutatjuk hogyan!

Mi az azonnali fizetési rendszer (AFR) és mi köze van az e-mail címes utaláshoz?

Az azonnali fizetési rendszer névre hallgató szolgáltatás lényege, hogy az eddigi néhány órás várakozási idő helyett optimális esetben csak 5 másodpercet kell várnod, hogy sikeres legyen az utalásod. Ráadásul 0-24 órában, az év bármely napján indíthatsz utalást a bankod nyitva tartásától függetlenül.

Ha a tranzakció sikertelen, akkor sem kell többet várnod 20 másodpercnél: pozitív és negatív végkimenetel esetén egyaránt értesülni fogsz a történtekről.

Az azonnali fizetési rendszer egyelőre nem terjed ki a nemzetközi utalásokra, kizárólag belföldi tranzakciók esetén élhetünk vele. A külföldről érkező utalások ugyancsak más banki rendszerekkel működnek.

Ugyan vannak még esetek, amikor nem küldhetsz, illetve fogadhatsz pénzt pár másodperc alatt (mint például a fentebb említett két eset is ilyen), a legtöbb helyzetben már így is hasznodra fog válni az újítás.

Egy nő emailen pénzt utal

Hogyan tudok e-mail címre utalni?

A másodlagos számlaazonosító megadásának lehetősége az azonnali fizetési rendszerrel jelent meg. Lényege, hogy megadhatsz egy saját e-mail címet, adóazonosító jelet (magánszemélyek esetében), adószámot (cégek esetében), vagy éppen telefonszámot, amit a bank összekapcsol a bankszámlaszámoddal.

Nincs abban sem veszély, ha bárkinek megadod a bankszámlaszámodat (sőt cégek esetén ez publikus, bárki lekérdezheti bármelyik cég bankszámlaszámát). Mégis sokkal könnyebb az e-mail címet megadni ahelyett, hogy megjegyeznéd a 16 vagy 24 számból álló számlaszámodat.

Új azonosítód gyakorlatilag átveszi a számlaszám funkcióját, erről viszont bejelentést kell tenned a banknál.

Több azonosítóm is lehet?

Akár több számlaazonosítód is lehet, azonban bankszámlánként mindegyik típusból csak egy (tehát például nem adhatsz meg kettő e-mail címet, de egy e-mail címet és egy telefonszámot igen).

Azt, hogy szeretnéd-e, hogy legyen másodlagos azonosítód, te magad döntöd el: a banknál hiába van meg jó eséllyel valamennyi adatod (például a telefonszámod vagy az e-mail címed), csak akkor állítják be bármelyiket utalási azonosítóként, ha ezt te kéred.

Viszont ezzel kapcsolatban jó hír, hogy ha úgy döntesz, hogy szeretnél élni a lehetőséggel, sok esetben már be sem kell menned a bankba: egyre több mobiltelefonokra, illetve tabletekre kifejlesztett alkalmazásban be tudod állítani az új azonosítódat.

Ez persze banktól is függ, illetve attól is, hogy mit szeretnél megadni másodlagos azonosítónak. A telefonszám és az e-mail cím több esetben otthonról is beállítható, az adóazonosítót azonban inkább a bankban kell megadnod.

A Raiffeisen Banknál például már mindhárom adattípus, illetve azok utólagos módosítása is megoldható online, az applikáció segítségével.

Lehet, hogy személyesen kell elintézned

Egyes bankok a bevezetés időpontjában személyes ügyintézéshez kötötték a másodlagos azonosító megadását. Ha ilyen banknál vezeted a számládat, akkor előfordulhat, hogy a másodlagos azonosítók megadásához be kell menned egy bankfiókba.

Azt is fontos tudnod, hogy több bank egy ingyenes ügyintézést lehetővé tevő bevezető időszak után, mely jellemzően egy bizonyos határidőig tart, vagy tartott, meghatározott összeget is kér a szolgáltatás használatáért. Egy nem feltétlenül ingyenes szolgáltatásról van tehát szó.

Ha változik az azonosítód, mielőbb értesítsd a bankod

Az általad beállított másodlagos azonosítót a bank évente egyszer köteles ellenőrizni.

Ha ilyenkor nem jelzel vissza, vagy - változás esetén - nem szólsz a bankodnak, hogy megváltozott a megadott azonosítód (például a telefonszámod vagy az e-mail címed) akkor a bank automatikusan törölni fogja az adott számot vagy címet. A továbbiakban csak a normál 16-24 számból álló számlaszámmal, vagy az újonnan megadott másodlagos azonosítóval tudnak neked ezután utalni.

Érdemes azonban már előbb jelezni, ha például új telefonszámod van, vagy az e-mail címedet nem használod a továbbiakban, ugyanis egyéb esetben ez a következő ellenőrzés időpontjáig is bonyodalmakhoz vezethet.

Egy férfi értesíti a bankját, mert a másodlagos azonosító megváltozott

Például fennállhat, hogy régi számodat a mobilszolgáltató kiadja egy új előfizetőnek, és új tulajdonosa nem tudja megadni az immáron saját telefonszámát a banknál, hiszen nálad még az érvényben van. Ilyenkor az illetőnek szerencsétlenebb esetben a következő ellenőrzés idejéig várnia kell.

Azokat sem árt tájékoztatni a változásról, akik ezen azonosítódat már ismerték, és rendszeresen használták: kellemetlen helyzeteket okozhat, ha mit sem sejtve, szerencsétlen félreértések folytán esetleg egy idegennek utalnak olyan pénzt, amelyet eredetileg neked szántak volna.

A telefonszám és az e-mail cím a legelterjedtebb

A legpraktikusabb a négy adattípus közül talán a telefonszám megadása lehet, ugyanis ez a legkönnyebben elérhető adattípus.

A másodlagos azonosítók bevezetését követő időszak adatai is azt igazolták, hogy toronymagasan a telefonszám, valamint az e-mail cím a legnépszerűbb másodlagos számlaazonosító: több mint 90 százalékban ezt a két azonosítót adták meg az ügyfelek. A két azonosítótípust közel ugyanolyan aránnyal választották.

Az is észrevehető, hogy az új funkció elég nagy népszerűségre tett szert rövid idő alatt, persze ebből még nem állapíthatóak meg a hosszú távú tendenciák.

Ezekre figyelj oda, hogy biztonságban legyél

Bár a másodlagos azonosítókat tízezrek adták már meg Magyarországon, akad 1-2 biztonsági aggály is ezzel kapcsolatban. A telefonszám és e-mail cím váltásával járó kellemetlenségektől tartanak a legtöbben, pénzük ugyanis így téves helyen is landolhat, amit esetleg nem, vagy csak nagyon körülményesen kaphatnak vissza.

Mivel az utalás pillanatokon belül teljesül, fontos, hogy minden adatot ellenőrizz az utalás elindítása előtt, vagy ha valahova többször is szoktál utalni akkor érdemes utalási sablonként elmenteni és így legközelebb már nem kell mindent ellenőrizned. Ha helytelen adatokkal küldesz pénzt, akkor már csak a másik fél jóindulatán múlik, hogy visszakapod-e a pénzed.

Ezért is jó, hogy már másodlagos azonosítóra is utalhatsz

A vásárlási szokások megváltozása miatt mindenki szívesebben fizet bankkártyával, mint készpénzzel, mely vírushelyzetben a fertőzési kockázatot minimalizálja, továbbá kényelmesebb is. A másodlagos azonosítók rendszere is segítheti, hogy olyan helyzetekben se kelljen készpénzhez nyúlnod, amikor korábban így tetted.

Persze a biztonsági aggályok miatt kérdés, mennyire mernek az emberek élni a másodlagos azonosítókkal, de ezek a jövőben vélhetően egyre elterjedtebbek lesznek, hiszen megkönnyítik az életünket.

Homa Péter
Homa Péter
LinkedinE-mail

Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben.

Tartalomjegyzék