Fogyasztói társadalom és személyes pénzügyek
Fogyasztói társadalom. Milyen érzést társítasz ehhez a kifejezéshez? A legtöbben lemondó sóhajjal ejtik ki ezt a szókapcsolatot, miközben éles kritikát fogalmaznak meg a fogyasztási trendekkel kapcsolatban. De vajon tényleg ilyen fekete-fehér jelenségről van szó? Mit jelent valójában a fogyasztói társadalom fogalma, és hogyan hat a fogyasztás a hosszú távú pénzügyi célokra, illetve a boldogságra?
A fogyasztói társadalom valójában nem rendelkezik szigorú értelemben vett definícióval és nem is tekinthető tudományos fogalomnak. Tulajdonképpen egy népszerű kifejezésről van szó, amelyet a leginkább azzal összefüggésben használnak, hogy társadalmilag elfogadottá vált a fogyasztás, mint az emberi élet célja, és növekszik a fogyasztásban megnyilvánuló társadalmi struktúrák és mechanizmusok aránya.
A neoklasszikus közgazdaságtan álláspontja még korántsem volt olyan negatív véleményen, mint a mai hangok. Eszerint a fogyasztói társadalom berendezkedése képes arra, hogy maximalizálja az emberi boldogságot. Az irányzat úgy gondolja, hogy egy ilyen rendszerben az egyik fél számára hasznos árucsere a másik fél kára nélkül érhető el, vagyis megvalósulhat a legmagasabb szintű jólét.
Azonban a fogyasztói társadalom kifejezéshez számos kritika társul és általában a negatívumok és az alternatívák keresése kapcsán merül fel ez a téma.
Gyakran emlegetett bírálat a fogyasztói társadalom által okozott környezetszennyezés, a pszichés problémák vagy az egyének anyagi stabilitásának felborulása. A fent említett közgazdasági megközelítés számos tényezőt hagy ki az elméletből, például nem veszi figyelembe a reklámok hatását, az emberek hajlamát a rivalizálásra vagy a csoportnorma betartására.
Az elérhető javak túlzott fogyasztásának hatásait érdemes alaposabban is megvizsgálni a teljes kép érdekében.
Hogyan hat a túlzott fogyasztás a mentális egészségre?
A túlzott fogyasztás és a mentális egészség közötti kapcsolat összetett és több oldalú.
A fogyasztói társadalom értékeinek elfogadása és a túlzott fogyasztás olyan hatásokat eredményezhet, amelyek rombolják a mentális egészséget. Ilyen befolyás lehet például az identitás megváltozása vagy az érzelemszabályozási hatékonyság romlása.
Az érme másik oldala is tartogat számos olyan faktort, amelyek negatívan hatnak a mentális állapotra. A fogyasztás köré gyakran társul bűntudat, illetve sokszor előfordul, hogy bizonyos termékek vagy szolgáltatások pazarlónak, illetve feleslegesnek vannak bélyegezve.
Az emberek az információáradat, a kimaradás érzése és a hirdetéseknek való folyamatos kitettség miatt nagyfokú stresszel és feszültséggel is szembenéznek.
Arról sem szabad elfelejtkezni, hogy az anyagi javak hozzájárulhatnak az öröm és az elégedettség érzéséhez is, így nem egyértelműen negatív hatásokról beszélünk.
Így hat a pénzügyeidre a fogyasztói társadalom!
A fogyasztói társadalom egyik fontos ismérve a reklámoknak való állandó kitettség. A reklámok célja, hogy egy adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban felkeltsék a figyelmet és az érdeklődést, illetve vásárlásra buzdítsák a fogyasztókat. Ehhez általában meggyőző nyelvezetet, vonzó látványelemeket, érzelmet kiváltó komponenseket és tudatos elhelyezést alkalmaznak.
Rengeteg olyan csatorna létezik, amely segítségével elérhetők az emberek, így nincs könnyű dolgod, ha ki akarod védeni ezt a hatást. A hagyományos televíziós és nyomtatott megoldások mellett egyre inkább átveszik az uralmat az internetes (és főként a közösségi oldalakon terjedő) hirdetések.
A cégek igyekeznek alaposan feltérképezni a reklámok hatását, és így egyre hatékonyabb hirdetési stratégiát létrehozni. Ez a digitális világban kiemelten könnyű feladat, hiszen a közösségi oldalak felhasználási feltételeinek elfogadásával beleegyezel abba, hogy a hirdetésekre vonatkozó adataidat hasznosítsák. Ilyen módon a célcsoportnak címzett hirdetésekkel tudják növelni a médiafelhasználók vásárlási esélyét.
A fogyasztó társadalom által kialakított normák között nagy nyomás nehezedik az egyénre. Gyakori, hogy az emberek erőn felül költekeznek. A hitelek egyszerű, gyors és kényelmes (akár online) elérhetősége ráerősít erre a tendenciára.
Fontos azonban, hogy a végkimenetelt rengeteg különböző faktor határozza meg, ezért nagyon nehéz megvizsgálni a pontos hatást. Nem mindegy például, hogy valaki mennyire van tudatában a saját költekezési szokásainak, milyen értékei és prioritásai vannak vagy mennyire tud elköteleződni a hosszú távú pénzügyi céljai mellett.
Hogyan kerülhető el a túlköltekezés?
A túlköltekezés egy olyan rossz szokás, amit nehéz egyik napról a másikra abbahagyni. Az impulzív kiadásokat többféle módszerrel is megelőzheted, de készülj fel arra, hogy lesznek nehézségek a változás közben.
Fontos, hogy találj alternatív megoldásokat. Kikapcsoló tevékenységekre néha mindenkinek szüksége van, azonban egy ilyen esemény nem feltétlenül kell, hogy kiadással járjon.
Gondold végig, hogy most mi az, ami pihentet, milyen tényezők fontosak számodra a kikapcsolódásban. Izgalomra vágysz? El szeretnéd engedni magad? Ezt nem csak egy drága vidámparkban vagy egy szórakoztató mozifilm által kaphatod meg. Egy új túraútvonal vagy egy barátokkal szervezett otthoni filmezés hasonló élményt adhat, mégis több pénz marad a zsebedben.
Egyre gyakoribbá válik, hogy egy jelentős tartozás visszafizetése vagy egy régi álom elérése érdekében valaki drasztikusabb lépésekre szánja el magát. A böjt kifejezést általában táplálkozással kapcsolatban emlegetjük, de hasonló megszorításokat akár a pénzügyeid kapcsán is bevezethetsz. Ebben az esetben csak a létszükségletnek számító termékek és szolgáltatások igénybevételére kell szorítkoznod egy előre meghatározott időtartam alatt.
Kíváncsi vagy, hogy hogyan működik a pénzügyi böjt? Nézd meg ezt a részletes videót is!
Egy ilyen kihívásnak rengeteg pozitív hatása van. Amellett, hogy a családi kassza hálás lesz ezért az időért, lehetőséged van távolabbról szemlélni a szokásos kiadásaidat, hiszen egy időre kitörsz az ördögi körből. Felülvizsgálhatod és átalakíthatod a viselkedésedet, illetve van alkalmad elgondolkozni a kiadásokkal kapcsolatos viszonyodról.
Maradtak kérdéseid?
-
Miért vágynak az emberek új termékekre?
A birtoklás vágyának evolúciós gyökerei vannak, amelyek egy más berendezkedésű társadalomban, szűkösebb javak között a túlélés érdekét szolgálta. Mára azonban ez a funkció elveszett, mégis nehéz megszabadulni ettől a késztetéstől.
Szerencsére az egyén tudatosságán, értékein rengeteg múlik és a fenntarthatóság egyre inkább egy olyan szemponttá válik, amit az emberek figyelembe vesznek a mindennapi költéseik, választásaik során.
-
Hogyan alakult ki a fogyasztói társadalom?
A fogyasztói társadalom kialakulása a II. világháború végéhez köthető, és lassan, az újjáépüléssel, a nélkülözés megszűnésével párhuzamosan vált önmagában értékké a fogyasztás. Ez a hullám elsőként az Egyesült Államokat, illetve Nyugat-Európát érte el, majd fokozatosan terjedt el más területeken is. -
Mi jellemzi a fogyasztói társadalmat?
A fogyasztói társadalom egyik legfontosabb jellemzője, hogy a fogyasztás már nem a szükségletek kielégítését szolgálja, hanem az önmegvalósítás és a státusz kifejezésének eszközévé válik. A gazdaságot a termelés-elosztás-fogyasztás körforgása működteti.
Egyetemi hallgató vagyok, aki ha nem ír, akkor olvas. Cikkeket, novellákat, verseket. Fontosnak tartom a pénzügyi tudatosságot és úgy gondolom, hogy a gazdasági kérdések nem is olyan ijesztőek, ha hétköznapi nyelven, akár egy kis humorral fűszerezve beszélünk róluk. Szeretem az őszt, a forró tejeskávét és a hosszú sétákat. Amiben leginkább jártas vagyok az az egészségbiztosítás, nyugdíjbiztosítás és a nyugdíjmegtakarítás területe.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.