Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

Tízből hat banki ügyfelet próbáltak már csalók átverni, azok aránya pedig, akiknél sikerrel jártak, már 15 százalék. Mutatjuk a leggyakoribb átveréeket. 

Az elmúlt év tavaszához képest tovább nőtt azoknak a banki ügyfeleknek az aránya, akiket megkárosítottak vagy megpróbáltak megkárosítani csalók – derül ki a CIB Bank reprezentatív felméréséből. Megdöbbentő, hogy a tíz megkérdezettből csaknem hat mondta azt, hogy már próbálták becsapni, míg 15 százalékot meg is károsítottak. Ez utóbbi egy év alatt 5 százalékos növekedés!

Érdekes módon a megkárosított banki ügyfelek aránya azzal együtt nő, hogy mind többen vannak tisztában a csalók módszereivel.

Miközben a személyes adatok, jelszavak megszerzésére irányuló kísérleteket egy éve még a megkérdezettek 67 százaléka azonosította gyanús jelként, az idei felmérésében már 79 százalékra ugrott ez az arány.

Hasonló a helyzet a túlságosan sürgető hangnem alkalmazásával vagy a rossz magyarsággal, hibás helyesírással írt szövegeknél. Előbbinél 51-ről 59 százalékra, utóbbinál pedig 61-ről 69 százalékra nőtt egy év alatt azok aránya, akik ezeket csalás lehetőségére utaló jelnek tekintik.

Sokan szégyellik, hogy hagyták magukat becsapni

A megkárosítottak 45 százaléka állította azt, hogy jobban fél a hasonló visszaélésektől a történtek óta, miközben azoknál, akiket nem sikerült meglopni, mindössze 19 százalék ez az arány. A megkárosítottak 30 százaléka emellett szégyent is érez a történtek miatt, ami azért lehet probléma, mert emiatt esetleg nem jelzi a bank vagy a hatóságok felé a dolgot.

A leggyakoribb átverési módszerek

Az elkövetési módszereknél a telefonos megkeresés a leggyakoribb (44 százalék), amit szorosan követett az sms üzenet és a csaló e-mail (42-42 százalék). Nem elhanyagolható ugyanakkor az online piacterek súlya sem – ezeket a válaszadók 26 százaléka említette –, és 21 százalék nyilatkozott úgy, hogy már hamis weboldalra irányítva is próbálták megkárosítani.

Mi a teendő csalás, visszaélés gyanúja esetén?

Gyanús banki megkeresés esetén, legyen az e-mail, telefonhívás, sms, érdemes az alábbi lépéseket követni:

  • ne add ki az adataidat: sem a banki azonosítóidat, jelszavadat, kódjaidat és az SMS-ben kapott megerősítő kódot sem.
  • ne kattints ismeretlen vagy gyanús linkekre
  • ne tölts le ismeretlen mellékleteket, ha nem vagy biztos a feladóban
  • ellenőrizd a megkeresés valódiságát: hívd fel a saját bankodat a hivatalos ügyfélszolgálati telefonszámon, és nézd meg a bankod holnapján, vagy a mobilbankban elérhető figyelmeztetéseket, tájékoztatókat
  • a későbbi beazonosításnál, kivizsgálásnál hasznos lehet, ha készítesz képernyőfotót vagy elmented az üzenetet

Ha visszaélés történt és hozzáfértek az adataidhoz, bankszámládhoz, vagy pénz tűnt el a számládról, haladéktalanul fordulj a rendőrséghez. A bankkártyádat a banki mobilapplikációban és netbankon is tudod zárolni, de ebben az esetben vedd fel azonnal a bankkal a kapcsolatot.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink mindennapi pénzügyek témában