Cikkek  

2024. július 17-én az Igazságügyi Minisztérium (IM), a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Magyar Bankszövetség (MBSZ) sajtótájékoztatót tartott, amelyen ismertették az augusztus elsején hatályba lépő új, az online bűnözőkkel szembeni hatékony fellépést segítő jogszabályt, valamint beszámoltak a kibercsalásokkal kapcsolatos tapasztalatokról.

A fenti szervezetek idén tavasszal terjesztették a Parlament elé azt a törvénycsomagot, amellyel törvény adta lehetőségekkel, eszközökkel léphetnek fel a hatóságok az online elkövetőkkel szemben.

Követni fogják az ellopott pénzt

Az új törvénycsomaggal a kormány célja az volt, hogy felgyorsítsák a bűncselekmények felderítését, és az eljárás lefolytatását. A jogszabály lényeges elemei közé sorolhatók a bankok közötti információcsere felgyorsítása, amellyel követik az elcsalt összeget, és beavatkoznak a befagyasztása érdekében. Egy másik változás, hogy a nyomozó hatóság ügyészi engedély nélkül kérhet le bizonyos banki és telekommunikációs adatokat, így gyorsabb lesz a személyek azonosításához szükséges adatok gyűjtése.

A miniszter arra is kitért, hogy az áldozatsegítő központok száma jelenleg 15, és minden megyeszékhelyen terveznek létrehozni ilyeneket, ahol azonnali segítséget nyújtanak a bűncselekmények áldozatainak.

A törvénycsomag célja, hogy az online csalások elkövetését ellehetetlenítsék. Ehhez a mai és a leendő ügyfeleket edukálni szükséges a KiberPajzs kezdeményezés keretében.

Jön a Központi Visszaélésszűrő Rendszer

A csalók újabban egyre gyakrabban alkalmazzák a célzott adathalászat módszerét, amikor a támadók a többek között a közösségi médiában elérhető nyilvános információkat felhasználva, személyre szabott üzenetekkel próbálják tőrbe csalni a potenciális áldozatokat. A fenti szervezetek ez ellen is fokozni kívánják a védekezést.

Az MNB nemrég adott ki egy vezetői körlevelet, amely az online hitelcsalások kapcsán fogalmaz meg elvárásokat a hitelező pénzügyi intézményeknél. Az MNB, a Giro Zrt. és a bankszektor emellett közösen dolgozik egy Központi Visszaélésszűrő Rendszer létrehozásán, amely 2025-re készülhet el. Az új visszaélésszűrő rendszer mesterséges intelligencia segítségével felismeri és kiszűri a szokatlan fizetési mintázatokat, és jelzi azt a bankoknak, mindezt az átutalás 5 másodperces végrehajtásán belül.

Homa Péter
Homa Péter bankszámlaszakértő
Linkedin
Homa Péter bankszámlaszakértő

Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben. 20 éves tapasztalatom van a bankszámla, banki betét, hitelkártya, állampapír és nyugdíjmegtakarítások területén. 2003-ban végeztem a Corvinus Egyetemen közgazdászként.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink hírek témában

  • „Minden vállalkozás egy történet”

    „Minden vállalkozás egy történet”

    Az UniCredit Bank – a nemzetközi bankcsoporttal összhangban – kiemelt figyelmet fordít a kis- és középvállalkozásokra – és ezt most az „UniCredit a vállalkozásokért” kezdeményezés és kampány teszi még láthatóbbá.

    frissítve: 2024. augusztus 29.
  • A bankszövetség és a felügyeletek sosem kommunikálnak ügyfelekkel. Ők a bankokat felügyelik.

    A bankfelügyelettől, bankszövetségtől hívnak? Valószínűleg csalással állsz szemben!

    Mint arra a MagNet Bank felhívja a figyelmet, új pénzügyi csalás terjed. Banki belső érintettségre (tehát csalásra), adatszivárgásra hivatkoznak a csalók, miközben érzékeny adatokat kérnek az ügyféltől. Ne dőlj be, a bankfelügyelet, bankszövetség nevében sosem hívnak fel ügyfeleket!

    frissítve: 2024. augusztus 8.
  • A vásárlók többsége szívesebben fizet mobiltelefonnal vagy kártyával.

    Egyre inkább ciki készpénzzel fizetni

    Azok a cégek, amelyek nem veszik figyelembe, hogy az ügyfelek közel fele kártyával fizetne hátrányba kerülhetnek: egyharmadukkal fordult már elő, hogy valaki nem tudott náluk vásárolni, mert nem volt nála elég készpénz. Hasonló arányban vannak azok, akiknél azért hiúsult meg vásárlás, mert nem tudtak nagyobb címletből visszaadni.

    frissítve: 2024. augusztus 8.