Megmutatjuk, milyen egy jó ingatlanhirdetés
Egy jól összerakott ingatlanhirdetés az eladás első pontja, ezt rontják el a legtöbben. Mindössze pár másodperced van, hogy megragadd az érdeklődők figyelmét. Ha továbbgörgetnek, akkor nem a te lakásodat fogják megnézni. Olyan gyakorlatias tanácsokat szedtünk össze, amiket ha betartasz, akkor sokkal többen fogják elolvasni a hirdetésedet. Így több érdeklődő is lesz a lakásodra és te tudsz majd válogatni közülük.
Hol hirdessek?
Manapság már online hirdetünk meg mindent, az ingatlanra ez még inkább vonatkozik. Egy online hirdetést gyorsan el lehet készíteni, de ez nem egyenlő azzal, hogy összecsapod. Ha kiemelés nélkül hirdetsz, akkor azt általában ingyenesen teheted meg, de így nem fogják az ingatlanos oldalak előre sorolni a hirdetésedet.
A legnagyobb ingatlanhirdető portálok az ingatlan.com, a jofogas.hu vagy az OTP Ingatlanpont, ezeken mindenképp szerepeljen a hirdetésed.
Még maradva az online felületnél, a közösségi oldalakra is érdemes feltenni a lakásodat. Mielőtt belevágnál a hirdetés megírásába, feltétlen nézz körül az ingatlanpiacon. Olvasd el más ingatlanok hirdetésszövegeit, elsősorban azokat, amelyek a tiédhez hasonlóak négyzetméterben, árban vagy elhelyezkedésben.
De az online felületeken kívül még más módok is vannak, hogy hamarabb gazdára találjon a lakásod. Ha az ingatlan adottságai lehetővé teszik, akkor helyezz ki molinót, például teraszra vagy kerítésre. Az ingatlan.com-on van olyan hirdetési csomag is, ahol egy ELADÓ táblát is kapsz.
Egy nagyobb lakóparkban például sokszor fordul elő, hogy kisebb lakásból költöznének nagyobba, mert bővül a család, viszont nem szeretnének onnan elmenni. De olyan is van, hogy odaköltöztetnék a nagyszülőket egy kis lakásba, hogy közel legyenek, vagy ajánlják a barátaiknak, hogy milyen jó ott lakni.
Ha ilyen lakásod van, akkor érdemes a lakóparkot körbeszórólapozni, így akár több száz emberhez is eljuthat az eladó lakásod híre. Ne csak szöveg legyen a szórólapon, hanem színes kép is, és ha biztosra akarsz menni, hogy el is olvassák és ne a kukában landoljon, akkor tűzz mellé egy apró cukorkát is.
Ezek a leggyakrabban elkövetett hibák
Mivel az online hirdetés a legelterjedtebb, ezért útmutatónkban mi is erre fókuszálunk. Kezdjük azzal, hogy mi az, amit ebben az esetben mindenképpen kerülj.
Szerencsére az ingatlankereső oldalakon sok olyan hirdetés van, ami összecsapott és nem jól felépített. Azoknál az ingatlanoknál is gyakori ez, amik könnyen elkelhetnének egy jól átgondolt hirdetés és fényképek segítségével. Szerencsére neked nem kell ugyanezekbe a hibákba esned. Megmutatjuk miket kerülj el.
Komolytalan a hirdetés
Ha az érdeklődők azt látják, hogy komolytalan, lezser a tulaj, rögtön továbbgörgetnek. Nagyon megérződik, ha valaki összecsapta a hirdetését, félmondatokban odabiggyesztette a legfontosabb tudnivalókat egy-két, egyértelműen mobillal készített kép mellé.
Figyelj oda a helyesírási és formázási hibákra, ezek különösen idegesítők, amikor egy több tízmilliós lakást akarsz eladni.
Nem kelti fel a figyelmet
A hirdetésedben egyediségre kell törekedni. Ha ugyanazt a szöveget látják hatodszorra a lakást keresők, nem fogják észrevenni a tiédet. Próbálj meg ne ugyanolyat írni, mint amiket más hirdetésekben látsz.
Nézd meg a te lakásodhoz hasonló többi ingatlan hirdetését, de ne másold le ugyanazokat a szövegeket. Elég egy-két frappáns mondat, ami egyediséget kölcsönöz.
Nem vevőorientált
Ha a hirdetésedben nem érződik, hogy ismered a célcsoportodat és tudod, mit keresnek, nem fogják azt érezni, hogy ismered az ő igényeiket. Épp ezért emeld ki mindazt, ami számukra fontos lehet, és legyél elérhető, közvetlen.
Nem elég strukturált
Talán nincs is annál nagyobb hiba, mint amikor egy hirdetés összekuszált, átláthatatlan. Szedd pontokba a fontos információkat, legyenek benne bekezdések, elkülönített részek a különböző tartalmaknak.
Mindenki szívesebben olvas végig egy szellősen megszerkesztett, tisztázott szöveget, mint egyetlen hosszú tömbszöveget.
Legyenek lényegre törőek és felsorolásszerűek az információk, ne kelljen a lényeget az érdeklődőknek kibogarászniuk. Nem kell litániát írni, de legyen benne minden fontos információ tagolva, megszerkesztve és hibátlan helyesírással.
És ez még csak egy része a történetnek
Gondold magad a másik fél helyzetébe. Még jobb, ha vissza tudsz emlékezni, hogy mit éreztél, amikor te kerestél lakást. Ilyenkor az ember – lévén, hogy akár több tízmilliót elkölt – jogosan azt szeretné, hogy a másik fél, a hirdető tegyen meg érte mindent. Legyen minden fontos dolog leírva az ingatlanról, töltsön fel minőségi képeket és úgy általában legyen igényes.
Ha egy 3 milliós használt autót vennél, akkor is elvárnád, hogy legyenek róla fényképek, legyen lemosva és belül kitakarítva az autó.
Az érdeklődők nem feltétlenül a legjobb lakást veszik meg, hanem azt, aminek a hirdetését egyáltalán látták és ami bevonzotta, megszólította őket.
Ez a legjobb sorrend az ingatlanhirdetés megírásánál
A címsorról és a bevezető szövegről már volt szó, ám a szövegtörzsnek érdemes egy saját bekezdést szentelni. Ebből a részből tudja meg a legtöbb információt a vevő, ide jut el akkor, ha a cím, az első pár mondat és a képek már megragadták a figyelmét. Ha már idáig eljutott, ekkor van lehetőséged megfogni, hogy itt is maradjon.
A szövegtörzs megalkotásánál érdemes valamilyen logikai sorrendet követni, ez persze lehet az, amit te szeretnél, a lényeg, hogy kövess valamilyen előre megalkotott és kigondolt struktúrát. Ezt a felépítést ajánljuk:
1. A lakás
A lakás értelemszerűen a legfontosabb az érdeklődő számára, tehát érdemes ezzel kezdeni. A szobák száma, elrendezése, a lakás állapota mind idetartozik.
Ha bármilyen felújítás történt a közelmúltban, írd le ennek a részleteit, hogy mikor történt és milyen munkákat végeztek el. Írd le a szobák pontos méretét, a paramétereket, a beépített bútorokat és azok nagyságát is.
2. A társasház
Írj a ház állapotáról, a lépcsőházról, említsd meg, hogy van-e lift. Ide érdemes venni, hogy milyen a lakóközösség, milyen a hangulat. Igyekezz a pozitívumokat kihangsúlyozni, főleg a szomszédokról.
3. A környék
Írj arról, hogy miért érdemes arrafelé lakni, mik az előnyei a kerületnek, a városrésznek, milyen a hangulata. Mondd el, mik vannak közel, milyen iskolák vagy fontos helyek (pl. bolt, patika, sportolási lehetőségek stb).
4. Technikai részletek
Nagyon fontos elmagyarázni, milyen a ház gépészete, mivel fűtesz és hogy vannak-e egyedi mérőórák gázra, villanyra és a vízre. Ide írhatod le a rezsiköltséget is, ahogy a közös költséget és egyéb kiadásokat is.
5. Elérhetőségek
Végül pedig írd ide a telefonszámod, e-mail címed és azt is, mikor tudnak legnagyobb eséllyel elérni.
A sikeres ingatlanhirdetés alapszabályai
A jó hirdetés egyedi
Miután körülnéztél az ingatlanpiacon található hirdetések között, nagyjából tisztában leszel az általános elvárásokkal, leggyakrabban használt szófordulatokkal. Próbálj meg egy kicsit egyedi, kicsit más lenni. A költői kérdés használata például kifejezetten hasznos, egy felkiáltójel vagy egy egyedi melléknév máris színesebbé teszi majd az írásodat és felkelti az érdeklődők figyelmét.
Ha van egy ismerősöd, akit kifejezetten kreatívnak tartasz, akár őt is megkérheted, hogy segítsen kigondolni valami rövidet és csattanósat. Ne feledd, hogy egy laikus figyelmét kell megragadnod. Csak a paraméterek megadása és a száraz adatok feltüntetése nem igazán kelt szimpátiát a legtöbb emberben.
A főkép kiemelten fontos
Főkép alatt azt a képet értem, amit elsőként meglátnak a hirdetések között böngészők, ami rögtön megjelenik a címszöveg mellett. Ennek a képnek szépnek kell lennie, olyannak, ami megragadja a figyelmét másoknak.
Tehát itt még nem a lakást adod el, hanem kíváncsiságot keltesz, hogy rákattintsanak a hirdetésedre.
Főképnek azt válaszd, ami szerinted a legszebb, a legvilágosabb, amin minél nagyobb tér van. Ha a lakásodat árulod, ez legyen a nappaliról vagy esetleg a hálóról. Mindenképpen mutassa a szoba nagyságát, ne legyen túlságosan berendezve. A lehető legvilágosabb időben készítsd a képet és szerepeljen rajta az ablak, ez ugyanis a fényviszonyok és a tér szempontjából is nagyon sokat számít.
Az asztalra tegyél egy virágot, vagy a sarokba egy szép növényt, legalább a fotó erejéig, illetve majd a lakás megtekintésekor.
Ha pedig házat próbálsz eladni, érdemes külső képet feltölteni, a legszebb részét a háznak. Ez a kép se készüljön túl közelről, látszódjon a ház mérete is. Itt is érdemes arra figyelni, hogy kerüljön a képre a zöld kertből is valamennyi.
Ha télen kezdesz neki az ingatlan eladásának, akkor lehetőség szerint keress a házadról régebbi, nyáron készült képeket, mert egy zöld kert mindig vonzóbb. Ha esetleg nem olyan tetszetős maga a ház, érdemes egy picit rendbe hozatni, kiszépíteni, még ha ez időbe és talán pénzbe is kerül, mert hosszú távon meg fog térülni a befektetett munka.
Vannak már cégek, akik azzal foglalkoznak, hogy felkészítsék a lakásodat az eladásra, a folyamatot home stagingnek nevezik.
Figyelj az első mondatra
Ennek mindig hangzatosnak és egyszerre informatívnak kell lennie. Ezzel arra veszed rá az érdeklődőt, hogy olvasson tovább. Emeld ki benne a legfontosabb előnyöket, hogy tágas, hogy világos, hogy milyen közel van valamihez – egyetemhez, iskolához, múzeumhoz, bevásárlóközponthoz vagy forgalmas térhez, pályaudvarhoz.
Ezek az információk itt még ne legyenek részletezve. Majd a későbbiekben jobban belemehetsz, de ez a mondat elsősorban szépen megírt és rövid kell legyen. Szólítsd meg az érdeklődőt.
Például: „Ha csendre és zöldövezetre vágyik, akkor biztosan imádni fogja ezt a takaros kis házat a park mellett.”
Extra ajánlat a hirdetés végén
Nagyon hasznos fogás a szöveg végére olyasmit írni, ami némileg megsürgetheti a potenciális érdeklőket. Ajánld fel, hogy ha x időn belül meg tudják venni az ingatlant, akkor hamarabb kiköltözöl a lakásból, vagy azt is mondhatod, hogy megegyezel velük a berendezés egy részének otthagyásában. Ezek mind elég fontos szempontok egy épp lakáskeresésben levő személynek ahhoz, hogy fontolóra vegye, lecsap-e a te lakásodra.
Erre vigyázz:
Persze soha ne ajánlj olyat, amit aztán nem tudsz megtartani, mert eleshetsz az üzlettől. Ha azt mondod, lerövidíted a kiköltözési időt, akkor állj készen, hogy abban a pillanatban el tudd kezdeni szervezni a költözést, legyen egy terved, ahová mehetsz, ha már aznap jelentkeznének.
A képek
A megfelelő képek kiválasztásának fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ebben a kérdésben két út áll előtted: profi fotóst fogadhatsz, vagy vállalkozhatsz rá te magad. Persze egy profi sokkal jobb képeket fog készíteni, de ha mégis te fotózod a lakást, akkor pár dologra figyelj oda:
- Rakj rendet és takaríts ki, mielőtt nekiállsz, az ablakokat se felejtsd el.
- Pakolj el minden felesleges és személyes tárgyat, legyen minél inkább semleges a lakás, mint egy IKEA katalógusban, amibe bárki bele tudja képzelni magát.
- Figyelj a fényekre, a képek legyenek világosak. Próbálkozz több szögből és azt válaszd ki, amelyiken a legjobb a hangulata a szobának és a legtöbbet megmutat belőle.
- Ha van panoráma, azt mindenképp érdemes befotózni és a ház külsejéről, a lépcsőházról is jó, ha raksz fel képet.
Az ingatlanfotózás fortélyairól bővebben ebben az útmutatónkban olvashatsz.
Az elengedhetetlen alaprajz
Az alaprajz egy sokszor elfelejtett, pedig rendkívül fontos eleme az ingatlanhirdetésnek. Semmi adat, vagy leírás nem helyettesíti a pontos alaprajzot. A lényeg, hogy minden fontos benne legyen, megfelelő méretekkel és arányokkal.
Az alaprajzodban nem kell szerepeljen a berendezés, hiszen a vevők itt még nem erre kíváncsiak. Csakis az legyen rajta, ami a házzal járó bútor, mint például a konyha- vagy a beépített szekrény. Illetve az, amit mindenképpen ott szeretnél hagyni. A jó alaprajz titka az átláthatóság és a jól értelmezhetőség.
5 tipp, ami nagyban megdobja a hirdetésed sikerességét
1. Kezdd egy kérdéssel
A reklámszakma régi felfedezése és mostanra már bevett szokása, hogy kérdéssel nyit az érdeklődők felé.
Ennek célja a másik fél figyelmének megragadása, a figyelem felkeltése, a másik fél bevonása, mintha csak egy beszélgetést kezdeményezne. Az érdeklődő ettől sokkal inkább érintettnek, szinte beavatottnak érzi magát. Ezért érdemes például megemlíteni néhány jellemzőt egy kérdésbe foglalva. Például:
Most gondold el, hogy ki az az épeszű ember, aki erre a kérdésre nemmel fog válaszolni. Tehát már egyből elindul egyféle párbeszéd, ahol pozitív a kezdés.
Ez a fiatal családosok érdeklődési körére jó eséllyel pont rátapint. Ha ők a célcsoportod és összegyűjtötted, mik lehetnek az általuk figyelembe vett szempontok, tudod, hogy a fiatal házasok nagy valószínűséggel a városban dolgoznak és olyan helyen szeretnének élni, amely nem igényel napi többórás ingázást és nincs elvágva a forgalmasabb részektől.
Viszont jó eséllyel szeretnének majd gyereket nevelni, és mindezt olyan környéken tenni, ahol nyugodtabbak a körülmények. Bármilyen korosztályt célzol is meg, gyűjts össze ilyen támpontokat és próbáld megfogalmazni egy frappáns költői kérdésben.
Ezt hívják más néven stratégiának. Ha egy kertvárosban próbálsz egy családi házat eladni, akkor egészen más célcsoportot kell megszólítani, mintha a belvárosban a bulinegyedben lévő lakást szeretnél eladni.
Gondold át, hogy ki lehet az ideális új tulajdonos. Mi lehet neki fontos és milyen előnyei vannak az ingatlanodnak, amit érdemes kiemelni a hirdetésben és a fényképeken.
2. Határozz meg több célcsoportot is
A célcsoport kijelölése nagy segítséget jelent a hirdetési, értékesítési folyamatban. Azonban nem kell behatárolnod magad egy szűk rétegre, hiszen könnyen lehet, hogy a lakás különböző előnyei különböző csoportoknak lesznek megfelelőek. Így egyszerűen csak más-más jellemzőket kell kiemelned többféle hirdetésben.
Hogyan?
Minél többféle korosztályt célzol meg, annál több esélyed van a gyors eladásra. A szövegen túl variálhatod a hirdetési formát is. Például fiatalabbaknak inkább a közösségi oldalakon hirdess, míg idősebb korosztályoknál megpróbálhatod a hagyományosabb hirdetési formákat is, mint a molinó kirakása, faliújságra kitűzés vagy akár újságban közzétett hirdetés is.
Célcsoportokat legkönnyebben a következő három szempont alapján különíthetsz el:
- korosztály és ez alapján feltételezett jövedelem,
- általában fontosnak számító környék,
- mióta kereshetnek lakást.
3. Legyél rövid és lényegre törő
A címsor nagyjából 5-6 szóból álljon. Ez nagyon rövidnek tűnik, de hidd el, hogy így lesz hatékony. Annyi hirdetést látunk nap mint nap, és az internet által annyi információ ér el minket percenként, hogy automatikusan megszűrjük, mi az, amire időt szánunk.
Ha azt látja a kereső, hogy több sort kell elolvasnia, hogy megtudja az alapvető információkat, hajlamos lesz inkább továbbmenni a következő hirdetésre.
Ebben legyen információ is, de a legérdekesebb, leginkább figyelemfelkeltő, olyasmi, ami bevonzza az érdeklődőt és motoszkálni fog benne, hogy vajon mi lehet ez.
A címsor után még jöhet egy két- vagy hárommondatos, szépen megírt bevezető szöveg, amibe már több konkrét információt említesz, de még nem mész bele igazán a részletekbe, csak a lakás legvonzóbb jellemzőibe. Ez még az adatok felsorolása előtt legyen, de már tartalmazzon fontos tudnivalókat is.
4. A képek legyenek figyelemfelkeltőek
A megfelelő képek nemcsak profin megcsináltak, hanem különlegesek is. Elsődleges céljuk persze a lakás bemutatása, de mindig vannak trükkök, amikkel egyedivé teheted őket. A növények szerepeltetését már említettük.
Ha egy érdekesebb szöglet, különleges megoldás van a lakásban, jó ötlet lefotózni azt is és a képet előretenni, hogy az, aki megnézi, akarjon többet is látni. Ilyen bónusz például az ablakbeülő, amit rengetegen hívogatónak látnak, és bár lehet, nem ez az első dolog, amit keresnek egy lakásban, kevesen vannak, akik nem örülnének neki.
5. Időzíts
Ha közösségi oldalakon is hirdetsz – ami egyébként nagyon jó ötlet – sokat segíthet a hirdetésed látottságában, ha időzíted, mikor jelenjen meg. A Facebookon például a nagyon könnyen elérhető Hirdetéskezelővel pár perc alatt be tudod állítani, mikor szeretnéd leginkább szerepeltetni. Ha pedig posztokkal promotálod a lakásod, érdemes figyelni rá, mikor osztod meg az adott hirdetést.
A különböző oldalak leglátogatottab időszakait könnyen megtalálod. A 2020-as felmérések szerint a szerdai dél körüli órák a legnépszerűbbek, illetve a péntek délelőttök, tehát általában 11 óra körül érdemes posztolni a saját hirdetéseid. A legkevésbé alkalmas nap pedig a vasárnap, ekkor a legkisebb a forgalma az összes ilyen oldalnak.
Ajánlott több közösségimédia-platformot használnod egyszerre, hogy az ismerőseid mindenképpen rátaláljanak. Lehet, hogy elsőre nem volt idejük megnyitni, de ha még egyszer belefutnak, eszükbe jut, hogy megnézzék, ha már úgyis újra látják.
Bár jó ingatlanhirdetést írni nem egyszerű feladat, reméljük, hogy ezek a tanácsok segíteni fognak, hogy a lakásod eladása minél gördülékenyebben menjen.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.