Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

Ma már közhely, a banki ügyeinket mobilról intézzük. Nem csak egyenleget kérdezünk le, számlatörténetet nézünk és eseti pénzátutalást indítunk, hanem több száz egyedi funkció áll rendelkezésre. Egy univerzális svájci bicska lett a banki mobilappokból, sok ügyfél nem is tudja, mennyi mindenre készen áll a mobiltelefonja a mindennapi pénzügyekben. Megmutatjuk ezeket.

Univerzális svájci bicskává változtak a banki mobilappok mára, és ez a fejlődés eszeveszett sebességgel halad előre. Számtalan olyan szolgáltatást nyújtanak, melyek sem bankfiókban, sem telefonos ügyfélszolgálaton keresztül, sem levélben rendelkezve nem lehet igénybe venni, csak és kizárólag mobiltelefonon.

A digitalizáció átalakítja az ügyfélélményt és a szolgáltatásokat

Ma már alapvetően elektronikusan zajlik mindenféle pénzküldés, elenyésző mértékben használják a klasszikus számlafunkciókat az ügyfelek a bankfiókokban. Már legalább 10 éve megfigyelhető trend, hogy a bankfiókok egyre inkább tanácsadó helyszínekké alakulnak, akár sokkal több, egyenkénti ügyfélre jutó idővel, mint korábban.

Ma már egyáltalán nem szokatlan, hogy még a bankfiókban is a digitális szolgáltatások használatára ösztönzik az ügyfeleket.

A digitális bank megszületett Magyarországon is, amelynek jellemzője, hogy alig rendelkezik bankfiókkal, cserébe olcsó bankszolgáltatásokat nyújt. A hazai Gránit Bank mellett jól ismert a magyarok körében a külföldi szolgáltatók közül a Revolut vagy a Wise is.

Ez a világ fokozatosan alakult ki, de ma már egyértelműen a digitális tér a bankolás igazi helyszíne, csakúgy, mint sok más szolgáltatás esetében.

Korábban az idősebb korosztálynak voltak problémái a digitális eszközök használatával. Ahogy azonban egyre idősödik az 1960 és 1979 között születettekből álló X generáció, amelynek tagjai még aktív éveikben megismerték és megszokták, sőt megszerették a digitális szolgáltatásokat, úgy egyre inkább aktívak mobilon ma már az idősebb korosztály tagjai is.

Reagálnak a fintech innovációkra a magyar bankok

A hazai bankok viszonylag hamar felismerték a digitális szolgáltatások fontosságát és a 90-es évek netbanki szolgáltatásait követően a 2010-es években elindultak a mobilbanki alkalmazások, melyek mára a hétköznapi bankolás első számú terepei lettek.

Ma már nem csak hogy alkalmazkodtak a hagyományos bankok a digitalizációhoz, hanem annak az élére is álltak.

Erre azonban rá is voltak kényszerítve. Noha eleinte még nem voltak fintech versenytársak, de mára már igen, és ezek a versenytársak pont a lehető legjobb ügyfélélmény biztosítására jöttek létre. Ezért ma már sok esetben a hagyományos bankok nem is különböztethetőek meg a fintech szolgáltatóktól a digitális térben.

Sőt, több - korábban különálló - szolgáltatást is összekötnek, amire jó példa a Gránit Bank vagy az akár az Erste Bank mobilapplikációja. Mindkét banknál egyazon appból lehet elintézni a mindennapi pénzügyeket és a megtakarításokat, illetve befektetéseket is.

Mobilbanki betétlekötés

A Gránit Banknál például néhány kattintással lehet lekötni a betéteket, miközben ugyanebből az applikációból azonnal megnyitható az értékpapírszámla, amelyhez az appban kitölthető a befektetésekhezszükséges MIFID teszt is. Az értékpapírszámla birtokában állampapírokat, befektetési jegyeket, és BÉT részvényeket lehet adni-venni vétele. Hasonló szolgáltatást nyújt az Erste Bank George appja is, azzal a különbséggel, hogy nem biztosítja a részvénykereskedést, ahhoz egy másik appot kell használni. A Revolutnál ugyancsak egyetlen applikációban lehetséges a tőzsdei vagy a kriptopiaci instrumentumok vásárlása.

Az Erste egy appon belül igaz, hogy biztosít daily bankot és befektetést. De befektetés kapcsán „csak” állampapír és befektetési jegy illetve néhány Erstés struktúrált kötvény vétel-eladására van lehetőség. A részvénykereskedést külön applikációban biztosítja.

Korszerű funkciók a hazai mobilalkalmazásokban

A magyar applikációk számtalan olyan egyedi szolgáltatást nyújtanak, melyet sosem fognak nyújtani a külföldi applikációk.

A Gránit Bank eBank applikációja például olyan prémium funkciókkal van ellátva, mint például egyszer beállított rendszeres átutalások, havi költéskimutatás, díjmentes tranzakciós értesítések, azonnal használható digitális kártya igénylés. A bankkártya bármikor díjmentesen zárolható, majd fel is oldható.

Azonosítást (akár biometrikust) követően megtekinthető az elfelejtett PIN-kód és a bankkártyák összes adata, beleértve az online fizetésekhez szükséges CVV kód. Az Öko Kalkulátoron keresztül a bankkártyás vásárlás utáni CO2 kibocsátás is naprakészen követhető és semlegesítésére fát vásárolhatnak az ügyfelek, amelyet a 10 Millió Fa Alapítvány el is ültet.

Az új ügyfelek egy szelfivel és az okmányaik beolvasásával bankszámlát is nyithatnak, amelyet követően, a feltételek teljesítésével 40 000 forint számlanyitási jóváírást kapnak a banktól az új bankszámlájukra.

Már tavaly óta vannak olyan funkciók minden banknál, melyek a hazai azonnali fizetési rendszerhez (AFR) kapcsolódnak. Ezek a fizetési kérelem, vagy a másodlagos azonosítóra (pl. telefonszámra, e-mail címre) történő pénzküldés. Ezek bármely két magyarországi bank között működnek.

A feltöltőkártyás mobiltelefonszámok feltöltése a CIB, Erste, K&H, OTP (Simple) bankok applikációjával lehetséges.

A sárga csekk a mobiltelefon kamerájának segítségével kifizethető a CIB, Erste, Gránit, K&H, OTP és UniCredit bankok mobilalkalmazásaival.

Belföldi parkolás fizethető az Erste, a K&H, és OTP (Simple) bankok mobilalkalmazásaival.

Autópálya-matrica vásárlása és tárolása lehetséges az Erste és az OTP (Simple) applikációkkal.

Számos biztosítás is megköthető a hazai mobilapplikációkban, erre szinte minden alkalmazásban akad példa. Az utasbiztosítástól kezdve például a külföldi gépjármű-asszisztencia biztosításon, a nyári vagy téli sportokra köthető kiegészítő biztosításon, a lakásbiztosításon keresztül, egészen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításig és a cascóig.

A számlaegyenleg gyors, belépés nélküli megtekintésének lehetőségét biztosítja a CIB, OTP és UniCredit bankok applikációja.

A legtöbb banki applikáció nyújt valamilyen költéselemzést is, ilyen a CIB, Erste, Gránit, K&H, OTP, Raiffeisen és UniCredit applikációja. Közülük az Erste Bank applikációja még arra is képes, hogy a bankkártyás költésekhez csatolva lefényképezés után eltárolható a pénztári blokk, így később a vásárlás részletei is visszakereshetők.

Homa Péter
Homa Péter bankszámlaszakértő
Linkedin
Homa Péter bankszámlaszakértő

Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben. 20 éves tapasztalatom van a bankszámla, banki betét, hitelkártya, állampapír és nyugdíjmegtakarítások területén. 2003-ban végeztem a Corvinus Egyetemen közgazdászként.

A cikk megjelenését a Gránit Bank támogatta.

Kapcsolódó címkék