Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

A jövedelemigazolás elengedhetetlen a hiteligényléshez. Ezt kell tudnod a jövedelemigazolásról, az online lekérési lehetőségekről és az egyéni vállalkozók teendőiről!

Miért van szükség jövedelemigazolásra hiteligényléskor?

Banki hitel jövedelemigazolás alapján vehető fel. A banki hitelfeltételek közé tartozik annak megállapítása, hogy rendelkezel-e elegendő rendszeres bevétellel, amiből ki tudod fizetni a hitel havi törlesztőrészletét.

A JTM-mutatót (jövedelemarányos törlesztőrészlet-mutató) ugyanis a jövedelemigazolásban szereplő jövedelemből kiindulva számítja a bank. Ez pedig meghatározza a felvehető hitel összegét is.

Magyarországon kétféle jövedelemigazolás létezik:

  1. Munkáltatói jövedelemigazolás - alkalmazottak esetében a munkáltató tölti ki a bank formanyomtatványát. Ez igazolja a munkaviszonyt, tartalmazza a munkabér összegét, a munkaviszony kezdetét, típusát (határozatlan/határozott), a betöltött munkakört stb.
  2. NAV jövedelemigazolás - a Nemzeti Adó- és Vámhivatal állítja ki. Ez az adóbevallások alapján ismert összevontan és elkülönülten adózó jövedelmeket tartalmazza.

Hogyan szerezhető be a munkáltatói jövedelemigazolás?

A munkáltatói jövedelemigazolást a munkáltató állítja ki, általában a hitelt nyújtó bank formanyomtatványát kitöltve. Hogyan juthatsz hozzá?

  1. Szerezd be a bank formanyomtatványát! - Akár személyesen, akár a bank honlapjáról letöltve.
  2. Töltesd ki a jövedelemigazolást a munkáltatóval! - Az igazoláson a munkáltató aláírása és pecsétje igazolja az adatok hitelességét.
  3. Add át a bank részére a jövedelemigazolást! - A legtöbb bank csak 30 napnál nem régebbi igazolást fogad el, de emellett kérhet 3-6 hónapról szóló bankszámlakivonatot és NAV jövedelemigazolást is.

Mit kell tartalmaznia a munkáltatói igazolásnak?

A munkáltató igazolás pontos tartalma bankonként eltérő, de jellemzően tartalmazza a

  • a munkáltató részletes adatait
  • a munkavállaló adatait,
  • munkaviszony kezdetét,
  • a munkaviszony típusát (határozott, határozatlan, részmunkaidő),
  • a munkakört, beosztást,
  • jelenlegi állapotot (próbaidő, felmondás, táppénz stb.)
  • fizetést általában 3 hónapra lebontva,
  • munkabér kifizetésének módját,
  • cafeteria, esetleg pótlékok, juttatások, túlóra, bónusz, költségtérítés stb. adatait,
  • levonásokat, letiltásokat,
  • cégszerű aláírást, bélyegzőt.

A bank kérhet nyilatkozatot arról is, hogy a munkáltató nem tervezi a munkaviszony megszüntetését, illetve a fizetés csökkentését a közeljövőben.

Online jövedelemigazolás az Ügyfélkapun

Jövedelemigazolást a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is kiállíthat. Ez tartalmazza a meghatározott adóévre vonatkozó, összevontan és elkülönülten adózó jövedelmet és adókat (szja, különadó, ekho).

A NAV jövedelemigazolása lehet papíralapú vagy online jövedelemigazolás. Utóbbit igényelheted

A keresetkimutatás nem klasszikus jövedelemigazolás, de a legtöbb bank elfogadja hitelkérelemnél. Ez a havonta a NAV-hoz lejelentett legfrissebb adatok alapján készül: az igénylést megelőző második hónap utolsó napjáig terjedő 12 hónap adatait tartalmazza.

Csak az kérheti a keresetkimutatást, akinek a munkáltatója/kifizetője a NAV felé rendszeresen beküldi az adatokat.

Fontos: ne a letöltött, kinyomtatott keresetkimutatást vidd el a banknak, mert ez csak elektronikusan beküldve érvényes!

Hogyan kérheted le a jövedelemigazolást személyesen?

A személyes ügyintézés a NAV ügyfélszolgálatokon történik, ahol a NAV az igazolást általában azonnal kiállítja. Ugyanakkor az elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek (cégek, egyéni vállalkozók) kizárólag elektronikusan vagy telefonon kérelmezhetik a jövedelemigazolást.

A személyes ügyintézés lépései:

  • Keresd meg a legközelebbi NAV ügyfélszolgálatot.
  • Vidd magaddal a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványt (személyi igazolvány, jogosítvány vagy útlevél), lakcímkártyát, adókártyát.
  • Ha előre kitöltötted az IGAZOL nyomtatványt az ÁNYK segítségével, akkor add át az ügyintézőnek!
  • Ha még nem töltötted ki, akkor kitöltheted a helyszínen a kérelmet, ahol segítséget is kaphatsz hozzá.
  • Ezt követően általában még a helyszínen megkapod a jövedelemigazolást.

A NAV jövedelemigazolás igénylése és kiállítása személyes ügyintézés esetén is ingyenes.

Hogyan kérheted le a jövedelemigazolást telefonon?

Magyarországról a 1819, külföldről a +36 (1) 461-1819 szám hívásával, a 2-es menüpontot választva, hétfőtől csütörtökig 8:30–16:00-ig, pénteken 8:30–13:30-ig tudsz kérni jövedelemigazolást.

Az egyedi ügyintézéshez ügyfél-azonosító számra (PIN-kódra) van szükség. Ügyfél-azonosító szám a TEL jelű nyomtatványon igényelhető, akár személyesen, akár az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK), vagy még egyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) használatával.

A NAV Infóvonalán kérelmezett igazolásoknál választhatsz elektronikus vagy postai kézbesítést, de személyes átvétel is lehetséges.

Hogyan kérheted le a jövedelemigazolást postán?

Az ÁNYK-n keresztül kinyomtatott IGAZOL nyomtatvány postán is beküldhető valamelyik NAV igazgatóság címére.

Lépései:

  1. Ha még nem tetted meg korábban, töltsd le a NAV Általános Nyomtatványkitöltő programját, valamint az IGAZOL dokumentumot.
  2. A keretprogramban az új nyomtatványok között nyisd meg az IGAZOL-t.
  3. A kérelemben jelöld, hogy jövedelemigazolásról van szó (J), új kérelemről (U), és hogy postán nyújtod be (P).
  4. Add meg az adataidat, illetve az igazolás kiadásának módját (D/2. sor)
  5. A J lapon határozd meg az igényelt évet.
  6. Itt add meg a jövedelemigazolás jogcímét: „Pénzintézeti felhasználás” elnevezésű csoportban: hitelfelvétel „J002”.
  7. Ezután jelölni kell a példányszámot és a bankot, amely a jövedelemigazolást kéri.

A jövedelemigazolást postai úton a székhelyre, lakóhelyre kézbesíti a NAV, hacsak másképp nem rendelkezel. A postai átvételt a visszaérkezett tértivevény igazolja.

Egyéni vállalkozó jövedelemigazolása

Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek (cégek, egyéni vállalkozók) kizárólag elektronikusan vagy telefonon kérelmezhetik a jövedelemigazolást.

  • Az igénylés online kétféle módon történhet: az egyik az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) alkalmazásával az IGAZOL dokumentum kitöltése és elektronikus beküldés segítségével, a másik pedig az ún. “keresetkimutatás lekérdezése”, mely a NAV ügyfélportálon (korábban az eBEV-en) keresztül érhető el hiteligénylés céljából.
  • Telefonon Magyarországról a 1819, külföldről a +36 (1) 461-1819 szám hívásával, a 2-es menüpontot választva, hétfőtől csütörtökig 8:30–16:00-ig, pénteken 8:30–13:30-ig tudsz kérni jövedelemigazolást.

Az Szja tv. hatálya alá tartozó egyéni vállalkozóknál a jövedelemigazolás az összevont és elkülönült jövedelmet és az adókötelezettséget tartalmazza.

Érdemes tudni, hogy az átalányadós vállalkozóknál a jövedelemigazoláson az átalányadó alapja és a megállapított átalányadó jelenik meg, KATA-s vállalkozók esetében a megszerzett bevételről tett nyilatkozatban feltüntetett bevétel 60%-a, de legalább a tételes adófizetési kötelezettséggel érintett hónapok és a havi minimálbér szorzata

Nyugdíjasok jövedelemigazolása

A nyugdíjasok jövedelemigazolásánál nem egységes a banki gyakorlat abban, hogy milyen dokumentumokat fogadnak el igazolásként. Ha például ahhoz a bankhoz megy a nyugdíj minden hónapban, mely a hitelt is nyújtja, akkor nincs is feltétlenül szükség külön igazolásra.

Egyéb esetekben ezen dokumentumok közül egyet vagy többet is kérhet a bank:

  • nyugdíjhatározat,
  • nyugdíjszelvény,
  • nyugdíjat tartalmazó bankszámlakivonat,
  • nyugdíjfolyósító igazolása,
  • év eleji nyugdíjértesítő,
  • ha a nyugdíjasnak egyéb, adóköteles jövedelme is van, akkor NAV jövedelemigazolás, munkáltatói igazolás,
  • rokkantnyugdíjasoknál a végleges rokkantságot megállapító határozat.

Maradtak kérdéseid?

  • Hogyan kérhetek jövedelemigazolást online?

    Az igénylés online kétféle módon történhet: az egyik az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) alkalmazásával az IGAZOL dokumentum kitöltése és elektronikus beküldés segítségével, a másik pedig az ún. “keresetkimutatás lekérdezése”, mely a NAV ügyfélportálon (korábban az eBEV-en) keresztül érhető el hiteligénylés céljából.
  • Elfogadja-e a bank az elektronikus jövedelemigazolást?

    Igen, ez a NAV Ügyfélportálon keresztül is elérhető keresetkimutatás lekérdezésével, illetve ennek kitöltésével közvetlenül az adott banknak juttatja el az adóhatóság a keresetkimutatást.
  • Milyen dokumentumok szükségesek egyéni vállalkozóknak?

    Az adóhatóság a már leadott adóbevallások, meglévő adatok alapján állítja ki a jövedelemigazolást, így a jövedelemigazoláshoz csak a kérelem leadására van szükség.
  • Kaphatok hitelt jövedelemigazolás nélkül?

    A banki hitel feltétele a jövedelem, melynek igazolása szükséges a bankok számára. Személyi kölcsönt jövedelemigazolás nélkül úgy kaphatsz például, ha a bankszámlakivonaton több hónapnyi munkabér átutalás látszódik.
  • Milyen egyéb igazolásokat kérhet a bank?

    A bankok a munkáltatói és NAV jövedelemigazoláson kívül számos egyéb igazolást kérhetnek, így jellemzően 3-6 havi bankszámlakivonatot, nyugdíjasoknál a nyugdíj összegét igazoló dokumentumokat, vállalkozóknál adóbevallást, cégeknél a mérleg, eredménykimutatás, a könyvelő igazolása is szükséges lehet, egyéb kiegészítő jövedelmek esetén azok igazolására szolgáló dokumentumok (pl. bérleti díj szerződés és kiutalási bizonylatok, ösztöndíj igazolás, szerződések).