Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

NAV jövedelemigazolásra van szükséged hiteligényléshez? Elmondjuk, hogyan juthatsz hozzá a leggyorsabban, melyek az online és személyes igénylés lépései, és milyen dokumentumok kellenek hozzá.

Mi az a NAV jövedelemigazolás, és mikor van rá szükség?

A NAV jövedelemigazolás a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kiállított dokumentum, amely tartalmazza a meghatározott adóévre vonatkozó, összevontan és elkülönülten adózó jövedelmet és adókat (szja, különadó, ekho).

Az adóhatósági igazolást magánszemélyek, vállalkozók és szervezetek is igényelhetik alkalmazottaik jövedelmének igazolására.

Milyen esetekben kérnek jövedelemigazolást?

  • Banki ügyintézéshez: a hiteligénylés NAV jövedelemigazolással történik.
  • Pályázatok, támogatások igényléséhez (CSOK, Babaváró, otthonfelújítási támogatás stb.) is szükséges.
  • Vállalkozói hitelkérelmekhez is szükség lesz rá.
  • Egyéb hivatalos ügyekben, melyeknél igazolni kell a jövedelem forrását és összegét.

Hogyan igényelhető?

  • Online az ÁNYK program használatával, az IGAZOL nevű nyomtatvány kitöltésével, elektronikusan beküldve.
  • A NAV Ügyfélportálon keresztül elérhető a keresetkimutatás lekérdezése, amely nem klasszikus jövedelemigazolás, de a legtöbb bank elfogadja hitelkérelemnél.
  • Az ÁNYK-n keresztül kinyomtatott IGAZOL nyomtatvány postán is beküldhető valamelyik NAV igazgatóság címére.
  • Telefonon a NAV Infóvonalon (1819) keresztül, de az egyedi ügyintézéshez ügyfél-azonosító számra van szükség
  • Személyesen a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán.

Az igazolás kiadása ingyenes, legfeljebb 6 naptári napon belül megtörténik, de személyesen történő jövedelemigazolás ügyintézés esetén általában azonnal, helyben elkészítik.

Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek (cégek, egyéni vállalkozók) kizárólag elektronikusan vagy telefonon igényelhetik.

A kérelemben meg kell adni, hogy mi az igazolás felhasználásának célja, és milyen szervezet számára készül.

Az online NAV jövedelemigazolás igénylés kétféle módon is történhet. Az egyik az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) alkalmazásával az IGAZOL dokumentum kitöltése és elektronikus beküldés segítségével, a másik pedig az úgynevezett “keresetkimutatás lekérdezése”, mely a NAV ügyfélportálon (korábban az eBEV-en) keresztül érhető el hiteligénylés céljából.

Ügyfélkapus jövedelemigazolás: keresetkimutatás lekérdezése a NAV Ügyfélportálon

Ennek a megoldásnak az előnye, hogy nem kell hozzá külön programot használni, hanem online, webes felületen keresztül elérhető. Az így generált dokumentum nem jövedelemigazolás, hanem keresetkimutatás, amely azonban felhasználható hiteligényléshez. Lépései:

  1. Ügyfélkapus (KAÜ) bejelentkezést követően a NAV Ügyfélportál kezdőoldalán a “További ügyintézési lehetőségek” között elérhető a “Keresetkimutatás lekérdezése” menüpont.
  2. A megjelenő oldalon egy új lekérdezést kell indítanod, miután kiválasztottad, hogy kérsz-e az eredményről e-mail értesítést vagy tárhelyre küldést.
  3. A NAV összesíti a munkáltatók/kifizetők havi jelentései alapján a lekérdezést megelőző második hónap utolsó napjáig terjedő 12 hónap adatait.
  4. Ha elkészült a tervezet, megjelenik egy PDF-letöltési lehetőség, valamint az "Elfogadás és továbbküldés", illetve az “Elutasítás” opció.
  5. Ha kipipálod az elfogadás checkboxot, utána válaszd ki a hitelt nyújtó bankot a megjelenő listából, majd kattints a továbbküldésre.
  6. A NAV a központi hitelinformációs rendszert kezelő pénzügyi vállalkozáson keresztül elektronikusan továbbítja a dokumentumot a kiválasztott banknak.

Fontos: csak az kérheti a keresetkimutatást, akinek a munkáltatója/kifizetője a NAV felé rendszeresen beküldi az adatokat.

Ne a letöltött, kinyomtatott keresetkimutatást vidd el a banknak, mert ez csak elektronikusan érvényes!

Jövedelemigazolás kérése ÁNYK-n keresztül

A másik megoldás, mellyel jövedelemigazoláshoz juthatsz elektronikusan:

  1. Ha még nem történt meg korábban, töltsd le a NAV Általános Nyomtatványkitöltő programját, valamint az IGAZOL dokumentumot.
  2. A keretprogramban az új nyomtatványok között nyisd meg az IGAZOL-t.
  3. A kérelemben jelöld, hogy jövedelemigazolásról van szó (J), új kérelemről (U), és hogy elektronikusan nyújtod be (E).
  4. Add meg az adataidat, majd jelöld, hogy elektronikus úton kéred az igazolást.
  5. A J lapon határozd meg az igényelt évet, a célt, a példányszámot és a bankot, ha hitelről van szó.
  6. Ezután ügyfélkapus azonosítással küldd be, a többi ÁNYK-s dokumentumhoz hasonlóan.

A NAV legfeljebb 6 napon belül kiállítja az igazolást, mely az ügyfélkapus tárhelyre érkezik.

A személyes ügyintézés NAV ügyfélszolgálatokon történik, ahol a NAV az igazolást általában azonnal kiállítja. Ugyanakkor az elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek (cégek, egyéni vállalkozók) kizárólag elektronikusan vagy telefonon kérelmezhetik a jövedelemigazolást.

Személyes ügyintézés lépései:

  • Keresd meg a legközelebbi NAV ügyfélszolgálatot.
  • Ezeket a dokumentumokat vidd magaddal: személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvány (személyi igazolvány, jogosítvány vagy útlevél), lakcímkártya, adókártya.
  • Ha előre kitöltötted az IGAZOL nyomtatványt az ÁNYK segítségével, akkor add át az ügyintézőnek!
  • Ha még nem töltötted ki, akkor kitöltheted a helyszínen a kérelmet, ahol segítséget is kaphatsz hozzá.
  • Ezt követően általában még a helyszínen megkapod a jövedelemigazolást.

A NAV jövedelemigazolás igénylése és kiállítása személyes ügyintézés esetén is ingyenes.

Mire figyelj az igazolás igénylésekor?

A jövedelemigazolás kapcsán akad néhány fontos részlet, melyekkel nem árt még tisztában lenni:

  • A jövedelemigazolás érvényességét nem a NAV határozza meg, hanem a befogadó intézmények: bankok esetében ez jellemzően 30 nap.
  • Jelezned kell, hogy milyen célból kéred az igazolást: például hitel, támogatás, pályázat.
  • Szintén jelezned kell, hogy mely szervezet részére kérelmezed (hitelnél azt, hogy melyik bank).
  • Ha nem nyújtottál be szja-bevallást az adott évre, akkor nem fogsz jövedelemigazolást kapni a NAV-tól.
  • KATA esetében a bevétel 60 százalékát veszik figyelembe jövedelemként.
  • A jövedelmek között nem szerepelnek az adómentes juttatások (családi pótlék, GYED, GYES, ápolási díj) vagy a nem adóköteles nyugdíj.
  • Ha az adatok hiányosak vagy eltérnek, a NAV hiánypótlást kérhet, ami meghosszabbíthatja a legfeljebb 6 napos ügyintézési időt.

Mennyibe kerül a NAV jövedelemigazolás?

A NAV jövedelemigazolás kiállítása minden esetben ingyenes, függetlenül attól, hogy magánszemély, egyéni vállalkozó vagy cég igényli, akár elektronikus, akár személyes ügyintézésről legyen szó.

Maradtak kérdéseid?

  • Mennyi idő alatt készül el a NAV jövedelemigazolás?

    Személyes ügyintézés esetén a NAV ügyfélszolgálaton általában azonnal elkészítik, elektronikus ügyintézés esetén legfeljebb 6 naptári nap alatt.

  • Lehet-e meghatalmazott útján igényelni?

    Igen, eseti vagy állandó meghatalmazott is kérheti írásos vagy elektronikus meghatalmazás birtokában.

  • Mi történik, ha nincs adózott jövedelmem?

    Ha valakinek egy adott adóévben nem volt jövedelme, akkor erről fog az adóhatóság jövedelemigazolást kiállítani. Ha viszont valaki nem nyújtott be szja-bevallást egy adott évről, pedig kellett volna, akkor a NAV nem fogja a jövedelemigazolást kiadni.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink mindennapi pénzügyek témában