Téves utalás: mi a teendő, ha hibásan utaltál vagy kaptál pénzt?
Egy hosszú bankszámlaszámot könnyű elírni, de mi a teendő, ha megtörténik rá az utalás? Hogyan zajlik a tévesen utalt pénz visszaszerzése? És vajon lesz következménye annak, ha megtartod a tévedésből kapott pénzt, miután hozzád érkezik ismeretlen forrásból?
Mi számít téves utalásnak?
Téves utalásról a gyakorlatban akkor beszélünk, ha egy pénzösszeg banki átutalás során más számlatulajdonos számláján vagy más összegben kerül jóváírásra, mint ahogy tervezted. Utalási hiba elsősorban elírt számlaszám miatt fordul elő, tehát ha rossz számlaszámra utalod a pénzt, akár egy egyszerű elírás miatt, de lehetséges, hogy összekeversz számlaszámokat.
Ha a számlaszám hibás, vagy a hibás számlaszámhoz nem tartozik élő számla, akkor a bankok visszautasítják a tranzakciót. Ha létező számláról van szó, akkor a hibás átutalás megtörténik, de ilyenkor az átutalt összeg visszakérhető vagy -követelhető.
Ugyanez a helyzet akkor is, ha tévedésből nagyobb összeg kerül átutalásra a címzettnek. Például azért, mert egy nullával többet írsz az összeg rovatba. A különbözetet ilyenkor is köteles visszafizetni a kedvezményezett. Ha nem teszi, akkor fizetési meghagyással vagy perrel érvényesíthető a követelés.
A címzett nevének elírása vagy a közlemény rovat hibás kitöltése nem számít téves utalásnak, hiszen az összeg ilyenkor a megfelelő címzetthez kerül. A nevet, illetve annak egyezését a számlaszámmal ugyanis a bankok nem ellenőrzik, míg a hibás közlemény esetében legfeljebb elszámolási, adminisztrációs problémák merülhetnek fel a kedvezményezettnél.
Téves utalás: mit tegyek?
Amint észleled, hogy rossz számlaszámra utaltál, ezeket a lépéseket tedd meg:
- Vedd fel a kapcsolatot a számlavezető bankoddal és kérd a téves utalás banki visszahívását!
- Ehhez töltsd ki a bankod űrlapját – ami akár online is elérhető, mint például itt az OTP Bank esetében –, majd juttasd el hozzájuk!
- Ha az utalás már teljesült, akkor a bank nem vonhatja vissza azt, de felveszi a kapcsolatot az utalást fogadó számlatulajdonossal, ha bankon belül történt az utalás, illetve a számlatulajdonos bankjával, ha bankon kívüli volt az utalás.
- A címzett köteles visszautalni az összeget, mert az a Polgári Törvénykönyv szerint jogalap nélkül gazdagodásnak számít, de a visszautaláshoz szükség van a beleegyezésére.
- Ezt követően a bank visszautalja a pénzt a számládra.
- Ha a címzett nem egyezik bele vagy nem reagál a bank megkeresésére, akkor polgári jogi úton követelhető vissza a pénz, miután a bank kiadta az adatait.
Milyen adatokat érdemes megőrizni téves utalás esetén?
Téves utalásnál minden olyan adatot érdemes megőrizni, ami a konkrét tranzakció azonosítását és a későbbi bizonyítást segíti, mivel ezek egy később jogi eljárás esetén szükségesek lesznek. Ide tartozik:
- A banki tranzakció azonosító száma.
- Tévesen megadott bankszámlaszám.
- Saját számlaszám, ahonnan indult az utalás.
- Az utalt összeg és az utalás pénzneme.
- Az utalás pontos időpontja.
- A közlemény szövege.
Mivel az adatok nagy részét a megbízási visszaigazolás tartalmazza, érdemes PDF‑ként lementeni a mobil- vagy netbankból.
Emellett a bankkal folytatott kommunikáció igazolását is meg kell tartani:
- A banki bejelentés visszaigazolását, azonosítóját, időpontját.
- A banki visszaigazolást a bejelentésről.
- A bank által visszaküldött tájékoztatást az általa megtett lépésekről.
Végül pedig, ha nem kapod vissza a pénzt, akkor a téves címzett pontos nevére és lakcímére, cég esetén székhelyének címére lesz szükséged a jogi eljárás elindításához.
Mi történik, ha olyan számlaszámra utaltam, ami nem létezik?
Ha nem létező számlaszámra történik az utalás, akkor azt a banki rendszerek visszautasítják. Lehet a hibás számlaszám már formai szempontból is hibás, így a bankod kiszűri, vagy pedig nincs mögötte élő számla, így a fogadó bank utasítja el a tranzakciót.
Mit tehetsz, ha a címzett nem adja vissza a téves utalást?
Ha a téves utalásban részesülő bankszámlatulajdonos nem reagál vagy nem egyezik bele az összeg visszautalásába, akkor az a Polgári Törvénykönyv szerint jogalap nélküli gazdagodásnak minősül, és jogi eljárással visszakövetelhető tőle.
- Ha bejelentetted a banknak a téves utalást, de nem kapod vissza a pénzed, akkor a bank kiadja a jogosulatlanul pénzt megszerző ügyfél adatait: nevét, lakcímét. Cégek esetében az adatok nyilvánosan elérhetők.
- Közjegyző által elindítható a fizetési meghagyás. Amennyiben a címzett nem mond ellent, akkor a fizetési meghagyás jogerőre emelkedik és végrehajthatóvá válik.
- Ha a címzett ellentmond a fizetési meghagyásnak, akkor polgári peres eljárás következik. Ha a bíróság jogerős ítéletet hoz, akkor nemfizetés esetén végrehajtási eljárás indítható.
Hogyan kerülhető el a téves utalás?
A legjobb megoldás a hibás utalásokkal szemben természetesen a számlaszám többszöri ellenőrzése. Emellett azonban van még néhány dolog, amit megtehetsz a tévedések minimalizálása érdekében:
- Ne kézzel írd be a számlaszámot, hanem másold át egy digitális felületről!
- Ha rendszeresen utalsz valakinek, akkor mentsd el a netbankba vagy mobilbankba a nevét és a számlaszámát!
- Nagy összeg utalása előtt akár tesztutalást is végezhetsz, majd kérj visszaigazolást a címzettől!
- Használj másodlagos azonosító alapú (telefonszám/e-mail) utalást, ha elérhető.
- Ha van, akkor használd a fizetési QR kódot, mert abban minden adat már meg van adva helyesen!
- Kérd meg a címzettet, hogy küldjön fizetési kérelmet, amit neked csak jóvá kell hagynod. Ezzel az utalás díját is megspórolod.
Mit tegyek, ha én kaptam tévedésből pénzt?
Ha tévedésből érkezik pénz váratlanul, ismeretlen forrásból a számládra, akkor a legfontosabb, hogy ne költsd el. A további lépések:
- Ellenőrizd, hogy nem kaphattál-e valamilyen visszatérítést, jóváírást stb.
- Mivel a feladót nem tudod értesíteni, hiszen nem kapod meg az utalással az elérhetőségét, ezért a bankodnak tudod jelezni, hogy ismeretlen helyről érkezett pénz a számládra.
- Ne utald vissza az összeget az ismeretlen számlaszámra!
- Várd meg, hogy a hivatalos banki visszahívási folyamat során a bankod kérje a hozzájárulásodat a tévesen érkezett összeg visszautalására!
- Add meg a hozzájárulást a visszautaláshoz!
- Ezután automatikusan lekerül a számládról a tévesen beérkezett összeg.
Mennyi időn belül lehet visszaszerezni a tévesen utalt pénzt?
A tévesen átutalt pénz visszaszerzésének idejét elsősorban az befolyásolja, hogy miként reagál, vagy épp nem reagál a másik fél. Alapesetben, ha megtörténik a banki megkeresés, és egyből jóváhagyást ad a másik fél, akkor néhány nap, vagy legfeljebb néhány hét alatt lezajlik a folyamat.
Ha fizetési felszólításra vagy fizetési meghagyásra kerül sor, akkor először megvárod, hogy megkapd az adatokat a banktól. Fizetési meghagyásnál a közjegyzőnél adsz be kérelmet, aki kibocsátja a fizetési meghagyást. Itt 15 napos határidő van az átvétel utáni ellentmondásra, ha ez nem történik meg, akkor jogerőre emelkedik a fizetési meghagyás, ami végrehajthatóvá válik. Ebben az esetben hónapokban mérhető a pénz visszaszerzésének időtartama.
Ha ellentmond a másik fél, akkor polgári peres eljárásra kerül sor, amikor a bíróságnak kell döntenie az ügyben. Ebben az esetben akár évek is eltelhetnek, mire eredménye lesz a folyamatnak (elsőfok, másodfok fellebbezésnél, jogerős ítélet, majd végrehajtás).
Egyéb banki csalások
Bankszámlaszámokkal, utalásokkal, bankkártya adatok megadásával kapcsolatban sokféle banki csalás létezik. Mire érdemes figyelni?
- Hamis számlaszámmal érkezik számla vagy fizetési értesítő egy partner nevében, amelynél a számlaszám a csalóké.
- Megtévesztő értesítést kapsz egy megbízhatónak tűnő szervezettől visszautalásra, túlfizetés rendezésére, díjkorrekcióra, plusz szállítási díjra stb. vonatkozóan egy csaló számlaszámot megadva.
- Telefonos hívás magát banki alkalmazottnak kiadó személytől, aki valamilyen számlát fenyegető veszélyre hivatkozva azonnali utalást kér a bank nevében egy megadott számlaszámra.
- Egy jó befektetés ígérete, melyért cserébe a befektetni kívánt vagy egy kisebb összeg utalását kéri a “befektető”.
- Online piacteres vevő szállítási díj fizetését kéri, amihez akár egy csaló oldalra vezető linket is mellékel.
Maradtak kérdéseid?
-
Téves utalásnál automatikusan visszajár a pénz?
Nem, a bank csak akkor tudja visszautalni, ha a pénzt fogadó bankszámlatulajdonos hozzájárul a visszautaláshoz.
-
Akkor is teljesül az utalás, ha a bankszámlaszám és a címzett nem egyezik?
Igen, mert a bankok nem ellenőrzik a címzett nevét vagy egyezését a bankszámlaszámmal.
-
A bank felelőssége, ha rossz számlára ment a pénz?
Nem, ha a megadott számlaszám formailag helyes, áll mögötte bankszámla és téves az utalás, akkor a küldő felelőssége a tévedés.
-
Bűncselekmény, ha valaki megtartja a pénzt?
A tévesen átutalt pénz megtartása jogalap nélküli gazdagodás, melynél bűncselekmény gyanúja akkor merülhet fel, ha az érintett tisztában van azzal, hogy a pénz nem őt illeti, és azt ennek tudatában tartja meg, illetve költi el az összeget. Ilyenkor jogtalan elsajátítás vétsége, illetve sikkasztás bűncselekménye miatt indulhat eljárás. -
Mi történik, ha nincs olyan bankszámlaszám, ahová utaltam?
Ha nem létező számlaszámra történik az utalás, akkor azt a banki rendszerek visszautasítják. Lehet a hibás számlaszám már formai szempontból is hibás, így a bankod kiszűri, vagy pedig nincs mögötte élő számla, így a fogadó bank utasítja el a tranzakciót.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.


