Cikkek  

Számos csalásforma terjed, amellyel telefonon kívánják megszerezni az érzékeny banki adatokat a csalók. Az OTP Bank elsőként lépett azzal kapcsolatban, hogy ellenőrizhesd, valóban a bank hív-e?

Új biztonsági funkciót vezetett be az OTP Bank a telefonos csalások megelőzése érdekében. A hitelintézet ügyfelei az OTP MobilBankban, vagyis a bank mobilapplikációjában ellenőrizhetik, hogy valóban a bank ügyintézőjével beszélnek-e telefonon. Az applikáció frissítése után a legközelebbi híváskor láthatóvá válik a hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfél ügyfélszolgálati azonosítója.

Csalásra utaló jelek

A telefonos csalók egyre változatosabb eszközökkel igyekeznek a jóhiszemű banki ügyfeleket megtéveszteni. Az elkövetők egy bank vagy szervezet dolgozójának adják ki magukat, és egy hamis történetet kitalálva (például azt, hogy gyanús tranzakciót észleltek az áldozat bankszámláján) próbálnak bankkártyaadatokat vagy internetbanki belépési adatokat kicsalni, esetleg távoli elérést lehetővé tevő alkalmazást letöltetni az ügyfél telefonjára (például Anydesk, Teamviewer) azzal az indokkal, hogy ez egy vírusirtó vagy egy biztonsági program.

Az OTP Bank új fejlesztésével ezeket a csalási kísérleteket az ügyfelek még könnyebben kiszűrhetik. Az OTP MobilBankba belépve, hívás közben a Profil menüpontra (a saját név melletti ikonra) kattintva megnézhetik, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélnek-e.

Az új funkcióval a banki hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfélszolgálati azonosító is ellenőrizhető.

Így ha az ügyfél rákérdez az ügyfélszolgálati azonosítóra, még egy lépés segíthet neki eldönteni, hogy csalóval áll-e szemben. Az applikáció a 2024. július 22. után indított hívásokat listázza, így a későbbiekben akár a nem fogadott hívások adatai is azonosíthatók.

A teljes ügyfélkár egyharmadát a bank nevében történő fiktív hívásokkal csalják ki a csalók, az OTP MobilBank új ellenőrzési funkciójával ez a szám csökkenhet a jövőben. Az ügyfeleknek fontos vigyázniuk az adataikra, mert ha azokat kiadják, a csalók bármilyen banki védelmi rendszert kijátszhatnak.

Homa Péter
Homa Péter bankszámlaszakértő
Linkedin
Homa Péter bankszámlaszakértő

Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben. 20 éves tapasztalatom van a bankszámla, banki betét, hitelkártya, állampapír és nyugdíjmegtakarítások területén. 2003-ban végeztem a Corvinus Egyetemen közgazdászként.

Kapcsolódó címkék

Legfrissebb útmutatóink bankszámla témában

  • Qvik fizetés mobillal

    Qvik fizetés

    A qvik egy olyan kifejezés, amellyel egyre többször fogsz találkozni a magyarországi fizetések során, a bankkártyás fizetés alternatívájaként.

    frissítve: 2024. szeptember 17.
  • Átvert banki ügyfél sikít

    Hiába fülelnek le mind több csalót, negyedével nőtt az ellopott pénz értéke

    Meghaladta az 50 ezer forintot az átlagos bankkártyás kár, a számlák elleni támadásban pedig 1-1 lakossági számláról 1,85 millió forint kerül a csalók kezébe. A visszaélésekben érintett összegek a bankkártyák esetében 50, a számlacsalásoknál 80 százaléka az ügyfelek kára lesz. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint némi örömre az ad okot, hogy gyors ütemben emelkedik a meghiúsított csalási kísérletek száma.

    frissítve: 2024. szeptember 17.
  • Áldozat akit átvertek netes csalással

    Így kerüld el a banki kibercsalásokat - segít az MNB

    Sorozatot indít a banki kibercsalások elleni védekezésről a Magyar Nemzeti Bank (MNB), ismerd meg ezeket a hasznos tanácsokat.

    frissítve: 2024. szeptember 16.