Szeptember 1-től minden banknál elindult a QR-kódos fizetés Magyarországon
A mobilodat használhatod a bankkártya helyett, a lakosság számára teljesen ingyenesek ezek a QR-kódos fizetések Magyarországon.
Fizetési újdonság: ingyen fizethetsz mobillal
A QR-kódos fizetés, melynek alternatívája a rendszeren belül az érintéses bankkártyás fizetéshez hasonlóan érintéses, NFC szabványú fizetés is, de bankkártya nélkül, sőt, deeplinkes, azaz pl. mobilalkalmazásba ágyazott fizetési link is, az EAM, azaz Egységes Fizetési Megoldás nevet kapta.
Ezek mind a már meglévő magyarországi azonnali fizetési rendszerre (AFR) épülnek és a lakosság számára teljesen ingyenesek, még a pénzügyi tranzakció illetéknek megfelelő banki díjat sem kell megfizetni.
Ingyenes fizetés a kereskedőknél
Ha a kereskedő, vagy szolgáltatói fél biztosítja a QR-kódos, NFC-s vagy deeplinkes fizetési lehetőséget, akkor fizethetsz vele anélkül, hogy a bankkártyád használnád.
Ezeket együttesen - a fizetési kérelemmel kiegészülve - qvik márkanévvel hívják Magyarországon.
Ilyenkor közvetlenül a bankszámládról, azonnali teljesítéssel megy át a pénz a kereskedő vagy a magánszemély belföldi számlájára. Ez két fontos előnyt is jelent számukra:
- A kereskedő számlájára a pénzed azonnal megérkezik - a bankkártyás fizetéssel ellentétben.
- Az utalás a kereskedő számára is ingyenes. A bankkártyás fizetésnél viszont a legtöbb esetben valamilyen díjat számolnak fel a szolgáltatók.
Hogy működik?
- A kereskedő a terminálján megjeleníti a QR-kódot.
- Ez a kódot a banki mobilalkalmazásodból indított kamerával le tudod leolvasni tévesztés nélkül.
- Ellenőrzés után átutalásként küldheted el a pénzt, amely 5 másodpercen belül megérkezik éjjel-nappal, még hétvégén is.
Ingyenes fizetés a magánszemélyeknek
Magánszemélynek úgy fizethetsz vele, hogy az, akinek fizetsz, a banki mobilalkalmazásával legenerálja a QR-kódot, amit te kamerával vagy - ha nincs jelen a fogadó fél - tallózással beolvasod. Küldeni minden banknál lehet pénzt QR-kódra, de nem mindegyik alkalmazás tud QR-kódot generálni, azaz fogadni pénzt ezzel a módszerrel.
EAM szolgáltatást használhatsz a kereskedők és a magánszemélyek közötti fizetéseken kívül közszolgáltatási vagy kereskedelmi számla kifizetésekor vagy önkiszolgáló automatánál is.
Visszajelzés a fizetésről
Az EAM használatával kezdeményezett átutalási megbízásokról mind a kedvezményezett, mind a fizető fél visszajelzést kap. A kedvezményezettnek az EAM-ot kibocsátó eszközre érkezik a visszajelzés, míg a fizető fél az azonnali átutalásokkal megegyezően kap értesítést a sikeres és sikertelen tranzakciókról (pl. push üzenetben).
Mi történik, ha reklamációd van?
A fizető fél a kifogáskezelésre vonatkozó igényét elsősorban az átutalás kedvezményezettje felé kell jelezned. Ha ez sikerrel jár, akkor visszautalás (refund) történik a kedvezményezett irányából.
Ha ez nem vezet eredményre, akkor a fizető fél, azaz te kifogáskezelési eljárást indíthatsz a pénzforgalmi szolgáltatójánál a tranzakció teljes, vagy részösszegének visszatérítésére vonatkozóan.
Lehetőség van arra is, hogy a kedvezményezett indítson kifogáskezelési eljárást, ebben az esetben a kedvezményezettnek saját pénzforgalmi szolgáltatója felé kell jeleznie a kifogáskezelési igényt.
Figyelj az alapértelmezett mobilalkalmazásra!
Android
Több elérhető banki mobilalkalmazás esetén androidos készüléken az alapértelmezettként beállított mobilalkalmazást ajánlja fel a telefon beolvasáskor. Ha ilyen nincs, úgy beolvasáskor kell kiválasztani a használni kívánt banki mobilapplikációt.
iOS
iOS-es készüléken a legutoljára frissített mobilapplikáció kerül felajánlásra beolvasáskor.
Ha nem a felajánlott mobilalkalmazással szeretnél fizetni, akkor lehetőség van a megfelelő mobilalkalmazásba belépve elindítani a QR-kód beolvasás funkciót (amennyiben az adott bank mobilalkalmazásában elérhető ilyen funkció).
A myRaiffeisen mobilapplikáció QR-kód beolvasás funkcióját egy kattintással elérheted a widget-ek között vagy az applikáció ikonját hosszan lenyomva tartva megjelenő menüből.
A Magyar Nemzeti Bank információi a qvikről
A qvik szolgáltatás bevezetésében központi szerepet ellátó jegybank is adott ki tájékoztatót az új szolgáltatásról. A qvik fizetési megoldásokat a Magyar Nemzeti Bank, a Nemzetgazdasági Minisztérium, valamint a qvik elfogadói szolgáltatásokat elsőként bevezető OTP Bank és Raiffeisen Bank egy közös eseményen mutatta be a nyilvánosságnak.
A qvik-et mostantól fokozatosan elérhetővé teszi az OTP Csoport a SimplePay fizetési megoldáson keresztül. A fizikai, tehát a boltban történő fizetések esetén a Telefonos POS alkalmazásukkal már szintén elérhető az új szolgáltatás. A hagyományos POS-terminálokon pedig az azt igénylő kereskedők számára várhatóan jövő év elejétől tudják biztosítani.
A Raiffeisen Bank is kártyaelfogadó lett
A Raiffeisen Bank egyúttal belépett a kártyaelfogadói piacra is, és elindította a Kereskedői fizetési megoldások üzletágát. Az értékajánlat egy olyan integrált, multiplatformos szolgáltatás, amelynek köszönhetően a kereskedők egyetlen eszköz segítségével bármilyen elektronikus fizetési módot el tudnak fogadni, legyen az akár bankkártya, akár AFR 2.0, azaz qvik alapú fizetési tranzakció. A szolgáltatás elérhető lesz mind a klasszikus POS terminálokon, mind az online fizetési felületeken, és a kereskedői kasszarendszerekbe integrálva is.
Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben. 20 éves tapasztalatom van a bankszámla, banki betét, hitelkártya, állampapír és nyugdíjmegtakarítások területén. 2003-ban végeztem a Corvinus Egyetemen közgazdászként.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.