Ennyibe kerülnek a káros szokásaid

PROMÓCIÓ
CIB Előrelépő személyi kölcsön – Aktiv250
  • 3 millió Ft 5 évre 70 726 Ft törlesztővel, THM: 15,61%
  • Induló költségek nélkül
  • Fix kamatozás a futamidő végéig
  • 50 000 Ft energiahatékonysági bónusz
Részletek

A káros szokások nemcsak az egészséged szempontjából rombolóak, de a pénzügyi stabilitásodra sincsenek pozitív hatással. Érdemes kiszámolnod, hogy mégis mennyibe kerül egy-egy rossz berögződés. Útmutatónkból megtudhatod, hogy melyek a legdrágább romboló szenvedélyek, ráadásul arról is tájékozódhatsz, hogy milyen előnyei lehetnek a pozitív pénzügyi szokásoknak.

A Duke Egyetemen 2006-ban készült egy kutatás a szokások hatásáról. A vizsgálat eredményei szerint a mindennapi döntések körülbelül 40 százaléka nem tudatos választásokon, hanem szokásokon alapul. Ez azt jelenti, hogy a berögződéseknek hatalmas ereje van. Az elsőre jelentéktelennek tűnő, automatikus cselekvéseid nagy befolyással vannak például az egészségedre, a párkapcsolatodra vagy éppen a pénzügyi biztonságodra.

Az automatizmusok kialakulásának evolúciós haszna van, hiszen így kevesebb döntéshozással találkozol a mindennapok során. 1990-ben, egy patkányokkal végzett kutatás jól szemlélteti a szokások kialakulásának folyamatát.

A kísérlet során patkányoknak egy labirintusban elrejtett jutalmat kellett megtalálniuk. A keresésért járó finomságot mindig ugyanarra a helyre tették, ezért az állatok fokozatosan megtanulták az elhelyezkedését. A tanulási folyamat során a keresési idő lerövidült, a patkányok egyre kevesebb időt töltöttek a labirintus felfedezésével, és miután megtalálták a jutalomhoz vezető leggyorsabb utat, mindig ezt használták.

Bolti bevásárlás kocsival a szokásos útvonalon

Ezt te is megtapasztalhatod a mindennapokban. Például gondolj vissza arra az időszakra, amikor vezetni tanultál. Valószínűleg sokkal hosszabb idő, gyakorlás és fokozott koncentráció jellemezte akkoriban a viselkedésedet. Ha már több vezetéssel töltött év áll mögötted a jogosítványod megszerzése óta, akkor valószínűleg már nem kell elgondolkodnod a váltás módján.

A kísérlet során a patkányok agytevékenységét is mérték, amely a tanulási folyamat során egyre csökkenő aktivitást mutatott. Ez az emberi szokásoknál is hasonlóan működik.

Minél több automatizmus alakul ki az életedben, annál kevesebbet gondolkodsz a cselekvéseid során.

Ennek sajnos negatív következményei is lehetnek, hiszen a rossz szokásokat nem könnyű felülírni.

De vajon mik lehetnek ezek a káros szokások és mit jelentenek a pénztárcád szempontjából? Nézzünk meg néhány példát!

Ezek a káros szokások negatívan hatnak a pénzügyeire

Dohányzás

A dohányzás körülbelül 1 milliárd embert érint a Földön, így egy nagyon jelentős hatásról beszélhetünk. A cigaretta sokszor az egészségügyi következményei miatt kerül a reflektorfénybe, de az anyagi vonzatok sem elhanyagolhatóak. Az áremelkedés a dohánytermékeket sem kíméli, ezért a pénztárcádra mért hatást különösen erősen érezheted.

Jelenleg átlagosan 2 000 forintos dobozárral számolhatunk. Ha valaki napi egy doboz cigarettát szív el, akkor 730 000 forintos költségről beszélhetünk évente. Ez 20 év dohányzás alatt 14 600 000 forintos összeget jelent.

Túlzott alkoholfogyasztás

A túlzott alkoholfogyasztás a dohányzáshoz hasonlóan olyan egészségügyi következményeket von maga után, amelyek már önmagukban is elrettentőek lehetnek. Érintett lehet a máj, de kialakulhat magas vérnyomás, diabétesz vagy demencia is a túlságosan gyakori vagy nagy mennyiségű italfogyasztás következtében.

Ne felejtkezz el a mentális egészségre mért hatásokról sem, hiszen a túlzott alkoholfogyasztás szoros összefüggést mutat a depresszió, illetve a szorongás kialakulásával.

A gyakori italozás a pénztárcád szempontjából is megterhelő lehet. Napi két doboz sörrel számolva, amely átlagosan 600 forintba kerül, évi 219 000 forintot fizetsz ki alkoholra.

Kávézás

A kávézás pénzügyi vonatkozásai főként akkor kerülnek képbe, ha gyakran vásárolsz elviteles kávét. Ebben az esetben még a mérsékelt fogyasztás is nagyobb kiadást jelenthet, hiszen átlagosan 600 forintos kávéárral kell számolnod. Ha heti hétszer megveszed a kedvenc tejeskávédat, akkor a nagyjából 200 000 forintot költesz évente a napi koffeinadagodra.

Impulzív vásárlás

A költséges és káros szokások listájáról nem hiányozhat a felesleges vásárolgatás. Sok embernek jelent kikapcsolódást a boltokban való nézelődés, amely a legtöbb esetben pénzköltéssel végződik. Sokszor hiába határozod el, hogy csak körbenézel, hiszen a boltok mindent megtesznek annak érdekében, hogy vásárlásra csábítsanak.

Nehéz ellenállni az ízlésesen elrendezett tárgyaknak, amelyekről könnyű elképzelni, hogy milyen jól mutatnának az otthonodban.

Természetesen az így elköltött pénz mértékét nehéz megbecsülni. Nem mindegy, hogy milyen gyakran kötsz ki a pláza boltjaiban bóklászva, és az is számít, hogy ilyenkor mennyire tudsz ellenállni a kísértésnek. Ha kíváncsi vagy a rád jellemző összegre, akkor érdemes végignézned az utóbbi néhány hónap bankszámlakivonatát.

Sok ember feleslegesen vásárol karcsonykor

Halogatás

A halogatás egy olyan viselkedés, ami időről időre mindenkire jellemző. A probléma akkor kezdődik, ha a feladatok tologatása már változatos tevékenységek esetében is jellemző és inkább szokásként jelenik meg, nem egyszeri esetként.

A halogatás hátterében sokszor a feladat átláthatatlansága áll. Az is előfordulhat, hogy nem érzed elég fontosnak a teendőt, ezért nem szívesen töltesz időt az elvégésével. Máskor a kötelesség okozta fájdalom elől menekülsz a halogatás ördögi körébe.

De vajon mi köze van ennek a pénzügyekhez?

A halogatás sokszor késedelmi kamatok tömkelegéhez, le nem mondott, felesleges előfizetésekhez vezet. Ezek összeadódva nagy kiadást jelenthetnek, így időről időre érdemes felülvizsgálnod, hogy mire költesz rendszeresen.

Hogyan alakulnak ki a káros szokások?

A fentiek megmutatják, hogy a szokások milyen automatikus működésen alapulnak. Ez a tudattalan jelleg a szokások kialakulására is sokszor jellemző.

Senki nem direkt alakítja ki a rossz szokásait, inkább az egyszeri alkalmak válnak egyre gyakoribbá, majd rendszeressé.

Képzeld el a következő szituációt: a családoddal fáradtan autóztok haza és arra gondolsz, hogy nincs kedved a vacsorával foglalkozni és otthon inkább pihenni szeretnél. Az ablakon kinézve megpillantod az útba eső gyorsétterem hívogató reklámját és úgy döntesz, hogy egyszer nem fog ártani a hamburger és az édes kóla.

Azonban a havi egy alkalom gyorsan heti egy látogatássá, majd rendszeres szokássá válik. A gyorséttermek finom és szénhidrátdús ételekkel kecsegtetnek, emiatt minden látogatás nagyon pozitív élmény és egyre gyakrabban szeretnéd megismételni.

Azt se felejtsd el, hogy a rossz szokások természetével általában az automatizmust kialakító cég is tisztában van, legyen szó egy dohánytermékeket gyártó vállalatról, egy gyorsétteremről vagy egy közösségi média platformról. A cégek felhasználják a szokások kialakításáról szóló tudásunkat és olyan felületeket, helyeket és rendszereket hoznak létre, amelyek fokozzák az automatizmusok létrejöttének esélyét és azt, hogy még többet költs náluk.

Hogyan változtathatók meg a káros szokások?

A káros szokások nem hagyhatók el egyik napról a másikra, és általában hetek vagy hónapok munkája áll előtted, ha rászánod magad az átalakulásra. Fontos, hogy felkészülj a nehézségekre és gondolj ki egy tervet ezeknek a leküzdéséhez.

Vannak olyan szokások is, amelyeket különösen nehéz elhagyni, ilyen például a dohányzás vagy a túlzott alkoholfogyasztás . Ha ezek a problémák érintenek téged, akkor a sikeres leszokás érdekében fontos alaposan tájékozódnod a problémáról és a legmodernebb eszközöket, illetve technikákat választanod.

A rossz szokások megváltoztatása sokszor egy új, jó szokás kialakításával történik. A változtatáshoz mindenképpen szükséged lesz:

  • kellő motivációra
  • pozitivitásra
  • egy jó tervre
  • a saját hibáid elfogadására és az újrakezdésre.

Fogalmazd meg magadnak, hogy miért szeretnél változtatni, és képzeld el a változás utáni állapotot. Gondolj bele például, hogy mire fordítanád a káros szokásod elhagyásával spórolt pénzt.

A terved kialakítása során gondold végig, hogy milyen buktatói vannak az elképzelésednek. Hajlamos vagy a felesleges vásárolgatásra? Hazafelé menet útba esik a pláza?

Ha a szokásos útvonaladon haladsz, akkor sokkal könnyebb lesz elcsábulni, ezért érdemes inkább egy alternatív irányt választani. Azt se felejtsd el, hogy valószínűleg nem lesz olyan egyszerű a változtatás és természetes, hogy egyszer-egyszer újra a régi szokásod csapdájában kötsz ki. Ilyenkor légy megértő magaddal és folytasd a próbálkozást.

Lány aki mutatja az utat a jó pénzügyi szokásokhoz malacpersellyel a kezében

A pénzügyi szokások az előnyödet is szolgálhatják

A szokások hatalmára a kamatos kamat hatás kifejezéssel is utalhatunk. Ezalatt azt értjük, hogy az egyszeri cselekvéseknek nincs látható eredménye, de összeadódva már számítanak az apró automatizmusok. Pont, mint a kamatos kamat. A 3-4 százalék nyereség nem tűnik nagy dolognak, de az évek alatt és halmozódva már jelentősen megnövelheti a megtakarításod összegét.

Emiatt a szokások kétélű fegyverek. A rossz automatizmusok rengeteg problémát okozhatnak, ha hosszú távon veled maradnak.

Azonban a jó szokások ugyanilyen könnyen hoznak hatalmas eredményeket. Sokkal könnyebbé teszik a fejlődést, hiszen nem kell minden alkalommal fájdalmas döntéseket hoznod, amikor a célod felé haladsz. Ha például rászoktatod magad a délutáni kocogásra, akkor egy idő után sokkal könnyebb lesz rávenned magad a testmozgásra, hiszen szinte automatikusan veszed majd fel a futócipődet.

Így van ez a pénzügyi szokások esetében is. Ha kialakítod a rendszeres megtakarítás, a bevásárlólista-használat vagy az otthoni ételkészítés szokását, akkor sokkal könnyebb lesz a spórolás. A tudatossághoz az is hozzátartozik, hogy odafigyelsz a jó pénzügyi szokások kialakítására és tisztában vagy azzal, hogy az akaraterő nem mindig elég.

Összefoglalva

A káros szenvedélyek amellett, hogy egészségtelenek, rendkívül költségesek is. Sajnos a rossz szokásokat könnyű kialakítani, a változtatás rögös útján pedig sok a nehezítő tényező.

Ha szeretnéd, hogy több pénz maradjon a pénztárcádban és vágysz az egészségesebb életre, akkor érdemes tudatosan és fokozatosan megszűntetned a problémát.

Nemcsak a rossz szokások elhagyása, hanem a jó szokások kialakítása is fontos, hiszen ezek segítségével sokkal könnyebb lesz elérni a céljaidat.

Maradtak kérdéseid?

  • A gyermekeimnek hogyan taníthatok jó pénzügyi szokásokat?

    A rossz pénzügyi szokások egy része azért alakul ki, mert a gyerekek káros mintát látnak a családi pénzügyek terén. A legfontosabb a példamutatás. Ha te jól tájékozott vagy a pénzügyekben és tudatosan kezeled az anyagiakat, akkor jó mintát adsz át a gyermekeidnek. Ha szeretnél biztosra menni, akkor fejlesztheted is a kicsik pénzügyi tudását, például rendszeres zsebpénzzel vagy különböző applikációkkal.

  • A túlzott takarékosság is egy rossz pénzügyi szokás?

    Igen. Nemcsak a pénzköltés tekintetében lehet túlzásba esni, a drasztikus spórolás sem vezet jó eredményhez. A mentális egészséged látja kárát, ha minden kiadott forint miatt lelkiismeretfurdalást érzel, esetleg alapvető dolgokon spórolsz. Fontos tartani az arany középutat a pénzügyek terén is.

  • A hitelkártya-használat is lehet rossz pénzügyi szokás?

    Persze! Rossz pénzügyi szokásnak számít minden, ami felesleges költséget jelent. A rendszeres hitelkártya-használat tipikusan ilyen. Egyrészt a hitelkártya segítségével szükségtelen dolgokat vásárolhatsz, másrészt számolnod kell a magas kamatokkal is, amelyek még drágábbá teszik a hitelkártyával megvásárolt, nélkülözhető termékeket.

    Ne felejtsd el, hogy a hitelkártya az egyik legdrágább hiteltípus, ha nem fizeted vissza időben, és ha nem vagy fegyelmezett, akkor érdemes tőle minél gyorsabban megszabadulnod.

Bodor Anna
Bodor Anna

Egyetemi hallgató vagyok, aki ha nem ír, akkor olvas. Cikkeket, novellákat, verseket. Fontosnak tartom a pénzügyi tudatosságot és úgy gondolom, hogy a gazdasági kérdések nem is olyan ijesztőek, ha hétköznapi nyelven, akár egy kis humorral fűszerezve beszélünk róluk. Szeretem az őszt, a forró tejeskávét és a hosszú sétákat.