Így működik a kétfaktoros hitelesítés a bankolásban
Az erős ügyfél-hitelesítés annyit jelent, hogy a korábbi adatok mellett még egy adatot meg kell adnod biztonságból az internetes vásárlások során vagy a netbankodba történő belépéskor. Ez a plusz adat nem szerepelhet a bankkártyán, vagy az internetbanknál egy plusz adatot jelent a belépési jelszavadon túl.
- Mi az erős-ügyfélhitelesítés a bankolásban?
- Hogyan működik az erős ügyfél-hitelesítés?
- Mikor kötelező az erős ügyfél-hitelesítés a bankolásban?
- Mi történik, ha nem sikerül az erős ügyfél-hitelesítés?
- Mit tehetsz, ha nem férsz hozzá ahhoz az eszközödhöz, mely a kódot biztosítja?
- Mi a kétfaktoros hitelesítés?
- Mi a különbség a többfaktoros és a többlépcsős azonosítás között?
- Maradtak kérdéseid?
Mi az erős-ügyfélhitelesítés a bankolásban?
Az erős ügyfél-hitelesítés (angolul 2FA, vagy Two Factor Authentication) magyarul más néven, leggyakrabban kétfaktoros azonosítás vagy kétfaktoros hitelesítés kifejezésként van jelen a szakirodalomban és a szakmai cikkekben.
De előfordul az is, hogy úgy hívják, hogy többfaktoros azonosítás, többfaktoros hitelesítés, többlépcsős azonosítás, vagy többlépcsős hitelesítés.
Ezek a kifejezések mind-mind ugyanazt jelentik, melyre ebben az útmutatóban erős ügyfél-hitelesítésként hivatkozunk, miután a Magyar Nemzeti Bank is így nevezi ezt az azonosítási módot a szakcikkében.
Korábban hitelesítést alkalmazták az internetes vásárlás során. Ennek hátránya az volt – amivel egyben meg is ágyazott a visszaéléseknek -, hogy minden adat rajta volt a bankkártyán egy sikeres internetes vásárláshoz.
Tehát ha elvesztetted a kártyád vagy lefényképezték, lekamerázták azt, akkor azzal tudtak vásárolni a kártyád terhére anélkül, hogy te ezt megakadályozhattad volna.
Az úgynevezett PSD2 európai uniós irányelv egy fontos változást hozott ebben 2021. január 1-től Magyarországon.
Az erős ügyfél-hitelesítést kötelező alkalmazniuk a magyarországi bankoknak az Európai Unió területén működő webshopok esetében. De Európán kívüli webshopok is alkalmazhatják ezt, csak számukra ez nem kötelező.
Az erős ügyfél-hitelesítés csak az internetes vásárlásokban jelentett változást, a bolti vásárlásokban nem.
Az erős ügyfél-hitelesítés abban változtatott a korábbi gyakorlaton, hogy kötelezővé tett egy újabb hitelesítést, amely nélkül nem mehet végbe sikeresen egy internetes vásárlás a magyar és európai webshopokban. Azaz már két biztonsági azonosítást is el kell végezni ahhoz, hogy fizetni lehessen a kártyáddal az interneten.
Ebből az egyik lépcső a régi megoldás, amely során a bankkártyán található CVC2 vagy (Visa kártyákon) CVV2 kódot kell megadni az erre szolgáló mezőben az internetes fizetéskor. A másik lépcső viszont egy olyan adat megadása, amely nem szerepel a bankkártyán.
Ez a másik adat érkezhet eszköz alapú azonosítással (például okostelefon, vagy egy kódot generáló ún. token segítségével), lehet tudás alapú azonosítás (ilyen például egy mPIN kód vagy egy SMS-ben kapott kód) vagy történhet biometrikus azonosítással (például egy banki mobilapplikációban beállított ujjlenyomat-leolvasással, vagy arcfelismeréssel).
A háromból azt az egyet kell használnod a második lépcsőben, amit a bankod kínálni tud a fenti háromféle lehetőségből, illetve amivel közülük te is rendelkezel. Hiába kínál a bankod például ujjlenyomatos azonosítást, ha neked nincs okostelefonod.
Általában a bank sem kínálja egyszerre mind a három lehetőséget, így általában kettőből tudsz választani: ujjlenyomat a banki mobilalkalmazásoddal vagy SMS-ben kapott kód. Esetleg előfordulhat még egy állandó internetes vásárlási jelszó is.
Az erős-ügyfélhitelesítést használják mobilapplikációkba vagy internetbankba történő belépéskor is, nem csak internetes bankkártyás vásárlások során.
Az erős ügyfél-hitelesítés előnyei
- segítségével jelentősen csökkenthetők az internetes vásárlási visszaélések
- nem lehet visszaélni egy megtalált bankkártyával, ha elveszted
- a visszaélések megakadályozása miatt nyugodtabban használhatod a bankkártyádat az internetes vásárlások során
Hogyan működik az erős ügyfél-hitelesítés?
Amikor vásárolsz egy magyar – vagy európai uniós – webshopban, akkor a szokásos fizetési művelet során a bankkártyaszám és egyéb adatok megadása után megáll a folyamat és bekér egy kódot vagy mobilalkalmazásos ujjlenyomatos jóváhagyást kér tőled.
Ennek a kódnak a megadására, illetve az ujjlenyomatos jóváhagyásra csak néhány perced, vagy inkább másodperced van.
Ha nem adod meg időben, vagy rosszul adod meg, akkor a fizetés nem sikerül. Ha sikeresen adod meg, akkor viszont a vásárlás rendben befejeződik.
Ha a mobilalkalmazásodban kell hitelesítened magad, akkor ne a taszkváltó gombot használd, hanem a vissza gombbal térj vissza arra a képernyőre, ahol megállt a folyamat és bekérte a kódot. Más esetben ugyanis előfordulhat, hogy nem tudsz visszatérni a kódot vagy jóváhagyást kérő várakozó képernyőre, így a jóváhagyásod sikertelen lesz és ezért újra kell kezdened a fizetési műveletet.
Mikor kötelező az erős ügyfél-hitelesítés a bankolásban?
Az internetes bankkártyás vásárlásoknál kötelező az erős ügyfél-hitelesítés alkalmazása az Európai Unió területén bejegyzett webshopokban. Más webshopokban is alkalmazhatják, de ott nem kötelező.
Erős ügyfél-hitelesítéssel találkozhatsz még az internetbanki, mobilapplikációs belépések során is.
Hol nincs erős ügyfél-hitelesítés a pénzügyekben?
Ha egy Európai Unión kívüli webshopban vásárolsz, például az Egyesült Államokban vagy Kínában, akkor valószínűleg nem találkozol majd erős ügyfél-hitelesítéssel.
Azokban a webshopokban viszont, melyek rengeteg európai uniós vásárlót szolgálnak ki (ilyen például Aliexpress.com) annak ellenére találkozhatsz erős ügyfél-hitelesítéssel, hogy az nem az Európai Unióban van bejegyezve.
Ha nem találkozol erős ügyfél-hitelesítéssel, akkor:
- vagy szakítsd meg a vásárlást, ha nem bízol a webshopban
- vagy használj egyszer vagy többször használatos internetes bankkártyát (internetkártyát)
- vagy olyan bankkártyáról vásárolj, amely mögött a vásárlást követően nem tartasz egyenleget
Mi történik, ha nem sikerül az erős ügyfél-hitelesítés?
Ha nem sikerül az erős ügyfél-hitelesítés, akkor nem sikerül a fizetésed sem az adott webshopban.
Ekkor térj vissza a kosárhoz és kezdd el újból a fizetési műveletet. Bajt nem okozol azzal, ha sikertelen fizetés miatt újrakezded a fizetési folyamatot, persze ne tedd ezt egymás után túl sokszor, nehogy csalónak nézzenek a banki algoritmusok!
Mit kell tenni, ha nem érkezik meg az azonnali (push) értesítés online vásárláskor?
Ilyenkor két lehetőséged van.
- egyrészt várhatsz egy kevés időt, hátha az alatt mégis megérkezik a felbukkanó üzenet, mellyel jóváhagyhatod a vásárlást
- másrészt – bankja válogatja – lehet, hogy a bankod felajánl egy másféle azonosító módszert (például jelszót adsz meg, SMS-t kérsz), ekkor próbáld ki az alternatívát.
Mit tehetsz, ha nem férsz hozzá ahhoz az eszközödhöz, mely a kódot biztosítja?
Általában ilyenkor megszakad a fizetési művelet, nem tudod azt sikeresen befejezni. Elképzelhető ugyanakkor, ahogy fent is olvashattad, hogy a bankod felajánl alternatívát. Ekkor az alternatíva választásával sikeresen befejezheted a fizetési műveletet.
Mi a kétfaktoros hitelesítés?
A kétfaktoros hitelesítés az szinonimája. Ugyanazt jelenti, sőt, egyéb szinonimái is vannak. Célszerű az erős ügyfél-hitelesítés kifejezést használnod.
Mi a különbség a többfaktoros és a többlépcsős azonosítás között?
A többfaktoros azonosítás és a többlépcsős azonosítás végső soron egy tőről fakad, csak kis különbség van a kettő közötti értelmezésben.
A többfaktoros azonosítás kétféle módon azonosít téged.
A kétlépcsős azonosítás viszont a kétféle azonosítást két egymás utáni lépcsőben alkalmazza, azaz megköveteli előbb az első helyes adat vagy eszköz megadását. Tehát csak akkor léphetsz a második azonosító megadásához, ha az első sikeres volt.
Ennél részletesebben elmagyarázzák neked ezt a különbséget az alábbi oldalon.
Maradtak kérdéseid?
-
Mi történik az erős ügyfél-hitelesítés során, ha nincs okostelefonom?
Noha az okostelefonnal kényelmesebb az erős ügyfél-hitelesítés, hiszen általában csak az ujjlenyomatodat kell megadni, de ha neked nincs ilyen eszközöd, választhatod az SMS azonosítást is. Több bank kínál megjegyezhető jelszót is.
-
15 000 forint alatt is szükséges az erős ügyfél-hitelesítés?
Igen, az interneten 1 forinttól kötelező az erős ügyfél-hitelesítés. -
Várható, hogy bevezetik az erős ügyfél-hitelesítést a bolti vásárlások során is?
Úgy, ahogy az interneten fizetsz, úgy egyértelműen nem. A kétfaktoros azonosítás ott úgy működik, hogy a bankkártya az egyik azonosító eszköz, amivel fizetsz és a PIN-kód (vagy mobilfizetésnél a képernyő feloldó jelszó) a második faktor.
A 15 000 forint alatti fizetések a gyors fizetés biztosítása érdekében ugyanakkor nem kérnek PIN-kódot, de ha okostelefonnal fizetsz, akkor itt már 1 forinttól is kötelező a képernyő feloldása, mint második faktor.
-
Ha egy Európai Unión kívüli webshop nem kér erős ügyfél-hitelesítést, az csalás?
Nem. Az erős ügyfél-hitelesítés alkalmazása csak az Európai Unió területén kötelező, máshol csak opció. A csalást nem ebből, hanem más jelekből kell megítélned, például a webcím, a rossz magyarság, a túl alacsony ár lehet ilyen jel, illetve az is, hogy gyanús módon került hozzád a megvásárlandó áru weboldala, például csaló hirdetésből vagy adathalász e-mailből.
Kisgyerekkoromban a golyós számológépen szocializálódva fogtam bele a pénzügyekbe, amiből végül merő véletlenségből egy közgazdász diploma lett. Közben rájöttem, hogy a bankkártya nem csak levélbontásra alkalmas, hanem ha ATM-be dugjuk, az el is nyelheti. Ebből a felismerésből született meg több ezer szakmai cikk többféle pénzügyi-gazdasági portálon, immáron harmadik évtizede. Eretnek nézeteim tálalására végre megtaláltam végleges helyemet a BiztosDöntésnél, ahol célom, hogy közérthetően hozzam el neked mindazt, amivel megtalálod a helyed a napi pénzügyekben. 20 éves tapasztalatom van a bankszámla, banki betét, hitelkártya, állampapír és nyugdíjmegtakarítások területén. 2003-ban végeztem a Corvinus Egyetemen közgazdászként.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.