Fizetési kérelem: egyszerű utalás 2024-ben
Az azonnali fizetési rendszer keretein belül megsürgetheted, illetve kényelmesebbé is teheted a feladó számára az utalást azzal, hogy előre összekészíted az utaláshoz szükséges adatokat, így neki már csak jóvá kell hagynia. Megmutatjuk, hogyan.
Mi a fizetési kérelem?
Az azonnali fizetési rendszerrel része a fizetési kérelem. Egy előre előkészített átutalás, mely során a pénz címzettje (szaknyelven kedvezményezettje) állítja össze az átutalás adatait (címzett, összeg, közlemény).
Így a pénzt küldőnek már csak jóvá kell hagynia. Ez például nagyon jól jön akkor, ha valamilyen közműszolgáltatónak fizetsz: nem kell összeszedni az átutaláshoz szükséges adatokat, mert azok készen, összeállítva megérkeznek. De ez a fél lehet egy kisebb szolgáltató, mondjuk egy kereskedő vagy szakember, vagy akár egy villanyszerelő.
A fizetési kérelem minden olyan szituációban használható továbbá, amiben egy eseti átutalás. Tehát amikor a fizető félnél nincs elég készpénz, a kedvezményezettnél pedig nincs bankkártyás fizetési lehetőség.
Egy magánszemély lakástulajdonos megkönnyítheti így a bérlője fizetési kötelezettségét, de egy közös vacsora személyenkénti tételeit is beszedheti a végszámlát kifizető fél.
Nem szükséges hozzá külön alkalmazás, külön fizetési technológia, külön fizetési szolgáltató, hiszen a fizetési kérelem a mobilbankon keresztül érhető el.
A fentiekből következik, hogy a fizetési kérelmet kapó fél három dolgot tehet egy fizetési kérelemmel:
- elfogadhatja,
- visszautasíthatja, illetve
- figyelmen kívül hagyhatja.
Nem muszáj tehát reagálnia rá, illetve ezt akár később is megteheti.
A fizetési kérelem indítása nem feltétlenül ingyenes szolgáltatás, a bank számíthat fel pénzt minden kiküldött fizetési kérelem után.
A fizetési kérelem érvényessége
Minden fizetési kérelem legfeljebb 60 napig érvényes.
A kérelem kibocsátója megszabhat egy ezen belüli fizetési határidőt. Ez a fizetési határidő azonban csak tájékoztató adat, a fizetésre kötelezett fél a legfeljebb 60 napos érvényességi időn belül bármikor kifizetheti a kérelemben szereplő összeget.
A fizetési kérelem lehet a jövő számlafizetési módja
A közműszolgáltatók, a távközlési cégek számára a a qvik fizetési rendszer részét képező fizetési kérelem kitűnő lehetőség arra, hogy kényelmesebbé tegyék a számlafizetést, hiszen ettől kezdve csak egyetlen jóváhagyásról van szó. A csoportos beszedéssel szemben csak a számlatulajdonos tudtával és engedélyével megy végbe a tranzakció.
A fizetési kérelem választ ad ezekre a problémákra, hiszen minden pénzmozgás csak a te engedélyeddel zajlik, ugyanakkor nem kell semmilyen átutalás összeállításával foglalkoznod, hiszen azok készen megérkeznek. Neked csak jóvá kell hagyni.
A fizetési kérelem módosítása
A csoportos beszedéssel és a sárga csekkel ellentétben, a fizetési kérelem közlemény rovata mindig módosítható a jóváhagyás előtt.
Az összeg azonban csak akkor módosítható, ha a kérelem összeállítója ezt engedélyezte. A címzett, vagyis a kedvezményezett nem módosítható.
Fizetési kérelem másodlagos azonosítóra
A fizetési kérelem szintén hozzáfér ezekhez az úgynevezett másodlagos azonosítókhoz, ezért akár a bankszámlaszám nélkül is elindítható fizetési kérelem, ha a fizető fél rögzítette telefonszámát vagy e-mail címét a bankszámlaszámához a bankjánál. Ha ez nincs meg, akkor a telefonszámra, e-mail címre indított kérelem sikertelen lesz.
A fizetési kérelem ingyenes
A fizetési kérelemmel indított azonnali átutalás magánszemélyek számára mentes a pénzügyi tranzakciós illeték alól.
A fizetési kérelemmel indított azonnali átutalás magánszemélyek számára mentes mindenféle banki díjtól és költségtől, azaz teljesen ingyenes minden banknál, minden ügyfél esetében.
A fizetési kérelem 7 korlátja
A fizetési kérelemnek van pár korlátja, amire figyelni kell. Nézzük meg őket:
- Egyrészt, legfeljebb 60 nap múlva lejár. Utána már nem lehet befizetni, csak egy új kérelemre vagy önállóan kezdeményezve az átutalást és kézzel megadva az adatokat.
- A fizetési kérelem papír alapon nem működik, vagyis netbanki vagy mobilbanki hozzáférés szükséges, tehát csak ilyen ügyfélnek lehet kiküldeni.
- További figyelmet igényel, hogy csak akkor lesz befizetve, ha a számlatulajdonos foglalkozik vele. Tehát egy nyaralás alatt is hasznos lehet rápillantani a pénzügyekre.
- A fizetési kérelemmel vissza lehet élni. Ha nem az a feladó adja fel, akinek vallja magát a fizetési kérelem összeállítója, akkor esetleg csalás áldozatává válhatsz. Ez inkább a jövőben lehet célpontja a csalóknak, ha a fizetési kérelem elterjedt fizetési mód lesz.
- A fizetési kérelemhez ismerni kell a fizető fél bankszámlaszámát, ami a sárga csekknél vagy egy átlagos számlakibocsátásnál nem fontos, hiszen a fizető fél bárhonnan befizetheti azt. A fizetési kérelem viszont konkrét bankszámlához van hozzárendelve.
Megoldás lehet ilyenkor a másodlagos azonosítók (telefonszám, e-mail cím) használata, ezeket azonban nem biztos, hogy a számlatulajdonos hozzárendelte a bankszámlájához. Tehát nem lehet megúszni azt, hogy a fizetési kérelmet összeállító szolgáltatónak be kell kérnie ügyfelei bankszámlaszámát. - A fizetési kérelemnél lehet akadály, hogy az ügyfél (még) nem engedélyezte a szolgáltatást. Már ahol ezt engedélyezni kell, hiszen a legtöbb banknál automatikusan igénybe vehető. Fontos tudni azt is, hogy a fizetési kérelem szolgáltatást 2024. április 1-től nyújtja minden hazai bank a küldési és a fogadási oldalon.
- Bár a bankkártyás fizetés alternatívájaként is megjelenhet, viszont ugyanúgy fizetnie kell érte annak a félnek, aki kapja a pénzt, ahogy a bankkártya esetében is.
A fizetési kérelem segítheti az olyan kisvállalkozók munkáját, akik számára a bankkártya-elfogadás körülményesnek tűnik, hiszen ahhoz kártyaelfogadási szerződés és kártyaelfogadó terminál kell. A fizetési kérelemhez elég egy mobilbankot futtató okostelefon.
Visszaélések a fizetési kérelemmel
A fizetési kérelem egy bejövő fizetési kérés, amit csak jóvá kell hagyni, és máris teljesül.
Ha ezek bármelyikénél felmerül a csalás veszélye, mindenképpen jelezd a bankod ügyfélszolgálatának.
Ellenőrizni kell az adatokat
Tehát fontos, hogy minden fizetési kérelmet mindig pontosan ellenőrizz le és csak azt fizesd ki, amelyben biztos vagy. A csalók gyakran csak kisebb összegeket, jellemzően néhány száz, de legfeljebb 2-3 000 forintokat kérnek, mert az kisebb figyelmet követel az áldozatoktól, vagyis könnyebben jóváhagyják azt.
A fizetési kérelemhez nem szükséges bankszámlaszám, az érkezhet telefonszámra is, ha te ilyet megadtál másodlagos azonosítóként. Ezért különösen figyelj a fizetési kérelmekre akkor, ha megadtál telefonszámot vagy e-mail címet másodlagos azonosítóként!
A kérelem nyomán elküldött pénz jogtalan fizetési igény esetén visszahívható, akárcsak a sima átutalás esetében, de jobb inkább előre ellenőrizni, hogy ki és mennyi pénzt készül beterhelni a bankszámládon, mint utólag kapkodni a pénzed után.
Maradtak kérdéseid?
-
Milyen gyorsan megy át a fizető félhez a fizetési kérelem?
A fizetési kérelemre ugyanúgy vonatkozik az azonnaliság, mint magára az átutalásra. Az előírt 5 másodperces teljesítési idő akkortól számít, amikor a fizetési kérelem a pénzforgalmi szolgáltatóhoz beérkezett.
Attól kezdve legfeljebb 20 másodpercen belül a fizető fél megkapja az értesítést még éjjel, hétvégén vagy ünnepnapokon is.
-
A fizetési kérelem bármikor megérkezhet, éjjel is?
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elvárása szerint a pénzforgalmi szolgáltatók legalább a fogyasztónak minősülő ügyfelek esetében folyamatosan, minden naptári napon benyújthatnak fizetési kérelmet.
Üzleti ügyfelek számára azonban korlátozhatják a szolgáltatást, hétvégén például nem biztosítva ilyen szolgáltatást.
Egyébként a magánszemélyek számára is megszabhat olyan intervallumot a bank, amikor benyújthatnak ilyen kérelmet, hogy például ne éjjel kettőkor csippanjon a mobiltelefonod egy fizetési kérelem miatt. Ez azonban csak egy lehetőség, így a fizetési kérelem valójában bármikor megérkezhet a bankszámládra, éjjel és hétvégén is.
-
Lehet-e részletfizetést felajánlani a fizetési kérelemben?
Igen. A kérelem küldője részletfizetést is beállíthat a fizető fél számára. De ha nem így kaptad meg a fizetési kérelmet, akkor ezt te nem kérheted.
-
Ha kapok egy fizetési kérelmet, azt kötelező kifizetnem?
Nem. A fizetési kérelem a fizető fél számára nem jelent automatikus fizetési kötelezettséget.
-
Honnan tudhatom, hogy melyik bank nyújt fizetési kérelem szolgáltatást?
A szolgáltatást kínáló bankok listája a GIRO Zrt. honlapján, érhető el. A dokumentum neve GIROInstant átutalási limitösszeg és fizetési kérelem nyilvántartás. A listában külön bontva látható, hogy mely bankok tudnak küldeni és melyek fogadni fizetési kérelmet.
-
Hogyan érkezik meg egy fizetési kérelem?
A fizető fél a netbankján vagy mobilapplikációján belül postaláda üzenetet, vagy push értesítést kap. A fizetési kérelemről szóló értesítés SMS-ben is megérkezhet.
-
Indokolhatom-e a fizetési kérelem elutasítását?
Igen. A fizetési kérelem elutasításakor lehetőséged van arra, hogy a közlemény rovatban közöld az elutasítás indokát. Ezt megteheted a kérelem küldője által megadott közlemény kiegészítésével, vagy annak teljes felülírásával is.
-
Letilthatom a fizetési kérelmeket?
Igen. Bankszámlánként letilthatod a beérkező fizetési kérelmeket. Ha erre a mobilapplikációd, netbankod nem alkalmas, akkor keresd fel a bankod telefonos ügyfélszolgálatát vagy valamelyik fiókját.
Letiltás esetén mindaddig, amíg nem kéred ismételten az engedélyezést, nem fogsz fizetési kérelmet kapni.
A letiltás pénzbe kerülhet.
-
Csak a netbankban tájékozódhatok a fizetési kérelem státuszáról?
Nem. A bankod nyújthat olyan szolgáltatást is, amelynél SMS vagy e-mail értesítéseket is kapsz a beérkezett fizetési kérelemről, indított fizetési kérelem sikertelenségéről, fizetési kérelem visszavonásának státuszáról, valamint a lejáró beérkezett fizetési kérelmekről, például a lejárat előtt 1 nappal.
-
Megadhatok-e összeglimitet a fizetési kérelemre?
Igen, a bankod nyújthat ilyen szolgáltatást, amellyel korlátozod, hogy milyen nagyságrendben kapj fizetési kérelmet. Erről a bankodnál kell érdeklődni, mivel nem kötelező szolgáltatásról van szó.
-
Küldhetek-e fizetési kérelmet euróban?
Fizetési kérelem benyújtása csak belföldi, forint bankszámlák között lehetséges.
-
Visszavonható-e a kiküldött fizetési kérelem?
Igen. A számlavezető azonban ezért díjat számíthat fel.
-
Legfeljebb mekkora összegre nyújthatok be fizetési kérelmet?
Mivel a szolgáltatás az azonnali fizetési rendszerhez kapcsolódik, ahol tranzakciónként 20 millió forint a felső határ, ezért ennél magasabb összegű fizetési kérelem nem küldhető el.
-
Az azonnali fizetési rendszerre épülő fizetési kérelmen kívül milyen alternatívák vannak még?
Ez egy eléggé elterjedt fizetési megoldás, így létezik alternatívája a nagyvilágban, sőt idehaza is.
Bankkártya elfogadó cégek például a Mypos szolgáltatását használhatják, magánügyfelek pedig a Revolutot, ahol a pénzkérés (elérése a Revolut mobilalkalmazáson belül a Kérés gombbal) funkciót lehet használni ilyen célra.
Ezek értelemszerűen nem a hazai azonnali fizetési rendszerre épülő megoldások, így például nem lehet másodlagos azonosítókat használni, vagy nem biztos például, hogy 60 napos érvényességi ideig fizethetők ki.
-
Miben különbözik a fizetési kérelem és a sárga csekk?
A fizetési kérelmet gyakran nevezik a sárga csekk modern formájának. Ebben tényleg van valami, hiszen előre kitöltött átutalási megbízásról van szó, amit csak be kell fizetni. A fizetési kérelem abban is hasonlít a sárga csekkhez, hogy van rajta egy fizetési határidő ugyan, de befizethető utána is.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.