
KHR lista lekérdezése az Otthon Start Hitelhez Ügyfélkapun keresztül: lépésről lépésre
A KHR-adataid meghatározzák, hogy megkapod-e az Otthon Start hitelt. Ezért igénylés előtt érdemes tudni, hogy szerepelsz-e a negatív KHR listán. Ezt egy KHR-lekérdezéssel teheted meg, akár az Ügyfélkapun keresztül is.
Mi az a KHR és miért fontos a lekérdezése?
A KHR (Központi Hitelinformációs Rendszer) egy olyan, pénzügyi intézmények által kezelt, ügyfelek adatait tartalmazó központi nyilvántartás, melynek segítségével a bankok fel tudják mérni a hitelt igénylők hitelképességét. Minden hitelfelvevő adatai szerepelnek rajta.
A KHR listának két típusa van:
- pozitív adóslista és
- negatív adóslista.
A pozitív KHR lista
A pozitív KHR-lista a problémamentesen törlesztett hiteleket tartalmazza. Önkéntesen kerülhetsz fel rá, a jó hitelmúltad előnyt jelenthet új hiteligényléskor.
A negatív KHR-lista a “rossz” adósokat tartalmazza, akik elmaradásban vannak vagy voltak a törlesztéssel. Amennyiben negatív KHR listán szerepelsz, nem fogsz Otthon Start hitelt kapni.
A negatív KHR listán szereplő ügyfelek kerülhetnek aktív vagy passzív KHR státuszba:
Aktív KHR státusz
Aktív KHR státusz esetében a tartozásod - legalább 90 napja, és legalább a minimálbér összegével - továbbra is fennáll a bank felé, azaz még nem rendezted azt.
Passzív KHR státusz
Passzív KHR státuszba akkor kerülsz, ha a tartozásod már rendezted, illetve, ha a tartozásod a bank részéről veszteségleírással kerül rendezésre. Előbbi esetében 1 évig tart a passzív státusz a tartozás rendezésétől kezdődően, utóbbinál 5 évig. A jelenlegi Otthon Start rendelet szerint a Passzív KHR státusz is kizáró ok a hitelfelvételnél!
Így kérheted le a KHR-adatokat Ügyfélkapun keresztül
A KHR státusz lekérdezése legegyszerűbb módon online történik: egy Ügyfélkapu KHR lekérdezés segítségével.
KHR lekérdezés menete online
KHR lekérdezés útmutató Ügyfélkapu használatával, lépésről lépésre:
- Nyisd meg a böngészőben magyarország.hu oldalt.
- Írd be az oldal keresőmezőjébe a „saját hiteljelentés” kifejezést, vagy a bal oldali menüben keresd meg ugyanezt: “Közigazgatás, jog” menü, “Adatkezelés, adatszolgáltatás” almenü.
- A Saját hiteljelentés oldalon kattints rá az „Ügyintézés indítása” gombra.
- Lépj be az Ügyfélkapu+ vagy DÁP segítségével a rendszerbe.
- Megjelenik a „Saját hiteljelentés kérelem” a már kitöltött adatokkal (az adatokat nem tudod módosítani).
- Lejjebb görgetve az űrlapon fogadd el a BISZ Zrt. adatkezelésére vonatkozó nyilatkozatát.
- Válaszd ki, hogy milyen formában szeretnéd megkapni a hiteljelentést: kérheted postai címre vagy az ügyfélkapus értesítési tárhelyedre (ha minél gyorsabban szeretnéd megkapni, akkor az utóbbit válaszd).
- Kattints a fejlécen található „Kitöltés befejezése” gombra.
- Megjelenik egy oldal, ahol választhatsz, hogy folytatod-e a beküldést. Itt kattints a „Beküldés folytatása” gombra.
- A sikeres beküldésről értesítést kapsz az ügyfélkapus tárhelyedre.
- A hiteljelentést 3 munkanapon belül megkapod a tárhelyedre, amennyiben az elektronikus kiküldést választottad.
Ha nincs Ügyfélkapu elérésed
Ha nem rendelkezel a hiteljelentés lekéréséhez szükséges Ügyfélkapu+ vagy DÁP regisztrációval, akkor is hozzájuthatsz a KHR-adataidhoz.
Pénzintézetnél
A saját hiteljelentés igénylése bármelyik magyarországi referenciaadat-szolgáltatónál (például bankfiókokban) kérhető. A legegyszerűbb ilyenkor, ha a saját bankodnál igényled a jelentést.
A BISZ-nél postai úton vagy e-mailen
A BISZ Zrt. weboldalának dokumentumtárjában található “Saját Hiteljelentés kérelem” kitöltésével is kérheted a KHR-adatokat.
A kérelmet ebben az esetben teljes bizonyító erejű magánokiratba foglaltan (2 tanú olvasható neve, lakcíme és aláírása), postai úton nyújthatod be. A jelentést kérheted postázva vagy e-mailen keresztül.
Mire figyelj a KHR lekérdezésekor?
Néhány dolog, amit érdemes tudni a hiteljelentés lekérésekor:
- Még az Otthon Start igénylés előtt kérdezd le a KHR státuszod.
- Csak hivatalos úton kérd le KHR jelentést: Ügyfélkapun keresztül, a BISZ-től postán vagy pénzintézeteknél!
- A KHR jelentés ingyenes, a hiteljelentésért költségtérítés és egyéb díj nem számolható fel.
- A lekérdezés legegyszerűbb és leggyorsabb módja az Ügyfélkapu.
- A BISZ 3 munkanapon belül elküldi a jelentést, de gyakran már előbb is megérkezik, ha elektronikusan kérted.
- Ha hibás adatot találsz a jelentésben, akkor kezdeményezheted a hiba javítását az adatot átadó pénzügyi szervezetnél, vagy a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozásnál.
Mit tartalmaz a KHR?
A KHR listán minden hitelfelvevő adatai szerepelnek. Ha a szerződés megszűnt, akkor 5 évig maradnak az adatok a rendszerben (amennyiben hozzájárultál az adatkezeléshez). Ha pedig mulasztás esetén megtörtént a tartozás rendezése, akkor ezt követően 1 évig (passzív státusz). Ha a mulasztás rendezése a bank részéről veszteségleírással történik, akkor 5 évig, egyéb esetben 10 évig maradnak a rendszerben az adatok.
- Ügyféladatok: KHR-azonosító, név, születési hely, születési dátum, anyja neve, azonosító okmányok száma, lakcím stb.
- Hitelszerződésekre és a hiteltörténetre vonatkozó információk: a szerződés dátuma, típusa, státusa, összege, a tőketartozás összege, törlesztés kezdete, összege, módja, gyakorisága stb.
- Hónap végi tőkekövetelésre és az aktuális törlesztőrészletre vonatkozó információk minden hónap elején frissítve.
- Hitelmulasztások (élő és lezárt is) összege, dátuma, ha már megszűnt, akkor annak módja, dátuma stb.
- Bankkártya-visszaélések adatai.
- Csalásra, hamis adatközlésre vonatkozó információk.
Miért érdemes lekérdezni?
A KHR lekérdezést a Központi Hitelinformációs Rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvény (Khrtv.) teszi lehetővé minden érintett számára. A KHR lista ellenőrzése azért fontos, mert így megtudhatod, hogy
- szerepelsz-e a KHR listán,
- milyen adatokat tartalmaz rólad a lista, azok pontosak-e,
- a negatív listán aktív vagy passzív státuszban vagy-e, így
- kiderül, hogy kaphatsz-e hitelt a bankoktól.
Maradtak kérdéseid?
-
Külön formátum létezik az Otthon Start KHR státusz lekérdezésre?
Nem. A szokásos formátumot lehet használni. -
Hányszor kérhetem le a KHR adataimat egy évben?
A KHR adataid lekérésének gyakoriságára vonatkozóan nincs korlátozás, akárhány alkalommal, ingyenesen megteheted.
-
Semmilyen hitelt nem kapok negatív KHR-esként?
Passzív KHR-esként a személyi kölcsön nem teljesen kizárt néhány pénzintézetnél egyedi elbírálás után. -
Mennyi idő alatt kapom meg a KHR jelentést?
Amennyiben elektronikus úton igényelted a hiteljelentést, akkor legfeljebb 3 napon belül, de általában még előbb is megküldi azt részedre a BISZ. Postai úton több időt vesz igénybe a kiküldés. -
Mit tegyek, ha hibát találok a KHR listán szereplő adataimban?
Ha hibás adatot találsz a jelentésben, akkor kezdeményezheted a hiba javítását az adatot átadó pénzügyi szervezetnél, vagy a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozásnál. -
A bank is lekérdezheti a KHR múltamat?
Igen, de a pozitív lista láthatóságával kapcsolatos hozzájárulásod nélkül csak a negatív események adatai, mint például a fizetési mulasztások vagy késedelmek láthatók a bank számára. Ugyanígy ahhoz is hozzá kell járulnod a pozitív lista esetén, hogy a szerződés lejárta után 5 évig megismerhetők maradjanak az adatok.
A fenti cikkben szereplő megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns tények és körülmények lehető leggondosabb szakmai értékelése alapján igyekezett megfogalmazni. Ebből adódóan a fenti írás nem tényközlés, hanem a Biztos Döntés Kft. – megfontolt és felvállalt – szakmai véleményét jeleníti meg.