Ugrás a tartalomhoz
 
Cikkek

A KHR-adataid meghatározzák, hogy megkapod-e az Otthon Start hitelt. Ezért igénylés előtt érdemes tudni, hogy szerepelsz-e a negatív KHR listán. Ezt egy KHR-lekérdezéssel teheted meg, akár az Ügyfélkapun keresztül is.

Mi az a KHR és miért fontos a lekérdezése?

A KHR (Központi Hitelinformációs Rendszer) egy olyan, pénzügyi intézmények által kezelt, ügyfelek adatait tartalmazó központi nyilvántartás, melynek segítségével a bankok fel tudják mérni a hitelt igénylők hitelképességét. Minden hitelfelvevő adatai szerepelnek rajta.

A KHR listának két típusa van:

  • pozitív adóslista és
  • negatív adóslista.

A pozitív KHR lista

A pozitív KHR-lista a problémamentesen törlesztett hiteleket tartalmazza. Önkéntesen kerülhetsz fel rá, a jó hitelmúltad előnyt jelenthet új hiteligényléskor.

A negatív KHR-lista a “rossz” adósokat tartalmazza, akik elmaradásban vannak vagy voltak a törlesztéssel. Amennyiben negatív KHR listán szerepelsz, nem fogsz Otthon Start hitelt kapni.

A negatív KHR listán szereplő ügyfelek kerülhetnek aktív vagy passzív KHR státuszba:

Aktív KHR státusz

Aktív KHR státusz esetében a tartozásod - legalább 90 napja, és legalább a minimálbér összegével - továbbra is fennáll a bank felé, azaz még nem rendezted azt.

Passzív KHR státusz

Passzív KHR státuszba akkor kerülsz, ha a tartozásod már rendezted, illetve, ha a tartozásod a bank részéről veszteségleírással kerül rendezésre. Előbbi esetében 1 évig tart a passzív státusz a tartozás rendezésétől kezdődően, utóbbinál 5 évig. A jelenlegi Otthon Start rendelet szerint a Passzív KHR státusz is kizáró ok a hitelfelvételnél!

Így kérheted le a KHR-adatokat Ügyfélkapun keresztül

A KHR státusz lekérdezése legegyszerűbb módon online történik: egy Ügyfélkapu KHR lekérdezés segítségével.

KHR lekérdezés menete online

KHR lekérdezés útmutató Ügyfélkapu használatával, lépésről lépésre:

  1. Nyisd meg a böngészőben magyarország.hu oldalt.
  2. Írd be az oldal keresőmezőjébe a „saját hiteljelentés” kifejezést, vagy a bal oldali menüben keresd meg ugyanezt: “Közigazgatás, jog” menü, “Adatkezelés, adatszolgáltatás” almenü.
  3. A Saját hiteljelentés oldalon kattints rá az „Ügyintézés indítása” gombra.
  4. Lépj be az Ügyfélkapu+ vagy DÁP segítségével a rendszerbe.
  5. Megjelenik a „Saját hiteljelentés kérelem” a már kitöltött adatokkal (az adatokat nem tudod módosítani).
  6. Lejjebb görgetve az űrlapon fogadd el a BISZ Zrt. adatkezelésére vonatkozó nyilatkozatát.
  7. Válaszd ki, hogy milyen formában szeretnéd megkapni a hiteljelentést: kérheted postai címre vagy az ügyfélkapus értesítési tárhelyedre (ha minél gyorsabban szeretnéd megkapni, akkor az utóbbit válaszd).
  8. Kattints a fejlécen található „Kitöltés befejezése” gombra.
  9. Megjelenik egy oldal, ahol választhatsz, hogy folytatod-e a beküldést. Itt kattints a „Beküldés folytatása” gombra.
  10. A sikeres beküldésről értesítést kapsz az ügyfélkapus tárhelyedre.
  11. A hiteljelentést 3 munkanapon belül megkapod a tárhelyedre, amennyiben az elektronikus kiküldést választottad.

Ha nincs Ügyfélkapu elérésed

Ha nem rendelkezel a hiteljelentés lekéréséhez szükséges Ügyfélkapu+ vagy DÁP regisztrációval, akkor is hozzájuthatsz a KHR-adataidhoz.

Pénzintézetnél

A saját hiteljelentés igénylése bármelyik magyarországi referenciaadat-szolgáltatónál (például bankfiókokban) kérhető. A legegyszerűbb ilyenkor, ha a saját bankodnál igényled a jelentést.

A BISZ-nél postai úton vagy e-mailen

A BISZ Zrt. weboldalának dokumentumtárjában található “Saját Hiteljelentés kérelem” kitöltésével is kérheted a KHR-adatokat.

A kérelmet ebben az esetben teljes bizonyító erejű magánokiratba foglaltan (2 tanú olvasható neve, lakcíme és aláírása), postai úton nyújthatod be. A jelentést kérheted postázva vagy e-mailen keresztül.

Mire figyelj a KHR lekérdezésekor?

Néhány dolog, amit érdemes tudni a hiteljelentés lekérésekor:

  • Még az Otthon Start igénylés előtt kérdezd le a KHR státuszod.
  • Csak hivatalos úton kérd le KHR jelentést: Ügyfélkapun keresztül, a BISZ-től postán vagy pénzintézeteknél!
  • A KHR jelentés ingyenes, a hiteljelentésért költségtérítés és egyéb díj nem számolható fel.
  • A lekérdezés legegyszerűbb és leggyorsabb módja az Ügyfélkapu.
  • A BISZ 3 munkanapon belül elküldi a jelentést, de gyakran már előbb is megérkezik, ha elektronikusan kérted.
  • Ha hibás adatot találsz a jelentésben, akkor kezdeményezheted a hiba javítását az adatot átadó pénzügyi szervezetnél, vagy a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozásnál.

Mit tartalmaz a KHR?

A KHR listán minden hitelfelvevő adatai szerepelnek. Ha a szerződés megszűnt, akkor 5 évig maradnak az adatok a rendszerben (amennyiben hozzájárultál az adatkezeléshez). Ha pedig mulasztás esetén megtörtént a tartozás rendezése, akkor ezt követően 1 évig (passzív státusz). Ha a mulasztás rendezése a bank részéről veszteségleírással történik, akkor 5 évig, egyéb esetben 10 évig maradnak a rendszerben az adatok.

  • Ügyféladatok: KHR-azonosító, név, születési hely, születési dátum, anyja neve, azonosító okmányok száma, lakcím stb.
  • Hitelszerződésekre és a hiteltörténetre vonatkozó információk: a szerződés dátuma, típusa, státusa, összege, a tőketartozás összege, törlesztés kezdete, összege, módja, gyakorisága stb.
  • Hónap végi tőkekövetelésre és az aktuális törlesztőrészletre vonatkozó információk minden hónap elején frissítve.
  • Hitelmulasztások (élő és lezárt is) összege, dátuma, ha már megszűnt, akkor annak módja, dátuma stb.
  • Bankkártya-visszaélések adatai.
  • Csalásra, hamis adatközlésre vonatkozó információk.

Miért érdemes lekérdezni?

A KHR lekérdezést a Központi Hitelinformációs Rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvény (Khrtv.) teszi lehetővé minden érintett számára. A KHR lista ellenőrzése azért fontos, mert így megtudhatod, hogy

  • szerepelsz-e a KHR listán,
  • milyen adatokat tartalmaz rólad a lista, azok pontosak-e,
  • a negatív listán aktív vagy passzív státuszban vagy-e, így
  • kiderül, hogy kaphatsz-e hitelt a bankoktól.

Maradtak kérdéseid?

  • Külön formátum létezik az Otthon Start KHR státusz lekérdezésre?

    Nem. A szokásos formátumot lehet használni.
  • Hányszor kérhetem le a KHR adataimat egy évben?

    A KHR adataid lekérésének gyakoriságára vonatkozóan nincs korlátozás, akárhány alkalommal, ingyenesen megteheted.

  • Semmilyen hitelt nem kapok negatív KHR-esként?

    Passzív KHR-esként a személyi kölcsön nem teljesen kizárt néhány pénzintézetnél egyedi elbírálás után.
  • Mennyi idő alatt kapom meg a KHR jelentést?

    Amennyiben elektronikus úton igényelted a hiteljelentést, akkor legfeljebb 3 napon belül, de általában még előbb is megküldi azt részedre a BISZ. Postai úton több időt vesz igénybe a kiküldés.
  • Mit tegyek, ha hibát találok a KHR listán szereplő adataimban?

    Ha hibás adatot találsz a jelentésben, akkor kezdeményezheted a hiba javítását az adatot átadó pénzügyi szervezetnél, vagy a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozásnál.
  • A bank is lekérdezheti a KHR múltamat?

    Igen, de a pozitív lista láthatóságával kapcsolatos hozzájárulásod nélkül csak a negatív események adatai, mint például a fizetési mulasztások vagy késedelmek láthatók a bank számára. Ugyanígy ahhoz is hozzá kell járulnod a pozitív lista esetén, hogy a szerződés lejárta után 5 évig megismerhetők maradjanak az adatok.

Legfrissebb útmutatóink Otthon Start Hitel témában