Szerintünk egy bankszámlánál, ahol a bank mobil appját akár naponta használod, fontosabb, hogy miket tudsz mobilról elintézni, mint az, hogy mennyibe kerül a számla havonta. A bankok között régóta elsősorban nem a díjakban, hanem a szolgáltatásokban folyik a verseny.
Ezért úgy döntöttünk, hogy alaposan megvizsgáljuk, miket lehet elintézni a bankok mobilbankjain keresztül. A találati listában a csillagok száma nem egy adott bank bankszámláját minősíti, hanem azt, hogy a szerintünk fontos szolgáltatások közül hányat lehet elintézni a bank appján keresztül.
A csillagos értékelés, vagyis, hogy az adott bank mobilappja jelenleg hány csillagot, milyen értékelést ér el a mi szempontrendszerünkből jó mutatószám lehet, de szerintünk ennél is fontosabb az, hogy rákattints a „Mit lehet mobilon elintézni?” linkre, és beállítsd magadnak, hogy te milyen szolgáltatásokat tartasz fontosnak, miket szeretnél tudni elintézni az új bankod mobilappján keresztül. Ekkor leszűrünk azokra a számlákra, amik ezeket tudják, hogy olyan számlákat ajánljunk, amik megkönnyítik az életedet és a pénzügyeid intézését.
A rendszer kiépítését azzal kezdtük, hogy minden hazai banknál és a Revolutnál is számlát nyitottunk. Ezután elkezdtük őket tesztelni iPhone-on és egy Androidos telefonon is, azaz összeírni, hogy az adott alkalmazás milyen szolgáltatásokat nyújt. Ha kellett, tranzakciót is indítottunk a teljes körű tesztelés érdekében, de enélkül is végigkövettünk minden egyes lehetőséget, elágazást, amit az applikáció nyújt. Körülbelül úgy kell elképzelni ezt a feltérképezést, mintha egy autót csavarjaira szednél szét.
Így megszületett egy közel 250 különféle szolgáltatási szempontot nyilvántartó rendszer, melyet 22 olyan csoportba rendeztünk, mint például bankkártya, biztonság, hűségprogram, kényelem, mobilfeltöltés, technológia, ügyfélkör stb.
Ezt követően a szolgáltatási szempontok közül kiemeltük azokat, melyeket több évtizedes szakmai tapasztalattal a hátunk mögött fontosnak tartottunk.
Az értékelés eredménye ezekből áll elő. Egész pontosan azt vizsgáljuk, hogy az egyes kiemelt szolgáltatási szempontok közül az adott mobilalkalmazás hány alkalommal ad „igen, ezt nyújtja” választ az összes válaszlehetőség (tehát az „igen, ezt nyújtja” és a „nem, ezt nem nyújtja” válaszok darabszáma) közül, majd az „igen, ezt nyújtja” válaszok darabszámából ehhez képest egy arányt számolunk az 5-ös skálán, az iskolai osztályzathoz hasonlóan.
Az értékelés során megkülönböztetünk „nem” és „nincs” válaszokat. Például, ha egy bank nem kínál hitelkártyát, akkor a hitelkártyával kapcsolatos, részletekbe menő szolgáltatásokra „nem” helyett „nincs” válaszokat adunk. A nincs válaszok nem számítanak bele az értékelésbe. Ezzel egy a piacon létező, általunk aprólékosan értékelt szolgáltatás hiányával egyetlen bank sem kerülhet aránytalan hátrányba.
Az értékelés alapjául szolgáló kiemelt szempontok alapján folyamatosan szűrhetsz a mobilalkalmazások, s ezzel végeredményben a bankszámlák között. Amely bankszámlák nem tudják nyújtani a kért szolgáltatást, azokat a rájuk való szűrésnél nem mutatjuk a bankszámla-kalkulátorban. Így testre szabhatod a szűrőkkel, hogy csak azokat a bankszámlákat lásd, amelyek megfelelnek az elvárásaidnak. Ezt követően már összehasonlíthatod a bankszámlákat a díjazás vagy akár a bankfiókok száma alapján is.
Olyan szolgáltatásokat, mint egyenleglekérdezés, számlatörténet, belföldi átutalás, minden mobilalkalmazás nyújt, ezért ezekre nem lehet szűrni, de az értékelésben ezek a szempontok is szerepelnek.
A mindenkori legtöbbet tudó mobilalkalmazás kapja az 5-ös (maximális) értéket, és a többiek ehhez képest arányos pontot kapnak annak megfelelően, ahogy a legtöbbet tudó mobilalkalmazáshoz képest végeztek.
Azoknál a mobilszolgáltatásoknál, ahol ugyanazt a „tudást” két vagy esetleg három, ugyanazon bank által kibocsátott mobilalkalmazással lehet elérni, ott ezeket összevontuk és a számításban egyetlen mobilalkalmazásként kezeljük, valószínűsítve, hogy az adott, különálló szolgáltatásokhoz a felhasználók letöltik majd az összes mobilappot. Tipikusan ilyenek a befektetési vagy az érintéses fizetési szolgáltatások, melyet néhány bank beépített a bankszámlához kapcsolódó mobilalkalmazásába, míg mások külön applikációt fejlesztettek hozzá. Ugyanígy járunk el az iOS esetében is akkor, ha a bank mobilalkalmazása nem nyújt mobilfizetési lehetőséget, de a bank kártyája digitalizálható az Apple Paybe, mely az iPhone beépített Apple Wallet alkalmazásával a banki mobilalkalmazástól függetlenül használható fizetésre.
A banki mobilalkalmazásokat Android és iOS rendszereken teszteltük, de csak olyan lényegtelen, apró különbségeket találtunk, melyek nem befolyásolják a végeredményt, ezért az értékelésben nem tettünk különbséget az adott banki mobilalkalmazás Android, iOS vagy Huawei AppGallery operációs rendszereken futó változatai között.
Körülbelül 40 olyan szempontot választottunk ki a kb. 250 mobilbanki szolgáltatásból, ami alapján kialakulnak a csillagos értékelések.
Hetente ellenőrizzük a bankok mobilappjait és folyamatosan frissítjük a rendszerünkben szereplő adatokat.